خانه » دانستنی ها » باربیکیو چیست؟ و مختصر در مورد آن

باربیکیو چیست؟ و مختصر در مورد آن

همه چیز در مورد باربیکیو

باربیکیو چیست؟

باربیکیو چیست؟

واژه باربیکیو (به انگلیسی: Barbecue ,barbeque ,Bar-B-Q و BBQ) به معنای کباب پز می باشد. همان طور که به معنای آن اشاره شد، باربیکیو روش پختی است که با قرار دادن مواد غذایی، گوشت و مرغ در سیخ و قرار دادن آن بر روی کباب پز و حرارت حاصل از آتش، آن را کباب می کنند و در اصطلاح به این پروسه باربیکیو می گویند.

تاریخچه لغت باربیکیو

کلمه باربیکیو یک کلمه کارابینی است Carabbeani است. و اصل کلمه باباکوآ (Barbacoa) می باشد. باباکوآ یک متد آشپزی نیست. اما یک ساختار استفاده شده توسط Taino aindians  می باشد که در آن از دودی کردن غذا ها استفاده میکرد. با توجه به عادات و رژیم های غذایی هندی ها، اولین barbecue شامل ماهی، و غذاهایی که از دریا گرفته می شود به طور مشهود سبزی های دریایی که در کارابین وجود دارد.

کاشفان اسپانیایی کلمه barbacoa را به اسپانیا برگرداندند. در حالی که این واژه هنوز به ساختار غذایی اطلاق می شود، اما پس از مدتی افراد آنرا به روند تهیه غذا ربط دادند. اول بار این کلمه در کتاب یک سفر جدید در سراسر جهان  توسط WILLIAM DAMPIER در سال ۱۶۹۷ منتشر شد.

همان طورکه ملاحظه می کنید، تلفظ آن به مرور تکامل پیدا کرد و کمی تلفظ آن را برای انگلیسی زبان ها راحت تر کردند. در سال ۱۷۳۳ این کلمه به معنای GRILLED (کباب شده) نیز بود. و در سال ۱۷۵۵ کلمه این واژه وارد دیکشنری Samuel Johnson شد. امروزه، تلفظ های زیادی برای این لغت وجود دارد. برخی افراد آنرا barbeque، برخی BBQ، برخی دیگر Bar-B-Que  و مدل های مختلف دیگری که برای تلفظ این کلمه استفاده میشود.

انواع باربیکیو

همان طور که گفته شد، باربیکیو نوعی کباب پز بوده و تفاوت زیادی با کباب پز های معمولی دارد و دارای انواع مختلفی هستند که با توجه به نوع تقسیم بندی، تنوع زیادی دارند. اما به صورت کلی در چند گروه مختلف طبقه بندی می شوند که شامل موارد زیر می باشد.

۱- کباب پز ذغالی

این مدل جز، پر طرفدار ترین نوع کباب پز بوده و دلیل آن هم این است که اکثر افراد علاقه زیادی به درست کردن کباب بر روی ذغال دارند و همین مسله باعث شده کباب پز ذغالی در شمار محبوب ترین باربیکیو ها قرار بگیرید.

۲- کباب پز گازی

پر کاربرد ترین نوع باربیکیو در جهان کباب پز گازی می باشد و عمده ترین سوختی که در طراحی و ساخت این نوع باربیکیو استفاده می شود، گاز مایع یا گاز شهری است و می توان گفت که برای خانه های امروزی استفاده از باربیکیو گازی مناسب تر است، زیرا از این مدل کباب پز ها می توان در محیط هایی مانند حیاط، تراس و پشت بام با اطمینان خاطر استفاده نمود و چون نسبت به سایر کباب پز ها راحت تر تمیز می شود، طرفدار بیشتری خواهند داشت.

۳- کباب پز آجری

وجود یک محفظه در کباب پز آجری باعث می شود تا گرد و غباری که از سوختن ذغال یا چوب ایجاد می شود، پخش نشود. از این رو استفاده از باربیکیو آجری در بالکن و حیاط خلوت امکان پذیر خواهد بود.

۴- کباب پز سنگی

کباب پز سنگی نوع متفاوتی از کباب پز می باشد که می توان متناسب با نوع محوطه یا فضای بازی که در اختیار دارید، نمونه ای خاصی را انتخاب کنید. می توان از کباب پز سنگی با جنس گابیون استفاده نمود، دلیل آن هم این است که چهره خاص و منحصر به فردی را به فضای آلاچیق می بخشد.

پیشنهادی: ضرب المثل‌های ایرانی بیشتری بخوانید
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *