خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” خود کرده را تدبیر نیست ” + داستان

معنی ضرب المثل ” خود کرده را تدبیر نیست ” + داستان

داستان و معانی ضرب المثل خود کرده را تدبیر نیست

ضرب المثل خود کرده را تدبیر نیست

در این پست با داستان و معانی ضرب المثل ایرانیخود کرده را تدبیر نیست ” آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنی ضرب المثل خود کرده را تدبیر نیست

۱- هر کس هر گرفتاری ای برای خودش ایجاد کند، خودش مسئول خواهد بود.

۲- وقتی کسی خودش را دچار مشکل کند و خودش برای خودش گرفتاری و ناراحتی درست کند، مردم به او می گویند: «خود کرده را تدبیر نیست.» یعنی هر بلایی هست، خودت بر سر خودت آورده ای.

۳- به كسانی گفته می‌شود كه از روی نادانی بلاهای زیادی به سرشان می‌آید.

گسترش ضرب المثل خود کرده را تدبیر نیست با طرح یک داستان

در مسافرتی هوایی، مسافری به بغل دستی اش گفت: می آیید یک بازی انجام دهیم؟ مسافر دوم محترمانه عذر خواست و رویش را به طرف پنجره برگرداند. اولی گفت: اول من از شما یک سوال می پرسم و اگر جوابش را نمی دانستید ۵ دلار به من بدهید. بعد شما بپرسید. اگر من جوابش را نمی دانستم، من ۵ دلار به شما می دهم. دومی مجددا معذرت خواست و پتو را روی خودش کشید و چشمهایش را بست.

کمی بعد دوباره گفت: خب، اگر شما جواب ندادید ۵ دلار به من بدهید ولی اگر من جواب ندادم، ۵۰ دلار به شما می دهم. دومی پذیرفت. مسافر اول پرسید: فاصله زمین تا ماه چقدر است؟ مسافر دوم دست در جیب کرد و ۵ دلار داد. حالا نوبت او بود. پرسید: آن چیست که وقتی از تپه بالا می رود ۳ پا دارد و وقتی پایین می آید ۴ پا؟

اولی کمی فکر کرد. سپس به سراغ لپ تاپش رفت و شروع به جستجو کرد اما چیزی پیدا نکرد. بعد به اینترنت وصل شد و اطلاعات موجود در کتابخانه های چند دانشگاه را جستجو کرد اما باز چیزی پیدا نکرد. سپس برای چند تا از دوستانش ایمیل فرستاد و با یکی دو نفر هم چت کرد ولی اینها فایده ای نداشت.

بالاخره بعد از ۳ ساعت، او را از خواب بیدار کرد و ۵۰ دلار به او داد. دومی ۵۰ دلار را گرفت و تشکر کرد و رویش را برگرداند تا دوباره بخوابد. اولی گفت: خب جوابش چه بود؟ دومی بدون اینکه حرفی بزند، دست در جیب کرد و ۵ دلار به او داد و گرفت خوابید!!!

هر کی خربزه بخوره پای لرزش میشینه
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *