خانه » پایه ششم » پاسخ سوالات درس دهم هدیه‌ های آسمان ششم آداب زندگی

پاسخ سوالات درس دهم هدیه‌ های آسمان ششم آداب زندگی

جواب به سوالات و فعالیت درس دهم هدیه‌ های آسمان ششم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس دهم هدیه‌ های آسمان ششم آداب زندگی

پاسخگویی به سوالات درس دهم کتاب هدیه‌ های آسمان ششم آداب زندگی صفحات ۶۳، ۶۵ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات هدیه‌ های آسمان ششم درس دهم آداب زندگی ( پاسخ گام به گام )

تدبّر کنیم درس دهم صفحه ۶۳

آیات ده تا دوازده سوره‌ی حجرات را بخوانید و ترجمه‌ی آنها را کامل کنید. (پاسخ‌ها به رنگ سبز)

اِنَّمَا المُؤمِنونَ اخوَةٌ: مؤمنان   برادر یکدیگرند.

فَاَصِلحوا بَینَ اَخَوَیکُم: پس میان برادرانتان صلح برقرار کنید.

وَاتَّقُوااللهَ: و (با انجام کارهای خوب و دوری از کارهای زشت) با تقوا باشید.

لَعَلَّکُم تُرحَمونَ (۱۰): تا او به شما لطف و رحمت کند.

یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا:   ای کسانی که ایمان آورده‌اید!

لا یَسخَر قَومٌ مِن قَومٍ: گروهی (از شما) گروه دیگری را   مسخره نکنند

عَسی اَن یَکونوا خَیرًا مِنهُم: چه بسا آنها از اینها بهتر باشند.

وَ لا نساءٌ مِن نساٍء: و   زنانی از شما زنان دیگر [را مسخره نکنند]

عَسی اَن یَکُنَّ خَیرًا مِنهُنَّ: چه بسا آنها بهتر از اینها باشند.

وَ لا تَلمِزوا اَنفُسَکُم:   و یکدیگر را مورد عیب‌جویی قرار ندهید

وَ لا تَنابَزوا بالاَلقابِ:   و یکدیگر را با القاب زشت و ناپسند صدا نکنید

بِئسَ اِلسمُ الفُسوقُ بَعدَ الایمانِ: بسیار بد است که بر کسی که ایمان آورده است، نام زشت بگذارند.

وَ مَن لَم یَتُب: و آنها که توبه نکنند،

فَاُولئکَ هُمُ الظّاِلمونَ (۱۱): ظالم و ستمگر هستند.

یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا:  ای کسانی که ایمان آورده‌اید!

اِجتَنِبوا کَثیرًا مِنَ الظَّنِّ: از   گمان‌های   زیاد بپرهیزید.

اِنَّ بَعضَ الظَّنِّ اثمٌ: چرا که برخی از گمان‌ها گناه است.

وَ لا تَجَسَّسوا: و هرگز در کار دیگران   تجسس نکنید

وَ لا یَغتَب بَعضُکُم بَعضًا: و   بعضی از شما در مورد بعضی دیگر غیبت نکنید

اَیُحِبُّ اَحَدُکُم اَن یَأکُلَ لَحمَ اَخیِه مَیتًا: آیا کسی از شما دوست دارد گوشت برادر مرده‌اش را بخورد؟

فَکَرِهتُموهُ: حتماً شما چنین کاری را ناپسند می‌شمارید.

وَ اتَّقُوااللهَ: و با تقوا باشید.

اِنَّ اللهَ تَوّابٌ رَحیمٌ (۱۲): قطعاً خدا توبه‌پذیر و مهربان است.

این آیات ما را به انجام دادن چه رفتارهای شایسته‌ای سفارش می‌کند؟

📗 پاسخ: برقراری برادری و صلح بین یکدیگر، تقوا و دوری از گناهان، انجام کارهای خوب، توبه

 از انجام دادن چه رفتارهای ناشایسته‌ای نهی می‌کند؟

📗 پاسخ: مسخره کردن، عیب‌جویی، دادن القاب زشت به دیگران، گمان‌های زیاد، تجسس، غیبت

در گروه های خود، یکی از این رفتارهای ناشایست را انتخاب کنید و درباره‌ی آن به این سؤالات پاسخ دهید:

📗 پاسخ: مسخره کردن

 این رفتار چه نتایجی را به دنبال خواهد داشت؟

📗 پاسخ: کسی که مسخره شده، ناراحت و دلگیر می‌شود، مسخره‌کنندگان را دوست خود نمی‌داند، به آنها اعتماد نمی‌کند و شاید اعتماد به نفس خودش را هم از دست بدهد. همچنین مسخره‌کنندگان دوستی خداوند را هم از دست می‌دهند.

چگونه می‌توانیم از وقوع این رفتار ناشایست پیشگیری کنیم؟

📗 پاسخ: با پیروی از دستورات قرآن و امامان علیهم السلام، و فکر کردن به این مطلب که اگر ما جای او بودیم دوست داشتیم چگونه با ما برخورد شود.

وقتی می‌بینیم کسی این رفتار را انجام می‌دهد، بهتر است چگونه با او برخورد کنیم؟

📗 پاسخ: نخندیم و کاری نکنیم که به انجام این کار تشویق شود، با اشاره به او بفهمانیم که کار زشتی انجام می‌دهد و اگر متوجه نشد در خلوت با او در مورد زشتی کارش و نتیجه‌ای که برایش دارد صحبت کنیم.

گفت‌وگو کنید صفحه ۶۵

این متن را بخوانید.

زنگ تفریح که به صدا درآمد، بچّه ها با همهمه به سمت در کلاس رفتند. من هم همراه آنها به حیاط رفتم. در حیاط نگاهم به مریم و معصومه افتاد که گوشه‌ای نشسته بودند. صدای خنده‌شان از دور به گوش می‌رسید. نزدیک رفتم و سلام کردم. آن قدر گرم حرف زدن بودند که متوجّه من نشدند. درباره‌ی یکی از بچّه‌های کلاس صحبت می‌کردند و به رفتار و حرکات او می‌خندیدند.

دوباره با صدای بلند گفتم: «سلام بچّه‌ها!»

هر دو رو به من برگشتند. مریم تا نگاهش به من افتاد، گفت: «چه خوب شد آمدی، می‌خواستم…»، هنوز حرفش تمام نشده بود که معصومه گفت: «راستی عاطفه، من امروز در کلاس با بغل دستی‌ام حرف می‌زدم و درس را خوب یاد نگرفتم. می‌توانی به من کمک کنی؟»

در این هنگام مریم سرش را نزدیک گوش معصومه برد و چیزی به او گفت.

خیلی دوست داشتم بدانم چه گفت. شاید داشتند درباره‌ی من حرف می‌زدند.

شاید هم…

در این فکرها بودم که ناگهان زنگ مدرسه به صدا درآمد.

اکنون برای پاسخ به این سؤالات با دوستان خود در کلاس گفت‌وگو کنید.

چه رفتارهای ناپسندی در این داستان می‌بینید؟

📗 پاسخ: بلند خندیدن، مسخره کردن دیگران، غیبت، در حضور دیگران در گوش کسی صحبت کردن، گمان بد

اگر ببینید دوستتان کسی را مسخره می‌کند، چه می‌کنید؟

📗 پاسخ: از کسی که مسخره‌اش می‌کند، دفاع می‌کنم و به او هم یادآوری می‌کنم که کار زشتی انجام داده و خداوند این کار را دوست ندارد.

با خانواده صفحه ۶۵

درباره‌ی آداب دید و بازدید در اسلام با اعضای خانواده‌ی خود گفت‌وگو کنید و نتیجه‌ی آن را در کلاس گزارش دهید.

📗 پاسخ:

دید و بازدید که در اسلام به آن صله رحم می‌گویند بسیار مورد سفارش قرار گرفته است. دانستن آداب آن به ما کمک می‌کند که بیشتر و بهتر بتوانیم به دستورات اسلامی عمل کنیم.

اولین نشانه رعایت آداب، اجازه ورود گرفتن از میزبان است، و مهم‌ترین این آداب، سلام کردن است که باعث جلب رحمت خداوند می‌شود. از آداب دیگر می‌توان به:

– دست دادن [با رعایت مرز محرم و نامحرم] که باعث از بین رفتن کینه‌ها و آمرزش گناهان می‌شود.

– معانقه یا در آغوش گرفتن یکدیگر [با رعایت مرز محرم و نامحرم]

– نشستن در جایی که میزبان تعارف می‌کند

– احترام گذاردن، خوش‌رویی و رعایت حقوق یکدیگر

– رعایت سادگی و دوری از تجمل‌گرایی در دید و بازدیدها

– توجه به اعتدال و جلوگیری از اسراف

– جلوگیری از انجام گناهانی مثل غیبت، تهمت، زخم زبان، آزار و اذیت دیگران و… در دید و بازدیدها

– سعی و تلاش در جهت انجام کارهای خداپسندانه در دید و بازدیدها مثل کمک به نیازمندان

– شکر و سپاس خداوند متعال به خاطر نعمت‌هایی که عطا فرموده است.

جواب درس‌های بعدی هدیه‌های آسمان ششم دانلود PDF کتاب هدیه‌های آسمان ششم
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *