خانه » زیست شناسی » تحقیق درباره زندگی و زیستگاه گاوها

تحقیق درباره زندگی و زیستگاه گاوها

همه چیز درباره زندگی و زیستگاه گاوها 🐄

زندگی و زیستگاه گاوها

زندگی گاوها

گاو (به پارسی میانه: کاو) پستانداری است سُم‌دار، نشخوارکننده و تهی‌شاخ از راسته زوج‌سُمان، از خانواده گاوسانان. خانوادهٔ گاوسانان در برگیرندهٔ چندین سرده است که سردهٔ Bos همهٔ گاوها و گاومیش ها را در بر می‌گیرد.

جد گاوهای اهلی امروزی حیوانی منقرض‌شده به نام نیاگاو (Bos primigenius) می‌باشد. اولین حیوانی که به سرده بوس متعلق بود در بیش از دو میلیون سال پیش در آسیا دیده شد. نیاگاو در حدود دویست وپنجاه هزار سال پیش به اروپا رسید.

خصوصیات ظاهری

پستانداری علفخوار است و معده‌اش مانند دیگر نشخوارکنندگان چهار قسمتی و شامل سیرابی، نگاری، هزارلا و شیردان می‌‌باشد.
در آروارهٔ فوقانی گاو دندان‌های پیشین و نیش وجود ندارند و فقط دندان‌های آسیاب وجود دارند و برعکس دندانهای پیشین و نیش در فک تحتانی موجودند. دندان‌های نیش گاوها همانند ثنایا شده و بطور کلی بشکل یک ردیف منظم هشت تایی در جلوی فک قرار دارد. درهردست وپای گاو یک زوج سم وجود دارد.

نژادها

نژادهای گاو بسیارند. نژادهای معروف عبارت‌اند از:

نژادهای گاو به نژادهای گوشتی، شیری و دو منظوره تقسیم می‌شود.

نژادهای شیری شامل: ایرشایر، جرسی، گرنزی، یا براون سوئیس، فریژن (فریژن هلندی، هولشتین فریژن، فریژن انگلیسی و فریژن سفید و قرمز) و کری
نژادهای گوشتی معروف شامل گالووای، آبردین آنگوس، هرفورد، شورت هورن، شاروله، لیموزین، سمینتال، براهمن، سانتاگتروس و برانگوس می‌باشد.

نژادهای معروف گاوهای ایرانی عبارت‌اند از: سرابی، سیستانی، گلپایگانی و و دشتیاری و نژادهای جنگلی یا ساحلی یا که مخصوص نواحی گیلان و مازندران و گرگان و است، نژاد کوهستان که گاوهای سراب و اردبیل و دیگر نواحی آذربایجان از آن نژادند.

استفاده‌ها

گاو جانوری بسیار مفید است واز شیر وگوشت و پوست و نیروی بدنی آن استفاده می‌‌شود.از گاو نر جهت تخم کشی، شخم وبار بری وآب کشی از چاه (چاه چرخ گاوی) وآسیاب وکوبیدن گچ و ساروج وخرمن استفاده می‌‌کنند. اما گاو ماده را بیشتر جهت استفاده از شیر نگهداری می‌‌نمایند.

گاو (cow)

نحوه گوارش غذا در معده گاو

معده ی نشخوار کنندگان وضع خاص و پیچیده ای دارد؛ به عبارتی دارای پنج قسمت جداگانه است که عبارتند از:

  • سیرابی یا شکمبه
  • نگاری
  • هزارلا
  • شیردان یا معده ی حقیقی
  • روده

غذایی که جانور نشخوار کننده می بلعد، در هر کدام از این قسمت ها دستخوش تغییر مخصوصی می شود. زمانی که حیوان غذا را می بلعد، در مرحله ی اول آن را به صورت گلوله های درشتی وارد سیرابی (یا شکمبه) می کند.

سیرابی از چهار قسمت دیگر معده جانور نشخوار کننده بزرگتر است و غذا در آنجا خیس می خورد و نرم می شود. غذا سپس به درون نگاری می رود و در آن قسمت به صورت ساچمه های ریز در می آید. بعد از اینکه حیوان نشخوار کننده غذایش را بلعید، معمولاً دراز می کشد و در حالی که استراحت می کند، غذا را به تدریج از نگاری به دهان بر می گرداند و آن را درست می جود.

پس از جویدن کامل، دوباره غذا را قورت می دهد. ولی این بار آن را به داخل هزارلا می فرستد. غذا از هزارلا وارد معده ی حقیقی (یا شیردان) می شود و عمل هضم در شیردان حیوان صورت می گیرد. تفاوت شتر با سایر حیوانات نشخوار کننده فقط در این است که شتر دارای هزارلا نمی باشد.

در آرواره ی بالای گاو هیچ دندانی وجود ندارد و به همین جهت است که لثه ی بالای گاو پهن و سفت است. گاو علف را میان لثه ی آرواره ی بالایی و دندان های آرواره ی پایینی اش محکم می گیرد و سپس با حرکت سر علف را از بوته جدا می سازد و می بلعد.

کلاژن گاوی چیست؟

کلاژن گاوی یک پروتئین طبیعی است که در پوست، استخوان و گوشت عضلات گاو یافت می‌شود. این نوع کلاژن به لحاظ بافت، شباهت زیادی به کلاژن انسانی دارد و به همین دلیل در صنایع آرایشی برای مقابله با چین‌وچروک‌های پوست از کلاژن گاوی استفاده می‌شود.

کلاژن در بدن انسان

بدن انسان نیز به‌صورت طبیعی کلاژن تولید می‌کند. این پروتئین در درخشش موها و شادابی پوست تاثیر زیادی دارد. با افزایش سن، تولید کلاژن در بدن انسان کندتر می‌شود. این امر باعث ایجاد چین و چروک در پوست می‌شود.

تزریق کلاژن گاوی

تزریق کلاژن گاوی یک روش درمانی غیرجراحی برای جوانسازی پوست است. در این روش، کلاژن به قسمت‌های چروکیده پوست تزریق می‌شود. تزریق کلاژن گاوی برای رفع چین‌های ابرو، کناره‌های لب، چین‌وچروک‌های دور چشم و زخم‌های ناشی از آکنه و سایر عارضه‌های پوستی کاربرد دارد.

اثربخشی کلاژن گاوی

کلاژن گاوی به‌خوبی چین و چروک و تورفتگی ناشی از زخم‌های پوستی را پر می‌کند. با این حال، این روش درمان، پایدار نیست. کلاژن گاوی در دراز مدت، جذب بدن می‌شود. به همین دلیل، اثربخشی تزریق کلاژن گاوی معمولاً بیشتر از شش تا نهایتاً یک‌سال نیست.

موارد منع مصرف تزریق کلاژن گاوی

افرادی که چین و چروک‌های عمیق پوستی دارند یا پوست آنها در اثر عارضه‌های مختلف پوستی، آسیب‌های جدی دیده است نمی‌توانند از تزریق کلاژن گاوی استفاده کنند.

عوارض جانبی تزریق کلاژن گاوی

عوارض جانبی تزریق کلاژن گاوی معمولاً خفیف و موقتی هستند. از جمله عوارض جانبی احتمالی این روش درمانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قرمزی، تورم و درد در محل تزریق

حساسیت پوستی

سردرد

نتیجه‌گیری

تزریق کلاژن گاوی یک روش درمانی غیرجراحی موثر برای جوانسازی پوست است. با این حال، این روش درمان، پایدار نیست و ممکن است عوارض جانبی خفیفی داشته باشد. افراد باید قبل از انجام این روش درمانی، با پزشک متخصص پوست مشورت کنند.

 درمورد زندگی گوسفندها بیشتر بدانید
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *