خانه » مذهبی و دینی » تحقیق در مورد آثار گناه در وجود انسان

تحقیق در مورد آثار گناه در وجود انسان

گناه چه آثاری در وجود انسان باقی می گذارد؟ – دین و زندگی پایه دوازدهم

تحقیق در مورد آثار گناه در وجود انسان

در ادامه با برخی از آثار گناهان از کتاب دین و زندگی پایه دوازدهم آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

مهم ترین آثار گناه

گناه یعنی تخلف از امر پروردگار و بی احترامی به ساحت مقدس خداوند عالمیان که خالق همه چیز است از جمله انسان. اوست که به انسان حیات بخشیده و نعمات بزرگی همچون زبان، گوش، چشم به او عطا نموده تا سخن بگوید، بشنود و ببیند. و بی نهایت نعمت های دیگری که حتی نمی توان نام برد به سبب کثرتشان.

اما خداوند آنقدر مهربان است که نعمت ها را بی منت به بنده هایش می بخشد تا از آن بهره برند و در مسیر سعادت قدم بردارند. آیا کفران و ناسپاسی نیست که الطاف پرودگار مهربان و والامقام را ندیده بگیریم و نمکدان بشکنیم؟!

پیشنهادی: چه کارهایی را خدا نمی پسندد

انسان وقتی گناه و به پروردگارش بی احترامی می کند، آثاری در پی این کار زشت بر او وارد می شود که مهم ترین آنها عبارتند از:

۱- گناه، مانع رسیدن به اهداف

امام صادق (علیه‌السلام) در روایتی می فرمایند: شخصی به امام حسین (علیه‌السلام) نامه نوشت که: با دو کلمه مختصر، مرا پندی بده! حضرت به او نوشت:« کسی که از راه معصیت و نافرمانی خدا در صدد چیزی برآید، آنچه را امید دارد، زودتر از دست می دهد، و آنچه را بیم دارد، زودتر سر می رسد».

۲- قساوت و تیرگی قلب

گناه کردن قلب پاک و زلال انسان را تیره و آلوده می کند. در نتیجه حق پذیری انسان از بین می رود. مانند سپاه یزید (لعنت الله علیهم اجمعین) که در روز عاشوراء امام حسین علیه السلام آن ها را پند می داد که از این کار دست بکشند و آخرتشان را به دنیا نفروشند اما مگر گوش کسی بدهکار بود؟

امام حسین علیه السلام با آن همه عظمت و عصمت و پاکی، در مقابل آنها سخن می گفت و موعظه می کرد ولی هیچ کس پشیمان نمی شد و توبه نمی کرد. چرا؟ چون آنقدر گناه کرده بودند که نمی توانستند سخن حق را بپذیرند. اینها همان مصداق صم بکم عمی فهم لایعقلونند… (صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لاَ يَعْقِلُونَ؛ ۱۷۱ بقره)

۳- مستجاب نشدن دعاها

گناهان انسان، مانع استجابت دعای او می شوند. حتی توفیقات انسان کاهش می یابد، میل و رغبت او به سمت معنویات کم می شود، سخن گفتن با خدا برای او دیگر لذتی ندارد، اگر دعا یا قرآنی می خواند تنها زبانش تکان می خورد ولی قلبش پذیرشی ندارد.

۴- نازل شدن بلاها

بسیاری از بلاها و گرفتاری های انسان به سبب گناهان اوست که در نهان و آشکار انجام می دهد. مریضی ها، اتفاقات ناگوار، فقر و … که گاهی نتیجه اعمال زشت انسان است و گاه امتحان الهی است.

۵- کوتاهی عمر

امام صادق (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «من یموت بالذّنوبِ أکثر ممّن یموت بالآجال و من یعیش بالإحسانِ أکثر ممّن یعیشُ بالأعمارِ؛ کسانی که به‌واسطه گناهان می‌میرند، بیشتر از کسانی هستند که با مرگ طبیعی از دنیا می‌روند و کسانی که به‌واسطه احسان و نیکوکاری زنده می‌مانند و زندگی می‌کنند، بیشتر از کسانی هستند که با عمر طبیعی زنده می‌مانند».

توبه از گناهان

اما هیچ گاه انسان نباید ناامید شود. انسان وقتی مرتکب گناهی می شود شیطان سریعا وارد میدان می شود و او را ناامید می کند که خدا دیگر او را نمی بخشد و راه توبه بسته است و …! اما اینها وسوسه های شیطانی است که می خواهد آخرین تیر خود را هم بزند.

خداوند ارحم الراحمین است یعنی مهربان تر از هر مهربانی! او راه توبه را برای بندگانش باز کرده و فرموده:

🔶 وَمَنْ يَعْمَلْ سُوءًا أَوْ يَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ يَسْتَغْفِرِ اللَّهَ يَجِدِ اللَّهَ غَفُورًا رَحِيمًا؛

و هر کس کار زشتی کند یا برخود ستم ورزد، سپس از خدا آمرزش بخواهد، خدا را بسیار آمرزنده و مهربان خواهد یافت. (۱۱۰ سوره نساء)

🔶 قُل یا عِبادِیَ الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلیَ أَنْفُسِهِم لاتَقنَطُوا مِن رَحمَةِ اللهِ إِنَّ اللهَ یَغفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً إِنَّهُ هُوَ الغَفُورُ الرَّحِیمُ وَ أَنِیبُوا إِلی رَبِّکُم وَ أَسلِمُوا لَهُ مِن قَبلِ أن یَأتِیَکُم العَذابُ ثُمَّ لاتُنصَرُونَ؛

‎🔶 «بگو ای بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده اید! از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را می آمرزد، به درستی که خداوند بخشنده مهربان است. و به درگاه پروردگارتان باز گردید و در برابر او تسلیم شوید، پیش از آنکه عذاب به سراغ شما آید، سپس از سوی هیچ کس یاری نشوید. » (زمر/ ۵۳ و ۵۴.)

🔶 إنَّ اللهَ یُحِبُّ التَّوَّابینَ وَ یُحِبُّ المُتَطَهِّرینَ « به راستی که خداوند توبه کنندگان و پاکان را دوست می دارد. » (بقره/ ۲۲۲)

🔶 وَ تُوبُوا إلی اللهِ جَمِیعاً أیُّهَا المُؤمِنونَ لَعَلَّکُم تُفلِحُونَ؛ « ای مؤمنان! همگی به سوی خدا توبه کنید؛ شاید رستگار شوید. » (نور/ ۳۱)

ابتدا قلبا از انجام گناه پشیمان شویم سپس ذکر استغفار را بر زبان جاری کنیم و بعد، آنچه از حق الناس، حق الله و حق النفس را زیان زدیم، جبران کنیم.

 

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *