جواب به سوالات و فعالیت درس هفدهم فارسی دهم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس هفدهم کتاب فارسی دهم سپیدهدم صفحه ۱۳۳، ۱۳۶، ۱۳۷، ۱۳۹ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات فارسی دهم درس هفدهم سپیدهدم ( پاسخ گام به گام )
شعر «سپیدهدم» ص ۱۳۳
دانشآموز عزیز برای خواندن معنی شعر «سپیدهدم» در سایت دانشچی بر روی لینک زیر ضربه بزنید.
کارگاه متنپژوهی درس ۱۷ص ۱۳۶
قلمرو زبانی ص ۱۳۶
۱- اکنون بر پایۀ نمونههای داده شده، نمودارهای زیر را کامل کنید.
الف) تناسب
عطر ← 📗 پاسخ: رایحه، بوی خوش، گل، گلزار
ب) ترادف
کرامت ← 📗 پاسخ: جوانمردی، بخشندگی، سخاوت، بزرگواری
۲- از میان موارد زیر، ترکیبهای وصفی و اضافی را جدا کنید؛ سپس، هستۀ هر یک را مشخّص نمایید.
ستارۀ غروب ← 📗 پاسخ: ترکیب اضافی ـ هسته: ستاره
سَرور آزادگان ← 📗 پاسخ: ترکیب اضافی ـ هسته: سرور
مسافر دیرین ← 📗 پاسخ: ترکیب وصفی ـ هسته: مسافر
ماهی دریا ← 📗 پاسخ: ترکیب اضافی ـ هسته: ماهی
برترین حماسه ← 📗 پاسخ: ترکیب وصفی ـ هسته: حماسه
۳- در مصراع زیر، نقش دستوری اجزای مشخّص شده را بنویسید.
«پس، درهای امید و روشنایی را به روی ما بگشای»
📗 پاسخ:
در ← مفعول
امید ← مضاف الیه
روی ← متمم
ما ← مضاف الیه
قلمرو ادبی ص ۱۳۷
۱- مصراعهای زیر را با توجّه به آرایههای «تشخیص، کنایه و تشبیه» بررسی کنید.
ای چون سبزه بر آمده از دفتر روزگاران
📗 پاسخ: مخاطب قرار دادن سرزمین ← تشخیص ـ چون سبزه ← تشبیه ـ دفتر روزگاران ← اضافه تشبیهی
ای کشتیهای صیّادی که مقاومت پیشه کردهاید!
📗 پاسخ: مقاومت کشتیها ← تشخیص
بگذار بوسه زنیم بر شمشیری که در دستان توست
📗 پاسخ: بوسه زدن ← کنایه از تکریم و احترام
۲- کدام واژۀ مشخّص شده، «استعاره» به شمار میآید؟ مفهوم آن را بنویسید.
«ای مسافر دیرین بر روی خار و درد/ ای چون ستاره، فروزان»
📗 پاسخ: خار استعاره از سختی و مشقت
۳- شاعر، «بارانها» و «فصلها» را در کدام مفاهیم نمادین به کار برده است؟
📗 پاسخ: باران، نماد سرزندگی و طراوت و پاکی ـ فصل، نماد تغییر و دگرگونی
۴- از متن درس، دو نمونه مراعات نظیر بیابید.
📗 پاسخ: نخل و عنب و تاکستان ـ کشتیهای صیّادی، ماهی دریا
قلمرو فکری ص ۱۳۷
۱- دریافت خود را از سرودۀ زیر بنویسید.
«تو را جنوب نامیدم / ……./ ای انقلاب زمین که با انقلاب آسمانِ بَرین/ پیوند خوردهای»
📗 پاسخ: شاعر انقلاب و مبارزه مردم لبنان با ظلم و اشغال را یک انقلاب آسمانی و الهی توصیف کرده است.
۲- در سرودۀ زیر:
«ای سرزمینی کز خاکت/ خوشههای گندم میروید/ و پیامبران برمیخیزند»
الف) کدام سرزمین مورد خطاب است؟
📗 پاسخ: جنوب لبنان
ب) مقصود شاعر از مصراعهای دوم و سوم چیست؟
📗 پاسخ: در مصراع دوم اشاره به حاصلخیزی و رویش و سرزندگی و امید در سرزمین لبنان شده است و در مصراع سوم مقدس بودن آن را بیان میکند به خاطر پیامبرانی از این سرزمین مبعوث شدهاند.
۳- از متن درس، مصراعی را معادل معناییِ قسمت مشخّص شده بیابید.
«تو را سپیده دمی در انتظار زاده شدن/ و پیکری در اشتیاق شهادت نامیدم»
📗 پاسخ: ای سرخگل که فداکاری پیشه کردهای
۴- قبّانی در این بخش از شعرش بر چه نکتهای تأکید دارد؟
«ای که ردای حسین بر دوش داری/ و خورشید کربلا را در برداری …»
📗 پاسخ: مردم لبنان پیرو راه امام حسین(ع) و در جهت زندهنگه داشتن آرمانهای امام حرکت میکنند.
گنج حکمت «مزار شاعر» ص ۱۳۹
دانشآموز عزیز برای خواندن معنی متن «مزار شاعر» در سایت دانشچی بر روی لینک زیر ضربه بزنید.
جواب درسهای بعدی فارسی دهم دانلود PDF کتاب فارسی دهم