جواب به سوالات و فعالیت درس ششم مطالعات اجتماعی ششم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس ششم کتاب مطالعات اجتماعی ششم محصولات کشاورزی از تولید تا مصرف صفحات ۲۶، ۲۹، ۳۰، ۳۲ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات مطالعات اجتماعی ششم درس ششم محصولات کشاورزی از تولید تا مصرف ( پاسخ گام به گام )
فعّالیت ۱ درس ششم
غلّات، حبوبات و محصولات جالیزی سه گروه مهم از گیاهان زراعی هستند. همفکری کنید و از هر گروه چند محصول نام ببرید.
📗 پاسخ:
غلْات: برنج، گندم، جو، ذرّت
حبوبات: عدس، نخود، لپه، انواع لوبیا
محصولات جالیزی: گوجه فرنگی، بادمجان، خیار، هندوانه، کدو، خربزه
فعّالیت ۲
با همراهی خانواده یکی از دو فعالیت زیر را انجام دهید.
الف – از یک یا چند مغازهی برنج فروشی ، نام انواع (گونههای) برنج ایرانی و قیمت آنها را بپرسید و به کلاس بیاورید.
📗 پاسخ:
نام انواع مختلف برنجهای ایرانی به شرح زیر است:
برنج هاشمی، برنج طارم، برنج صدری، برنج علی کاظمی، برنج شیرودی، برنج کشت دوم، برنج قهوهای، برنج کامفیروز اصل، برنج سرلاشه، برنج فجر، برنج ندا و برنج عنبربو
هرکدام از این برنجها ویژگی خاصی دارند و در یکی از شهرهای ایران کشت میشوند. قیمت برنج ایرانی در حال حاضر بر اساس مرغوبیت و کیفیت آن بین ۶۰ هزارتومان تا ۱۳۵ هزار تومان برای هر کیلوگرم است.
ب – از یک فروشندهی میوه و سبزی بپرسید کدام محصولات مغازهی او کشت گلخانهای است و آنها را از کجا تهیه میکند؟
📗 پاسخ:
توتفرنگی، خیار، فلفل دلمهای، فلفل سبز و قرمز، گوجه فرنگی و بادمجان
بخشی از این محصولات از میادین میوه و تره بار تهیه میشود و بخش دیگری از آن مستقیماً از گلخانه به میوه فروشیها میرود.
پ – از بزرگترها دربارهی «جهاد سازندگی» که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در روستاها فعّالیت میکرد، پرسوجو کنید و چند مورد از اقدامات جهاد را در کلاس بیان کنید.
برای پاسخ این پرسش به لینک زیر مراجعه کنید.
تحقیق درباره جهاد سازندگی و اقدامات آن
فعّالیت ۳
الف – دربارهی معنی و مفهوم آنچه امام صادق (علیهالسّلام) در مورد کشاورزی فرمودند، گفتوگو کنید.
📗 پاسخ: امام صادق (علیهالسّلام) با این سخن به اهمیت شغل کشاورزی اشاره کرده است. کشاورزی چون شغل پر زحمتی است، درآمد حاصل از آن پاکیزه و حلال است.
ب – از بزرگترها بپرسید بیمه کردن محصولات کشاورزی چگونه است و چه فایدههایی دارد؟
📗 پاسخ: کشاورزان برای جلوگیری از خسارات احتمالی که به محصولات کشاورزی وارد میشود، میتوانند محصولات را بیمه کنند. این بیمه از طریق بانک کشاورزی قابل ارائه است. با داشتن این بیمه در صورتی که سیل، آفات و یا خطرات دیگر محصولات را از بین ببرد، پس از بررسی میزان خسارت وارد شده توسط بیمه، مبلغ زیان دیده شده به کشاورز پرداخت میشود.
پ – با راهنمایی معلّم خود تحقیق کنید کشاورزان چگونه میتوانند خود را بیمه کنند و حقوق بازنشستگی دریافت کنند.
برای پاسخ این پرسش به لینک زیر مراجعه کنید.
تحقیق درباره بیمه کشاورزان و حقوق بازنشستگی
فعّالیت ۴
الف – مساحت باغ آقای رضوانی دو هکتار است؛ یعنی چند مترمربع؟ نمودار محصول باغ آقای رضوانی را روی کاربرگهی شمارهی ٧ ترسیم کنید.
📗 پاسخ:
در سال گذشته آموختیم که هر هکتار ۱۰۰۰۰ متر مربع است. پس باغ آقای رضوانی:
متر مربع ۲۰۰۰۰ = ۱۰۰۰۰ × ۲
کاربرگهی ۷: نمودار ستونی
۱- نمودار محصول مرکبات باغ آقای رضوانی را با توجّه به اطّلاعات این جدول تکمیل و رنگآمیزی کنید.
ب – فرض کنید شما میخواهید با یک باغدار مصاحبه کنید. فکر کنید و پرسشهای خودتان را روی یک برگ کاغذ بنویسید و به معلّم بدهید.
📗 پاسخ:
مساحت باغ چقدر است؟
چه محصولاتی کشت میشود؟
تعداد درختان و فاصلهی بین آنها چقدر است؟
فصل کاشت و برداشت محصولات چه زمانی است؟
درختان به چه مراقبتهایی نیاز دارند؟
از چه ابزارهایی برای کاشت، مراقبت و برداشت محصول استفاده میشود؟
سرمایهی لازم برای داشتن این باغ چقدر است؟
فعّالیت ۵
روی نقشهی ایران در کاربرگهی شمارهی ٨ ، نواحی کشت مرکبات، پسته و خرما را معین کنید.
کاربرگهی ۸: نقشهی محصولات کشاورزی
ابتدا نمادهایی برای راهنما ترسیم کنید. سپس نمادها را طبق جدول روی نقشه بگذارید.
نماد پسته را در استانهای کرمان، یزد، خراسان جنوبی، رضوی و سمنان بگذارید.
نماد خرما را در استانهای کرمان، هرمزگان، فارس، بوشهر، سیستان و بلوچستان و خوزستان بگذارید.
نماد مرکبات را در استانهای مازندران، کرمان، فارس، هرمزگان، گیلان و خوزستان بگذارید.
دریاها را آبی کنید.
فعّالیت ۶
اگر قرار باشد کشاورزی کنید، دوست دارید چه محصولی بکارید؟ چرا؟
📗 پاسخ: من دوست داشتم خیار و گوجه فرنگی بکارم. چون این محصولات مصارف زیادی دارند و در همه فصول فروش خوبی خواهند داشت. علاوه بر آن از آنها در تهیهی سالادهای پیش غذا و تهیهی شور و ترشی نیز استفاده میشود.
فعّالیت ۷
کاربرگهی شمارهی ٩ را کامل کنید.
کاربرگهی ۹: از تولید به مصرف
۱- مراحل تولید نان را به ترتیب شمارهگذاری کنید.
۲- اکنون تابلوی مربوط به کاشت را با رنگ سبز، داشت را با رنگ زرد و برداشت را با رنگ قهوهای مشخّص کنید.
فعّالیت ۸
به طور گروهی یکی از فعالیتهای زیر را انتخاب کنید و انجام دهید:
پوستری (اعلانی) دربارهی مصرف غذا (شکرگزاری، اسراف نکردن، کمک به گرسنگان و…) طراحی کنید و به تابلو بزنید.
چند خبر دربارهی کشاورزی از روزنامه پیدا کنید و در ایستگاه خبر مدرسه بچسبانید.
پاسخ این فعّالیت به عهدهی دانشآموز است.
جواب درسهای بعدی مطالعات اجتماعی ششم
دانلود PDF کتاب مطالعات اجتماعی ششم