خانه » اجتماعی » تحقیق درباره بیمه کشاورزان و حقوق بازنشستگی

تحقیق درباره بیمه کشاورزان و حقوق بازنشستگی

در مورد بیمه کشاورزان و حقوق بازنشستگی بیشتر بدانیم

بیمه کشاورزان و حقوق بازنشستگی

بهره‌مندی از خدمات بیمه حق همه مردم است. کشاورزان که مسئول تولید مواد غذایی در کشور هستند، به طور حتم استحقاق بیشتری نسبت به این خدمات دارند. متأسفانه سال‌های زیادی از این موضوع غفلت شد و کشاورزان زحمتکش ما از خدمات بیمه محروم بودند، اما اکنون این مشکل برطرف شده و کشاورزان علاوه بر بیمه محصولات کشاورزی، می‌توانند خود نیز از خدمات درمانی و بازنشستگی بیمه، بهره‌مند شوند.

بیمه کشاورزان چیست؟

همان‌طور که می‌دانید، بیمه تأمین اجتماعی به صورتی است که یا کارفرما، کارمند خود را بیمه می‌کند و یا افراد به صورت مستقل حق بیمه پرداخت می‌کنند تا از مزایای بیمه بهره‌مند شوند. اما در مورد کشاورزان نه کارفرمایی وجود دارد و نه شخصاً توانایی پرداخت حق بیمه را دارند. پس مشکل عدم بهره‌مندی از خدمات بیمه، در گذشته همیشه برای کشاورزان وجود داشته است.

دولت با تصویب قانونی این مشکل را برطرف کرد و به کشاورزان نیز حق استفاده از خدمات بیمه را داد. به این ترتیب بانک کشاورزی مسئول رسیدگی به این موضوع شد که بعدها بخشی به نام صندوق بیمه کشاورزی در این بانک تشکیل و مسئول رسیدگی به بیمه کشاورزان و محصولات کشاورزی شد.

شرایط بهره‌مندی از بیمه کشاورزی

کشاورز چه خانم باشد و چه آقا باید شرایطی را برای دریافت این بیمه داشته باشند:

– تابعیت جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند.

– حداقل سن آنها ۱۸ سال باشد. حداکثر سن برای آقایان ۵۰ سال و برای خانم‌ها ۴۵ سال است.

– متقاضیان باید ساکن مناطق روستایی و عشایری باشند. البته کشاورزان سایر مناطق نیز می‌توانند از خدمات این بیمه استفاده کنند.

افرادی که واجد شرایط دریافت بیمه اجتماعی روستاییان و کشاورزان هستند به شرح زیر می‌باشند:

– کارگران کارگاه‌های صنایع دستی و قالی‌بافی و افراد دارای مشاغل فصلی

– رانندگانی که مسئول انتقال مسافر و یا بار به روستاهای کم جمعیت هستند

– کارمندان ادارات وابسته به نظام مهندسی منابع طبیعی، کشاورزی و دامپزشکی

– افرادی که در مشاغل مرتبط با تعاون روستایی فعالیت دارند

در صورتی که متقاضیان واجد شرایط دریافت بیمه کشاورزی باشند، می‌توانند با در دست داشتن مدارک شناسایی به تعاونی‌ها و مراکز دهیاری مراجعه کرده و درخواست خود را اعلام کنند.

میزان حق بیمه پرداختی کشاورزان

کشاورزان باید ۱۵ درصد از درآمد سالانه خود را به عنوان حق بیمه بپردازند. از این میزان، ۱۰ درصد به عهده دولت و ۵ درصد سهم کشاورز است. در صورتی که محصولات کشاورزی دچار خساراتی مانند خشکسالی، سیل، تگرگ، حمله آفات و… شود، ۵ درصد سهم کشاورز را نیز دولت باید بپردازد.

۸ سطح برای حق بیمه کشاورزی، با توجه به درآمد روستاییان تعریف شده است. به عنوان مثال در سال ۱۴۰۱ پنج درصد حق بیمه که سهم کشاورزان است از مبلغ پانصد هزار تومان آغاز شده و تا یک میلیون و سیصد و سی هزار تومان تعیین شده است. هرچه کشاورز مبلغ بیشتری پرداخت کند، در آینده مستمری بیشتری دریافت خواهد کرد.

خدمات قابل ارائه توسط بیمه کشاورزان

این بیمه چهار عنوان کلی را تحت پوشش خود قرار می‌دهد که کشاورزها می‌توانند از آن بهره‌مند شوند:

خدمات درمانی

پوشش خدمات درمانی، مانند بیمه تأمین اجتماعی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد. در ابتدا این بیمه به عهده صندوق بیمه کشاورزی بود، اما با پیدایش بیمه سلامت همگانی، اکنون ارائه خدمات درمانی مخصوص روستاییان به عهده بیمه سلامت قرار گرفته است. روستاییان با پرداخت ۱۰ درصد از حق بیمه درمانی، تحت پوشش این خدمات قرار می‌گیرند.

ناگفته نماند که مانند بیمه تأمین اجتماعی، بخش خدمات درمانی بیمه سلامت نیز هزینه محدودی را برای خدمات پزشکی و دارویی پرداخت می‌کند که عملاً مبلغ قابل توجهی نیست. پس اگر روستاییان تمایل به دریافت خدمات درمانی پرهزینه داشته باشند، بهتر است از بیمه تکمیلی استفاده کنند.

مستمری از کار افتادگی

در صورتی که کشاورزان و روستائیان دچار حادثه یا آسیب‌دیدگی جدی شوند، به طوری که مدتی قادر به کار کردن نباشند، بیمه در این مدت به آنها مستمری می‌دهد. البته پزشک سازمان باید میزان جراحت و مدت استراحت را تأیید کند و بیمه شده حداقل یک سال سابقه پرداخت بیمه را داشته باشد.

مستمری بازنشستگی

اگر فرد بیمه شده ۶۵ سال سن با سابقه پرداخت حداقل ۱۵ سال حق بیمه و یا ۷۰ سال سن و سابقه پرداخت ۱۰ سال حق بیمه را داشته باشد، می‌تواند تقاضای خود را برای دریافت مستمری بازنشستگی ارائه دهد. برای تعیین مبلغ مستمری، میانگین پرداختی حق بیمه در ۵ سال آخر، محاسبه می‌شود.

مستمری فوت به بازماندگان

افرادی که تحت پوشش بیمه شده اصلی قرار دارند، در صورتی که واجد شرایط باشند، پس از فوت بیمه شده اصلی می‌توانند مستمری دریافت کنند.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *