خانه » پایه دهم » پاسخ سوالات درس نهم دین و زندگی دهم دوستی با خدا

پاسخ سوالات درس نهم دین و زندگی دهم دوستی با خدا

جواب به سوالات و فعالیت درس نهم دین و زندگی دهم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس نهم دین و زندگی دهم دوستی با خدا

پاسخگویی به سوالات درس نهم کتاب دین و زندگی دهم دوستی با خدا صفحات ۱۱۲، ۱۱۴، ۱۱۶، ۱۱۸ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات دین و زندگی دهم درس نهم دوستی با خدا ( پاسخ گام به گام )

فعّالیت کلاسی درس نهم صفحه ۱۱۲

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: هرکس در روز قیامت با محبوب خود محشور می‌شود.

با توجه به حدیث بالا بگویید چرا در روز قیامت انسان با همان‌هایی که در دنیا آنها را محبوب خود قرار داده است، همراه و هم‌نشین می‌شود و به سرانجام همان‌ها دچار خواهد شد؟

📗 پاسخ: زیرا محبوب‌های انسان در روش زندگی و انتخاب هدف او تأثیر زیادی دارند و تمام فعالیت‌های انسان ریشه در دلبستگی‌ها و محبت‌های او دارد. بنابراین طبیعی است که در قیامت با چیزهایی که به آنها عشق ورزیده محشور شود.

تفکر در احادیث صفحه ۱۱۴

اگر ما کسی را دوست داشته باشیم، تلاش می‌کنیم هر آنچه را او دوست دارد انجام دهیم تا علاقه خود را به او نشان دهیم و خود را بیشتر به او نزدیک کنیم. با توجه به احادیث زیر بگویید برای اینکه رابطه دوستی خود را با خدا بیشتر کنیم، چه کارهایی را باید انجام دهیم.

خداوند، بنده گناهکار توبه‌کننده را دوست دارد.

خداوند، انسان با حیایِ بردبارِ باعفّتی را که پاکدامنی می‌ورزد، دوست دارد.

خداوند، رسیدگی به دل‌سوختگان و درماندگان را دوست دارد.

خداوند، کسی که جوانی‌اش را در اطاعت او بگذراند، دوست دارد.

خداوند، زیبایی و آراستگی را دوست دارد.

📗 پاسخ:

توبه از گناهان

متصف شدن به حیا، صبر و بردباری، عفّت و پاکدامنی

دستگیری از نیازمندان

اطاعت از خداوند در همه عمر مخصوصاً دوران جوانی

اهمیت دادن به زیبایی و خود را آراستن

بررسی صفحه ۱۱۶

با بررسی دنیا امروز، بزرگ‌ترین دشمنان خدا و متجاوزان به حقوق انسان‌ها را معرفی کنید و سپس راه‌های مؤثر برای مقابله با آنان را که همه ستمدیدگان جهان بتوانند انجام دهند، پیشنهاد دهید.

📗 پاسخ: استعمارگران، ابرقدرت‌ها و همه آنها که برای استقلال و  تمامیت ارضی کشورهای دیگر احترام قائل نیستند، دشمنان خدا و متجاوزان به حقوق انسان‌ها هستند، همان‌ها که با تبلیغات سوء و ادعاهای باطل و دروغ، اذهان انسان‌ها را منحرف می‌کنند و همه هدفشان حفظ منافع خودشان است.

مؤثرترین راه مقابله با آنها حفظ اتحاد و یکپارچگی، زیر بار سلطه و زور آنها نرفتن، تقویت اعتقادات و باورها، تقویت نیروهای نظامی کشورها و آموزش همگانی مخصوصاً در مورد جوانان جوانان در جهت شناخت حیله‌های دشمنان است.

اندیشه و تحقیق صفحه ۱۱۸

۱- برخی افراد، مخالف دستورات خداوند مانند نماز نیستند اما با بهانه‌های مختلف، از انجام آن شانه خالی می‌کنند، آیا این افراد می‌توانند ادعا کنند که ما خدا را دوست داریم؟ چرا؟

📗 پاسخ: خیر لازمه لازمه دوست‌داشتن کسی عمل به دستورات اوست. نمی‌شود کسی را دوست داشت ولی برای سخنانش ارزشی قائل نشد.

۲- برای تقویت بیزاری از باطل و بی‌تفاوت‌نبودن در مقابل باطل‌صفتان چه می‌توان کرد؟

📗 پاسخ: مطالعه درباره اعتقاداتشان، هدفشان و جداکردن حق و باطل آن، مشورت با افراد آگاه در زمینه هدف اصلی آنها و مطالعه درباره سرگذشت کسانی که در گذشته راه آنها را پیمودند.

۳- چگونه می‌توان دریافت که در دوستی با خدا و دشمنی با بدی‌ها صادق هستیم؟

📗 پاسخ: دوستی با خدا و دشمنی با بدی‌ها در زندگی انسان تأثیر دارد و نشانه‌های آن در زندگی انسان نمایان می‌شود. حرکت در مسیری که خداوند دوست دارد، اطاعت از فرمان‌های او و دوری از زشتی‌ها و گناهان، نشانه‌های صداقت در این ادعاست.

۴- فردی می‌گوید: «اساس دین بر محبت است؛ بنابراین دل مسلمانان نباید جایگاه کینه و نفرت از کسی باشد»؛ شما با او موافقید یا خیر؟ چرا؟

📗 پاسخ:

این سخن فقط در مورد روابط مؤمنان با یکدیگر صادق است که نباید کینه و نفرتی از هم در دل داشته باشند.

اما نسبت به دشمنان اسلام و مسلمین و آنان که هر طور بتوانند با ایجاد مانع بر سر راه ترویج اسلام می‌خواهند ریشه اسلام را در سراسر جهان بخشکانند، درست نیست بلکه باید نفرت و کینه آنها را در دل جای داد و در حد توان با آنها مبارزه کرد.

پیشنهاد صفحه ۱۱۸

۱- در زندگی پیامبران و امامان و مجاهدان راه خدا تحقیق کنید و نمونه‌هایی از اشتیاق آنها به حق و مبارزه‌شان با زشتی و باطل را نشان دهید.

مبارزه حضرت ابراهیم(ع) با حکومت نمرود، مبارزه حضرت موسی(ع) با ظلم و ستم فرعون نسبت به بنی‌اسرائیل، مبارزه پیامبر اسلام(ص) با بت‌پرستی، با عقاید باطلی مثل زنده به گور کردن دختران و با خرافاتی که اعراب جاهلی به آن معتقد بودند.

📗 پاسخ: همچنین مبارزه حضرت علی(ع) با خوارج، بیعت نکردن امام حسین(ع) با یزید و مبارزه ایشان با ظلم و ستم یزید، مبارزه امام صادق(ع) با جهل به وسیله گسترش دانش و مبارزه امام رضا(ع) با مأمون نمونه‌هایی از این اشتیاق به حق و مبارزه با زشتی و باطل است.

۲- امام خمینی قدس سره که از پیروان راستین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بود، زندگی خود را در مبارزه با ستم و باطل گذراند. آیا می‌توانید نمونه‌هایی از این مبارزه‌ها را بیان کنید؟

📗 پاسخ: مبارزه با خوانین محلی در خمین، مبارزه با برگزاری امتحانات دولتی برای روحانیون توسط رضا شاه، مبارزه با حکومت محمدرضا شاه در مورد تصویب لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی و مبارزه با انقلاب سفید شاه نمونه‌هایی از مبارزات امام خمینی با ستم و باطل است.

منبع: https://www.jamaran.news

جواب درس‌های بعدی دین و زندگی دهم دانلود PDF کتاب دین و زندگی دهم
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *