جواب به سوالات و فعالیت درس هشتم فارسی دوازدهم نظری ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس هشتم کتاب فارسی دوازدهم از پاریز تا پاریس صفحات ۶۵، ۶۷، ۶۸، ۶۹ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات فارسی دوازدهم درس هشتم از پاریز تا پاریس ( پاسخ گام به گام )
کارگاه متنپژوهی درس هشتم ص ۶۵
قلمرو زبانی ص ۶۵
۱- واژه «طاق» در هر بیت، به چه معناست؟
الف) طاقپذیر است عشق، جفت نخواهد حریف / بر نَمَط عشق اگر پای نهی طاق نه خاقانی
📗 پاسخ: تک، تنها، فرد ≠ جفت
ب) نهاده به طاق اندرون تختِ زر / نشانده به هر پایهای در گهر فردوسی
📗 پاسخ: ایوان، عمارت
پ) چون ابروی معشوقان با طاق و رواق است / چون روی پریرویان با رنگ و نگار است منوچهری
📗 پاسخ: خمیدگی ابرو
۲- پنج گروه کلمه مهمّ املایی از متن درس بیابید و بنویسید.
📗 پاسخ: چریغ آفتاب ـ داخل کازیه روی میز ـ غایت القصوای مقصود ـ وصلههای رنگارنگ بر طیلسان آبی مدیترانه ـ اعتصاب کارگران فقیر ماهیگیر
۳- از متن درس، برای هر یک از انواع «وابسته وابسته» نمونهای مناسب بیابید.
📗 پاسخ:
ده فرسخ راه ← فرسخ وابسته وابسته از نوع ممیز
بانکِ اعتبارات ایران ← اعتبارات ایران وابسته وابسته از نوع مضاف الیهِ مضاف الیه
اعتصاب کارگران فقیر ← کارگران فقیر وابسته وابسته از نوع مضاف الیه، صفت
قلمرو ادبی ص ۶۷
۱- عبارت و بیتهای زیر را از نظر آرایههای ادبی بررسی کنید.
الف) یک روز دنیایی به روم چشم داشت و از آن چشم میزد.
📗 پاسخ:
دنیایی ← مجاز از مردم دنیا
چشم داشت ← کنایه از مورد توجه بودن
از آن چشم میزد ← کنایه از حساب بردن و ترسیدن
ب) کاووس کیانی که کیاش نام نهادند / کی بود؟ کجا بود؟ کیاش نام نهادند؟
📗 پاسخ:
کاووس کیانی ← تلمیح به پادشاهی کاووس از پادشاهان کیانی
کی بود؟ کجا بود؟ کیاش نام نهادند؟ ← کنایه از به سرعت سپری شدن عمر
پ) دل گرمی و دم سردی ما بود که گاهی / مرداد مه و گاه دیاش نام نهادند
📗 پاسخ:
دل گرمی، دم سردی ← کنایه از خوشی و ناخوشی
دل گرمی، دم سردی ـ مرداد، دی ← تضاد
مرداد، دی ← مراعات نظیر
بیت ← حسن تعلیل (علت گرمی مرداد ماه، دل گرمی ما و علت سردی دی، دم سردی ما بود)
۲- عبارت زیر، یادآور کدام مَثَل است؟
از بیم عقرب جرّاره دموکراسی قرن بیستم، ناچار شده به مار غاشیه حکومت سرهنگها پناه ببرد.
📗 پاسخ: از چاه برون آمد و در دام افتاد ـ از چاه به چاله افتادن ـ از ترس بدتر به بد پناه بردن
قلمرو فکری ص ۶۸
۱- مقصود نویسنده از عبارت زیر چیست؟
چه خوش گفتهاندکه «امپراتوریهای بزرگ هم مانند آدمهای ثروتمند، معمولاً از سوءِ هاضمه میمیرند.»
📗 پاسخ: منظور این است که قدرتهای بزرگ به خاطر افراط در گسترش قلمرو خود که باعث از بین رفتن بزرگانشان و همچنین باعث غفلت از احوال مردم داخل سرزمینشان میشود، کنترل اوضاع را از دست میدهند و همین نابسامانیها منجر به تضعیف قدرت آنها و نابودیشان میشود همانطور که آدمهای ثروتمند، به خاطر اینکه هر چه میخواهند در اختیارشان قرار میگیرد، دچار پرخوری میشوند و خودشان باعث بیماری و مرگ خودشان میشوند.
۲- مفهوم کلّی هر بیت را مقابل آن در جدول بنویسید.
بیت | مفهوم کلّی |
صد تیغ جفا بر سر و تن دید یکی چوب
تا شد تهی از خویش و نیاش نام نهادند |
برای رسیدن به کمال، راه دشواری در پیش است و صبر و تحمل زیاد لازم است. |
آیین طریق از نَفَس پیر مغان یافت
آن خضر که فرخنده پیاش نام نهادند |
برای طی مسیر حق، پیروی از راهنما و رهبری دانا و آگاه لازم است تا مرید از گمراهی نجات یابد. |
۳- با توجّه به متن درس، «دولت مستعجل» یادآور کدام بیت از حافظ است؟ دریافت خود را از آن بنویسید.
📗 پاسخ:
راستی خاتمِ فیروزه بواسحاقی / خوش درخشید ولی دولتِ مُستَعجِل بود
حقیقت این است که حکومت دولتمردان چند صباحی دوام دارد و به خوشی و خرمی به خواستههای خود میرسند ولی این حکومتها هم دورهای دارند که خیلی زود پایان میپذیرد و نابود میشوند. (بواسحاق، فرمانروای فارس در زمان حافظ بوده است).
گنج حکمت «سه مَرکب زندگی» ص ۶۹
دانشآموز عزیز برای خواندن معنی متن «سه مَرکب زندگی» در سایت دانشچی بر روی لینک زیر ضربه بزنید.
» معنی گنج حکمت سه مَرکب زندگی
جواب درسهای بعدی فارسی دوازدهم دانلود PDF کتاب فارسی دوازدهم