خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” آدم گدا اینهمه ادا “

معنی ضرب المثل ” آدم گدا اینهمه ادا “

همه چیز درباره معنی و مفهوم ضرب المثل آدم گدا اینهمه ادا 🙄

آدم گدا اینهمه ادا

در این پست با معنی و مفهوم این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

آدم گدا اینهمه ادا کنایه از چیست؟

۱- یعنی کسی که پست و فرومایه است، با غرور و تکبر با دیگران برخورد کرده و هر کسی جز خودش را پست و بی ارزش می شمارد.

۲- منظور از آدم گدا یعنی کسی که فقر شخصیت و فقر ادب و کمالات دارد وگرنه ممکن است کسی از لحاظ مالی فقیر باشد اما شخصیت بزرگ و ارزشمندی داشته باشد.

چنین آدمی که از لحاظ روحی فقیر است، وقتی خود را برتر از دیگران داند و نگاه بالا به پایین به آنها داشته باشد، این ضرب المثل شایسته اوست!

۳- گاهی نیز به افرادی هم می گویند که از لحاظ مالی فقیر هستند اما می خواهند به هر طریقی که شده به دیگران نشان دهند که ثروتمند هستند. یعنی در عین حال که فقیرند، خود را ثروتمند دانسته و فخرفروشی می کنند. البته بازهم منشا این کارهای زشت، همان فقر روحی است!

توجه: از بزرگان توصیه شده که نباید تظاهر به فقر کنیم حتی اگر واقعا هم فقیر و نیازمند باشیم؛ زیرا عزت نفس انسان از هرچیزی برایش مهم تر است. حتی فقرای آبرومند بسیاری وجود دارند که آراسته و مرتب در میان مردم ظاهر می شوند و کسی هم از فقر آنها باخبر نیست.

ولی این ضرب المثل خطاب به آن دسته از فقرایی است که در عین فقر، با دروغ و تکبر و خودبرتر بینی، ظاهرا در پی حفظ شخصیت خود هستند درحالیکه چنین رفتارهایی باعث ذلت آنها می شود. اینجاست که به اینها می گویند این همه ادا نداشته باش!

بیشتر بخوانید: یارب مباد آنکه گدا معتبر شود پیشنهادی: ضرب المثل با آدم

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *