جواب به سوالات و فعالیت درس سیزدهم فارسی دهم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس سیزدهم کتاب فارسی دهم گُردآفرید صفحه ۱۰۲، ۱۰۶، ۱۰۷، ۱۰۸، ۱۰۹ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات فارسی دهم درس سیزدهم گُردآفرید ( پاسخ گام به گام )
شعر «گُردآفرید» ص ۱۰۲
دانشآموز عزیز برای خواندن معنی شعر «گُردآفرید» در سایت دانشچی بر روی لینک زیر ضربه بزنید.
کارگاه متنپژوهی درس سیزدهم ص ۱۰۶
قلمرو زبانی ص ۱۰۶
۱- به کمک فرهنگ لغت، معانی «برکشیدن» را بنویسید.
📗 پاسخ: بالا کشیدن، بالا بردن، بیرون آوردن، تربیت کردن، پروردن، کسی را ترقی دادن و بر مرتبه او افزودن.
۲- دو واژه از متن درس بیابید که با کلمۀ «فتراک» تناسب داشته باشد.
📗 پاسخ: زین ـ کمند
۳- از متن درس، نمونهای از تحوّل شکل نوشتاری کلمات بیابید و بنویسید.
📗 پاسخ: اسپ ← اسب ـ درفشان ← درخشان ـ کمندافگن ← کمندافکن
۴- در بیتهای یکم و بیست و سوم، «چو» را از نظر کاربرد معنایی بررسی کنید.
📗 پاسخ:
در بیت یکم «چو» به معنی «هنگامی که، وقتی که» به کار رفته و حرف ربط و پیوند است.
در بیت بیست و سوم «چو» به معنی «مثل و مانند» به کار رفته و حرف اضافه است.
۵- در کدام بیتها «متمّم» با دو حرف اضافه آمده است؟
📗 پاسخ:
در بیت دوم ← به جنگ اندرون
در بیت دوازدهم ← به سهراب بر
بیت بیست و دوم ← به تنگ اندرش
قلمرو ادبی ص ۱۰۶
۱- واژگان قافیه در کدام بیتها، دربردارندۀ آرایۀ جناساند؟
📗 پاسخ:
بیت ۶ ← شیر، زیر
بیت ۷ ← گرد، کرد
بیت ۱۳ ← ننگ، جنگ
بیت ۲۳ ← موی، روی
بیت ۴۱ ← رنگ، ننگ
بیت ۴۳ ← زین، چین
۲- مفهوم عبارتهای کنایی زیر را بنویسید.
سپهبد، عنان، اژدها را سپرد ←📗 پاسخ: (کنایه از اینکه اختیار رفتن را به اسب داد تا سریعتر برود)
رخ نامور سوی توران کنی ←📗 پاسخ: (کنایه از اینکه بهتر است به سوی سرزمینت توران برگردی)
۳- یک مَثَل از متن درس بیابید و درباره معنا و کاربرد آن توضیح دهید؛ سپس با رجوع به امثال و حکم دهخدا، دو مَثَل، معادل آن بنویسید.
📗 پاسخ: «خورَد گاوِ نادان ز پهلوی خویش» یعنی گاو چون چهارپا است وقتی که سبزه میبیند بسیار میخورد تا اینکه فربه میشود و او را میکشند. (انسان نادان به خودش آسیب میرساند) در مواردی به کار میرود که غرور و تکبر، عقل و خرد را از انسان سلب میکند و باعث آسیب و هلاکت میشود.
مثل معادل ← «خود کرده را تدبیر نیست»، «از ماست که بر ماست»
قلمرو فکری ص ۱۰۷
۱- دلیل دردمندی و غمگین بودن ساکنان دژ، چه بود؟
📗 پاسخ: شکست و اسارت گُردآفرید و هجیر باعث دردمندی ساکنان دژ شده بود.
۲- معنا و مفهوم بیت زیر را به نثر روان بنویسید.
به آورد با او بسنده نبود بپیچید ازو روی و برگاشت زود
📗 پاسخ: نیروی کافی برای مبارزه با سهراب را نداشت برای همین از او روی برگرداند و به سرعت به سمت قلعه خودشان برگشت.
۳- فردوسی در این داستان، گُردآفرید را با چه ویژگیهایی وصف کرده است؟
📗 پاسخ: عاشق سرزمین مادری، دارای مهارتهای رزمی و مهارتهای سوارکاری، شجاع و نترس، دلیر و مغرور، باتدبیر و باسیاست، زیبا و حیلهگر
۴- بر پایه این توضیح، این درس را با متن روانخوانی «شیرزنان» مقایسه کنید.
📗 پاسخ: هر دو، حماسه را بیان میکنند یکی در قالب شعر و دیگری در قالب نثر. در هر دو مبارزه زنان در برابر بیگانگان بیان شده، یکی با ابزارها و روشهای امروزی و دیگری با ابزارها و روشهای قدیمی. شجاعت، دلاوری، دفاع از سرزمین، تدبیر، سیاست، اسارت و… در هر دو وجود دارد. لحن و بیان و زبان یکی روان و امروزی و دیگری مملو از کنایه و استعاره و آرایههای ادبی متون اصیل و قدیمی است. هر دو درس از گنجینهها و افتخارات ایران زمین به حساب میآیند.
شعر «دلیران و مردان ایرانزمین» ص ۱۰۸
دانشآموز عزیز برای خواندن معنی شعر «دلیران و مردان ایرانزمین» در سایت دانشچی بر روی لینک زیر ضربه بزنید.
» معنی شعر دلیران و مردان ایرانزمین
درک و دریافت ص ۱۰۹
۱- کدام ویژگیهای شعر حماسی را در این سروده میتوان یافت؟ دلایل خود را بنویسید.
📗 پاسخ: داستانی، قهرمانی، قومی و ملّی را داراست چون قصه حمله دشمن و دفاع از میهن را بیان کرده، قهرمانان و دلاوران مدافع سرزمین و روحیات و تواناییهای آنان را توصیف کرده و اخلاق فردی و اجتماعی و عقاید فکری و مذهبی را نیز بیان داشته است. فقط انسانها و موجودات خارقالعاده در آن نیست.
جواب درسهای بعدی فارسی دهم دانلود PDF کتاب فارسی دهم