خانه » مذهبی و دینی » آثار و پیامدهای بی توجهی به حجاب

آثار و پیامدهای بی توجهی به حجاب

همه چیز درباره حجاب و آثار و پیامد های بی توجهی به حجاب 

آثار و پیامدهای بی توجهی به حجاب

در ادامه با تعریف حجاب و پیامدهای بی توجهی به حجاب از کتاب پیام های آسمان هشتم آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

حجاب چیست؟

حجاب واژه ای عربی است که در لغت و اصطلاح،معانی مختلفی دارد.حجاب در لغت به معنای پرده،پوشش،وسیله ی پوشش، حایل، مانع، سد و حاجب… می باشد. درکتاب«لسان العرب»درباره ی معانی آن چنین آمده است: حجاب به معنای پوشش است. زن محجوبه یعنی زنی که به وسیله ای،پوشیده شده است. همچنین حجاب نامی است برای آنچه خود را بدان می پوشانند،وآنچه میان دو چیز حایل گردد نیز حجاب نامیده میشود.

پیامدهای بی توجهی به حجاب

پیامدهای بی توجهی به حجاب دارای آثار گوناگون در جامعه است كه در این جا به برخی از آن ها اشاره می شود:

۱) اختلالات روانی

یكی از پیامد های سوء و ناگوار بدحجابی و ابتذال در پوشش ایجاد اختلالات روانی در فرد می باشد. بعضی از زنان بر اساس نیاز ذاتی و فطری خود برای جلب رضایت محیط به خودآرایی و جلوه گری پرداخته، فكر و اندیشة خود را خواسته یا ناخواسته در بعد تمایلات و تخیلات پوچ محدود می كنند.

پوشش ناقص زن در جامعه فشار های جبران ناپذیری بر روان، اعصاب و شخصیت او وارد می سازد چرا كه او در این حالت خود را در معرض پاسخ گویی به تهاجم نظر ها و افكار مختلف می بیند و از محقق ساختن شخصیت خود عاجز می ماند در این صورت یا به سوی بی تفاوتی و بی قیدی كشیده می شود و یا به تخیلات و اعمال نامناسب دست می زند كه در هر دو صورت خود و اطرافیانش را از نظر روانی، عقلانی و فرهنگی در معرض سقوط قرار می دهد.

۲) افت تحصیلی و آموزشی

یكی دیگر از پیامد های توجهی به حجاب و یكی از نمونه های بارز ركود فعالیت ها، افت تحصیلی و آموزشی در میان دانش آموزان و دانش جویان دختر و پسر است. بدحجابی مشغولیت فكری دختران محصل را بیشتر می كند؛ آنان را به سوی شناخت مدل های گوناگون آرایش موی سر و تقلید از مد های متنوع سوق می دهد.

آنان وقت زیادی از فرصت های مطالعه را مصروف آرایش ها و آراستگی های سر و صورت و لباس می نمایند؛ مقدار زیادی از وقت آنان نیز به سخن گفتن دربارة این گونه امور و طریقة دسترسی به لوازم آرایش می گذرد و به جای پرداختن به مباحث درسی به نوع آرایش مو و غیره می پردازند. از سویی دیگر پسران دانشجو كه دوران بحران جنسی را سپری می كنند ممكن است به اشتیاق دیدن روی چنان دختری درس و مطالعه را رها كرده، ساعت ها پس از دیدار در اندیشه فرو روند كه زیانبار و خطرناك است؛ ‌آن گاه كه دیدار، ‌مكاتبه ها و دوستی ها را نیز در پی داشته باشد.

۳) تحمل آزار جنسی

یكی از آثار توجهی به حجاب، آزار و اذیت زنان به وسیلة مردان بدكار است؛ جوانان هرزه با دیدن سر و وضع نامناسب زنان آنان را دنبال كرده و آزار می دهند. چه بسیار دختران و زنان جوان از برخورد افراد نااهل كه بر سر راه آن ها می نشینند و با مزاح و سخنان ناروا آن ها را آزار می دهند و مزاحم آنان می شوند، متنفر هستند و این جوانان هرزه را مانع آزادی و فعالیت های خویش می دانند. در موارد زیادی دختران مورد آزار جنسی مردان نااهل قرار می گیرند كه ضرر و زیانش یك عمر گریبانگیر آن ها است. از آن جا كه پیامبر (ص) و خانوادة او الگوی زنان مسلمان می باشند، آیة قرآن خطاب به پیامبر (ص) می فرماید:

یا ایها النبی قل لازواجك و بناتك و نساء المؤمنین علیهن من جلابیبهن ذلك ادنی ان یعرفن فلایؤذین و كان الله غفوراً‌رحیماً (احزاب ـ ۵۹)

ای پیامبر به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو خویشتن را با چادر فروپوشند كه این كار برای این كه آن ها شناخته شوند تا از تعرض و جسارت آزار نكشند برای آنان بسیار بهتر است و خدا آمرزنده و مهربان است.

۴) سقوط ارزش زن

بدحجابی مقدمة بی بند و باری و زمینه ساز لذت های شهوانی نامشروع است؛ اگر دختری از حجاب بی بهره باشد،‌ هر گونه توجهی به او جنبة ‌شهوانی دارد در نتیجه ارزش های راستین او فراموش می گردد؛ به همین جهت تا زمانی كه جاذبه ظاهری دارد مورد توجه است و این جاذبه از بین می رود، احساس غربت، پوچی و پشیمانی می كند.

۵) بی علاقگی به ازدواج

در جامعه ای كه بی بند و باری در پوشش و به تبع آن بی بند و باری جنسی رواج دارد، بسیاری از لذت های جنسی كه عامل گرایش به ازدواج است به راحتی در دسترس افراد قرار می گیرد و این امر از میزان علاقه و گرایش به ازدواج در افراد می كاهد.

استاد شهید مرتضی مطهری در این زمینه چنین می نگارد: «… علت این كه جوانان امروز از ازدواج گریزانند و هر وقت به آنان پیشنهاد می شود جواب می دهند كه حالا زود است، ما هنوز بچه ایم یا به عناوین دیگر از زیر آن شانه خالی می كنند همین است؛ حال آن كه در قدیم یكی از شیرین ترین آرزو های جوانان ازدواج بود. ازدواج در قدیم پس از یك دوران انتظار و آرزومندی انجام می گرفت و به همین دلیل زوجین یكدیگر را عامل نیك بختی و سعادت خود می دانستند ولی امروزه به دلیل كامجویی های نامشروع در سطحی وسیع دلیلی بر آن اشتیاق ها وجود ندارد. (مطهری، صص ۸۹ ـ۹۰)

نتیجه گیری

آن چه به تحریر درآمد نگاهی مختصر به پدیدة بدحجابی و برخی آثار سوء آن بود و مسلماً‌ هدف بی توجهی برخی به حجاب و نادیده گرفتن آن به منظور دست یابی به منافع بزرگ مالی است زیرا زنان عریان را كم هزینه ترین و سهل ترین وسیلة تبلیغاتی برای وصول به آن هدف می دانند و بدون شك برای این منظور از هیچ كوششی دریغ نمی كنند و در نهایت این كه از نظر ما رعایت حجاب همانند شخصیت طلبی و عفت خواهی بازگشت به فطرت اصیل انسانی می كند؛ از این رو ما معتقدیم رعایت حجاب ارزش گذاشتن به زن و نوعی تكریم به اوست نه دلیل بر نقص وجود او؛ زن با رعایت حجاب از آلودگی مصون می ماند زیرا زمینة هر گونه سوء استفاده از او منتفی می گردد.

اثرات حجاب

  • آثار معنوی

با رعایت حجاب، فرد از دستور الهی اطاعت کرده و از دین اسلام عملا حمایت و از آن تبلیغ بعمل آورده است.

  • آثار روحی و روانی

بی‌حجابی باعث ایجاد هیجانهای شدید در میان مردان مخصوصا جوانان می‌شود. چرا که غریزه جنسی نیرومندترین غریزه در فرد است که با عشوه‌گری و آرایش و برهنگی زنان، این غریزه شعله ورتر گردیده، باعث بیماریهای عصبی و امراض روانی می‌شود.

زنان با رعایت حجاب خویش، باعث ایمنی و سلامت نیمی از افراد جامعه، از مبتلا شدن به بیماریهای روانی خواهند شد. آمار وحشتناک خودکشی در غرب نشانگر میزان اختلالات روانی موجود در غرب است. در فرانسه سالانه ۳۵ هزار نفر دست به خودکشی می‌زنند و طبق آمار یونسکو در هر دقیقه یک نفر در آمریکا درصدد خودکشی بر می‌آید. پس به نمایش گذاشتن اندام و زیورهای خویش در زنان نه تنها علامت بیماری روانی است بلکه بیماری‌زا بوده و امراض روانی در دیگران نیز ایجاد خواهد کرد.

  • آثار خانوادگی

حجاب باعث استحکام بنیان خانواده‌ها بوده و نبودش باعث فحشا و منکرات و رواج آنها گردیده و استحکام خانواده‌ها را متزلزل می‌کند. عدم کاهش تمایل جوانان به تشکیل خانواده: چون در اثر ازدیاد زنان بی‌حجاب و بی‌بند و بار و آرایش کرده و عشوه‌گر، مردان تمایل کمتری به ازدواج خواهند داشت چرا که زنان رنگارنگ و آرایش کرده، در همه جا حاضر بوده و مردان با دیدن آنها و ارضا شدنشان با کمترین هزینه‌ها در مقایسه با هزینه‌های زیاد و مسولیتهای ناشی از ازدواج و پدر شدن دیگری نیازی در خود برای تشکیل خانواده نمی‌بینند، چون تصور می‌کنند با ازدواج، خود را محدود خواهند کرد.

  • آثار اجتماعی

ارزش و احترام به زن: از نظر اجتماعی زن هر قدر متین‌تر، باوقارتر، عفیف‌تر و با حجاب‌تر باشد، براحترام و ابهتش افزوده می‌شود. برای درک این مطلب کافیست بدانیم که حتی در کشورهایی که حجاب ندارند در مراسمات رسمیشان زنان با جلوه‌های متفاوت‌تر از آنچه که در شرایط عادی ظاهر می‌شوند، که بنظر می‌رسد نسبت به شرایط عادی از لباسهایی که پوشش بهتر و زیادتری دارند استفاده می‌کنند.

چرا که تا زمانی که سرشیشه عطر بسته است، عطر داخل آن هم محفوظ خواهد ماند، ولی به محض اینکه چند ساعتی سرشیشه عطر برداشته شود، عطر داخل آن می‌پرد و تنها شیشه خالی بدون عطر می‌ماند و کسی به آن تمایلی ندارد.

حجاب هم مثل سر شیشه عطر است که بوی خوش و زیبایی و طراوت زنها را حفظ می‌کند و با برداشتن حجاب، آن زیبایی و طراوت از بین می‌رود و زنان کرامت خویش را از دست خواهند داد. استواری و استحکام جامعه: بی‌حجابی باعث فلج شدن نیمی از نیروهای افراد جامعه و آلوده شدن جامعه می‌شود که این مطلب بیشتر در جامعه‌های اسلامی به چشم می‌خورد..

  • آثار اقتصادی

تلاش و فعالیت بیشتر: در صورت با حجاب بودن زنان، وقت مردان صرف هوی و هوس و چشم چرانی، و وقت زنان صرف آرایش کرده نخواهد شد.

صرفه جویی: زنان نیاز به هزینه‌های زیاد برای خرید لباسهای مبتذل و وسایل آرایشی آنچنانی نداشته و این باعث بهبود وضع اقتصادی حداقل در سطح خانواده شده جلوی هزینه‌های اضافی بیشتر از حد معمول گرفته خواهد شد. و در مقابل پسران جوان وقتی گوهرهای زیبا و زینت‌ها و عشوه‌گریهای دختران و زنان را در کوچه و بازار و پارک و خیابان و…. نبینند، دچار چشم چرانی، هوی و هوس، تجاوز به ناموس مردم، بیماری روانی، بلوغ زودرس افکار پریشان، بی میلی به کار و تحصیل و در نهایت تعطیل شدن نیروهای انسانی خود نخواهند شد و خانواده‌ها مستحکم مانده و کرامت زنان هرچه بیشتر حفظ خواهد شد.

پس، حجاب همچون صدف است. پس همچون مروارید پاک و نورانی، همچنان در داخل صدف، ارزشمندمان بمانیم. از حضرت زهرا سلام الله علیها پیروی کنیم که حتی از فرد نابینا نیز حفظ حجاب نمودند، چرا که به آثار روانی حجاب آگاهی داشته و در چرایی حفظ حجابش چنین بیان می‌فرماید که هر چند او مرا نمی‌بیند بلکه من او را _ به عنوان یک نامحرم _ می‌بینم و به بیان دیگر او بوی مرا استشمام می‌کند. پس بر این اساس حتی عدم توانایی اشخاص در استفاده از چشمهایشان نمی‌تواند عامل بی‌حجابی گردد.

ای زن به تو از فاطمه این گونه خطاب است
ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است

الان زنان محجبه و با ایمان در سراسر دنیا، در حالی که فرمان الهی را اجرا می‌کنند، به تحصیل علم و دانش و یادگیری علوم و هنرهای مختلف مبادرت کرده و توسط حجاب خویش از دستبرد آلودگان و غارتگران و دزدان عفت و حیا در امان می‌مانند.

در کلاس حفظ تقوا و شرف
دختران درند و چادر چون صدف

بهترین سرمایه زن چادر است
زانکه زن را زینت زن ، چادر است

حفظ چادر ، حفظ دین و مذهب است
شیوه زهرا و درس زینب است

حفظ چادر نص قرآن مجید
قفل جنت را بود تنها کلید

حفظ چادر سد فحشا می شود
روسفیدی نزد زهرا می شود

  • آثار اخروی

آثار اخروی حجاب که در اثر رعایت و انجام دستور الهی مترتب می‌گردد، همانا خشنودی خدا و پاداش اخروی و بهشت جاودانه است.

پیشنهادی: درباره فضیلت آراستگی بیشتر بخوانید

تحقیق حجاب _ دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *