خانه » پایه دهم » پاسخ سوالات درس یازدهم دین و زندگی دهم فضیلت آراستگی

پاسخ سوالات درس یازدهم دین و زندگی دهم فضیلت آراستگی

جواب به سوالات و فعالیت درس یازدهم دین و زندگی دهم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس یازدهم دین و زندگی دهم فضیلت آراستگی

پاسخگویی به سوالات درس یازدهم کتاب دین و زندگی دهم فضیلت آراستگی صفحه ۱۴۱ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات دین و زندگی دهم درس یازدهم فضیلت آراستگی ( پاسخ گام به گام )

بررسی درس یازدهم صفحه ۱۴۱

با توجه به شکل پوشش‌های موجود در جامعه برای پسران و دختران، بگویید که کدام‌یک از آنها عفت افراد را بیشتر تضمین می‌کند؟ چرا؟

📗 پاسخ: عفت در لغت‌نامه، پاکدامنی و پرهیزکاری معنی شده است یعنی دوری کردن از حرام را عفت می‌گویند. هر پوششی که اجزای بدن را بپوشاند و جلب نظر نکند، به دور کردن خود انسان و دیگران از حرام بیشتر کمک می‌کند.

بنابراین برای مردان و زنان لباس‌هایی که تنگ، بدن‌نما و تحریک‌آمیز نباشد، جلب نظر نکند و بدن را به خوبی بپوشاند مناسب است چون حضور در جامعه با این پوشش، ضمن حفظ احترام و تأمین امنیت، مشکلی برای فعالیت‌های اجتماعی ایجاد نخواهد کرد.

اندیشه و تحقیق صفحه ۱۴۱

۱- چه تفاوتی میان آراستگی و خودنمایی ظاهری است؟

📗 پاسخ: آراستگی به معنای «بهتر کردن وضع ظاهری و باطنی و زیبا نمودن این دو» است که باعث مقبولیت در جمع خانواده، همسالان و جامعه می‌شود. اما خودنمایی، تظاهرکردن و تکبر است، هدف از خودنمایی فقط جلب نظر دیگران و برانگیختن تحسین آنهاست. آراستگی نشانه سلامت نفس و خودنمایی نشانه ضعف نفس است.

۲- چرا خصلت ارزشمند عفاف در وجود زنان از ارزش بیشتری برخوردار است؟

📗 پاسخ: چون خداوند زنان را بیش از مردان به نعمت زیبایی آراسته است. زن، مظهر جمال و زیبایی است و این زیبایی، هم درونی است و هم ظاهری است. برای حفظ همین نعمت است که خداوند احکام ویژه‌ای را برای زن قرار داده است تا گوهر زیبای وجودش از نگاه نااهلان دور بماند و روح بلندش تحقیر نشود.

پیشنهاد صفحه ۱۴۱

۱- پیرامون ما افرادی هستند که با استفاده از خلاقیت‌های خود تحسین دیگران را برانگیخته‌اند و در زمینه‌های گوناگون هنری، ورزشی، علمی، اجتماعی و اخلاقی به فردی مؤثر در جامعه تبدیل شده‌اند. آنچه درباره عوامل این موفقیت می‌دانید بیان کنید.

📗 پاسخ: عوامل زیادی در موفقیت انسان‌ها تأثیر دارد که تعدادی از آنها عبارتند از:

ایمان به خداوند و عمل به دستورات الهی، استفاده مفید از لحظات عمر، انتخاب هدف درست، برنامه‌ریزی برای رسیدن به هدف، مطالعه و مشورت با افراد آگاه، تلاش و سعی در جهت رسیدن به هدف، برداشتن موانع از سر راه، تقویت اراده و اعتماد به نفس، مبارزه با عوامل ناامیدی و یأس.

۲- با خود بیندیشید و ببینید که تا چه اندازه کوشش کرده‌اید آراستگی همراه با عفاف داشته باشید. آیا موانع درونی در مقابل این کوشش وجود داشته است؟ آنها را برای خود مشخص کنید و برای برداشتن آن موانع، راه حل مناسب تنظیم نمایید.

📗 پاسخ: آراستگی و عفاف هر دو از دستورات دینی ماست، با مطالعه سیره و روش زندگی ائمه معصومین علیهم السلام و در نظر گرفتن رضایت خداوند قبل از انجام هر کاری از جمله آراستن خود، می‌توان راه درست را انتخاب کرد و در ضمن رعایت آراستگی و عفاف، شخصیتی مقبول نزد همگان و همچنین بنده‌ای فرمانبردار نزد خدا بود.

جواب درس‌های بعدی دین و زندگی دهم دانلود PDF کتاب دین و زندگی دهم
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *