خانه » زیست شناسی » تحقیق درباره زندگی سگ ها و نژاد های آن

تحقیق درباره زندگی سگ ها و نژاد های آن

سگ، حیوان وفادار طبیعت

سگ ( Canis lupus familiaris) سگ چیست؟

سگ (نام علمی: Canis lupus familiaris) زیرگونهٔ اهلی گرگ‌ها و پستانداری از راستهٔ سگ‌سانان است. سگ نخستین جانوری است که به دست انسان اهلی شد. سگ‌ها از متنوع‌ترین جانوران زمین هستند که میراث چند هزار سال مداخله انسان در روند جفت گیری و پرورش این جانور است.
سگ‌ها شامل صدها نژاد متفاوت می‌شوند که بیشتر آن‌ها در چندصد سال اخیر به وسیله اصلاح نژادی توسط انسان‌ها ایجاد شده‌اند.

انسان‌ها از طریق تولید نسل از سگ‌های دارای صفات جسمی و رفتاری مخصوص برای انجام بهتر نقش‌های خاص باعث ایجاد نژادهای متفاوتی از سگ‌های شده‌اند که تفاوت‌های ظاهری قابل توجهی با یکدیگر دارند. ارتفاع انواع مختلف سگ از سطح زمین تا بین دو کتف از حدود ۱۵ سانتی‌متر در نژاد شی‌هواهوا تا حدود ۷۶ سانتی‌متر در سگ تازی ایرلندی متغیّر است. رنگ آن‌ها نیز از سفید تا سیاه و از قهوه‌ای تیره تا روشن با طرح‌های مختلفی متغیر است. پوشش آنها نیز از بسیار کوتاه تا چند سانتی‌متر متفاوت است، از موی خشن تا پشم صاف، مجعد یا نرم.

اهمیت سگ ها

سگ‌ها نقش‌های مختلفی را در جوامع انسانی بر عهده گرفته‌اند و آدمیان از ایشان برای شکار، گله‌داری، بارکشی، محافظت، کمک به پلیس و نیروهای نظامی، همراهی و همدمی و کمک به اشخاص دچار ناتوانی استفاده کرده‌اند.

دوران زندگی و طول عمر در سگ‌ها

توله سگ تازه متولد شده در مدت کوتاهی به یک سگ بالغ تبدیل می‌شود و سالهای سال به شکل یک حیوان بالغ زندگی می‌کند، طول عمر یک حیوان متأثر از فاکتورهای مختلفی از جمله: محیط، نژاد، سلامتی، بهداشت، ورزش و نوع تغذیه می‌باشد. نژادهایی مثل اشپیتز و فکس تریر مدت طولانی یعنی ۱۸تا ۲۰ سال زندگی می‌کنند و نژادهایی مثل باکسر و ژرمن شپرد طول عمری تا سن ۱۲–۱۳ سالگی دارند.

سگها در سن ۳ تا ۵ سالگی کاملاً بالغ شده و در این سنین به نهایت رشد فیزیکی خود رسیده و فعال‌ترین دوران زندگیشان را در این سنین می‌گذرانند. در سن ۷، ۸ سالگی کم‌کم حالت افتادگی و کاهش فعالیت در آنها دیده می‌شود.

سگ‌هایی که به این سن رسیده‌اند محیطی راحت و آرام را برای خود آرزو می‌کنند و اکثراً در این دوران در حال خواب هستند و بخصوص در زمستانها ساعت‌ها در محیط‌های گرمی چون کنار رادیاتورها به استراحت و خواب مشغول می‌شوند. گرچه این موضوع بیشتر در مورد سگ‌هایی که به عنوان دوست و هم بازی انسان نگه داری می‌شوند صادق می‌باشد. سگهای محافظ و شکارچی نیز در این سنین همانند دوران جوانی خود دیگر مقاوم و مهاجم نیستند. سگهایی که دوران پیری را سپری می‌کنند دچار کاهش حس شنوایی ویا حتی ناشنوایی می‌شوند.

خاستگاه نژادهای سگ

همان طوری که در طبیعت، تمامی موجودات زنده خودشان را با شرایط محیطی و تغییرات آب و هوایی وفق می‌دهند هیچ شکی وجود ندارد که سگ‌ها نیز که در مراحل اولیه در نقاط مختلف جهان به وجود آمدند خودشان را با این شرایط سازگار کرده باشند. سگ‌های تازی اولیه برای نواحی بیابانی و جلگه‌ای و سگ‌های مستیف برای نواحی کوهستانی و جنگلی سازش یافتند. جهش ژنتیکی موجب افزایش تعداد گونه‌ها شد و بتدریج این گونه‌ها آگاهانه توسط انسان به کار گرفته و پرورش داده شد.

جمجمه‌ها و استخوان‌های یافت شده از عصر حجر نشان می‌دهد که حد اقل چهار نوع سگ در اروپا وجود داشته است که از نظر جثه و شکل جمجمه با هم تفاوت داشتند. دور از واقعیت خواهد بود اگر تصور کنیم که انسان در ایجاد این چهار گونه دخالتی داشته است. منشأ این چهار گونه ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال در بعضی موارد از گرگ و در مواردی دیگر از شغال مشتق شده‌اند. همچنین ممکن است از حیوان دیگری که به طور مستقل از سایر حیوانات تکامل یافته است به وجود آمده باشند.

گروه ها و دسته های نژادی سگ ها

۱- سگ های شکاری: از معروفترین نژادهای سگی که در این گروه و دسته قرار می گیرند عبارتند از: نژادهای ، سگ پوینتر ، سگ ستر ، سگ براک ، سگ باست و سگ رتریور می باشد. سگهای شکاری به خاطر حواس قوی شان ، هوش بالا ، قدرت بویایی ، شنوایی قوی ، غریزه قوی وعلاقه به طمع گیری و تعقیب شکار ، در این گروه و دسته نژادی قرار می گیرند.

۲- سگ های نگهبان: این گروه از سگها به خاطر روحیه و خلق و خوی تهاجمی ، خصوصیات اخلاقی و نژادی ، قدرت فیزیکی ، پتانسیل و حس حفاظت کردن از صاحب خویش ، اموال و دارایی ، خانه ، خانواده صاحب خود ، قلمرو و ملکی که آن را برای پاسبانی در آن گمارده اند ، به عنوان سگ نگهبان مطرح می باشند که معروفترین آنها عبارتند از: نژادهای سگ جرمن شیپهرد ، سگ دابرمن ، سگ گریت دین ، سگ راتوایلر ، سگ ماستیف و… می باشد.

۳- سگ های تریر: نژادهای سگ زیادی در این گروه و دسته قرار دارند که بعضی ها جهت شکار ، بعضی در جهت نگهبانی ، بعضی به عنوان حیوان خانگی و زینتی مطرح می باشند. در واقع علت نامگذاری تریر برای این سگها ، معنی تریر می باشد که به مفهوم سوراخی است که حیواناتی مانند گورکن ، موش ، راسو و… حفر می کنند می باشد و گروه سگهای تریر سگهایی هستند که شکار و طمع خود را حتی درون این سوراخ ها تعقیب می کردند.

از نژادهای سگ تریر که جهت امر پاسبانی و نگهبانی می توان از آنها بهره گرفت می توان به نژادهای سگ بول تریر و پت بول تریر ، از نژادهای سگ تریر که می توان از آنها در امر شکار و طمع گیری بهره برد می توان به نژادهای ، سگ فاکس تریر ، سگ یورک شایرتریر ، به اسکای تریر ، از نژادهای سگ که به عنوان سگ مونس و همدم مورد توجه هستند می توان به نژاد سگ جک راسل تریر و از نژادهای سگ تریر که به عنوان سگ زینتی و فانتزی مطرح است می توان به سگ نژاد کی رن تریر اشاره کرد.

هر چند همان طور که گفته شد ، تعداد گوناگون و زیادی از نژادهای سگهای تریر موجود است که دارای جثه و اندازه ، خلق و خو و خصوصیات فیزیکی ، پتانسیل و توانایی های مختلفی می باشند.

همچنین بعضی از سگهای نژاد تریر دارای خصوصیات ظاهری ، توانایی و استعداد مختلف می باشند از این رو به عنوان سگ چند منظوره مطرح می باشند. به مانند سگ نژاد جک راسل تریر که هم به عنوان سگ مونس ، خانگی و سگ شکاری می توان از آن بهره جست و یا نژاد سگ یورک شایر تریر که از آن به لحاظ شکل ظاهری ، فانتزی ، زیبا و اشرافی با موهای بلندی که دارد به عنوان سگ عروسکی و فانتزی استفاده می شود و هم به خاطر توانایی در طمه گیری به عنوان سگ شکاری می توان از آن بهره برد و یا نژاد سگ بول تریر که می توان به عنوان سگ مونس و همراه از آن بهره برد هر چند به لحاظ خصوصیات نژادی و رفتاری ممتازش به عنوان سگ نگهبان و گارد مطرح است.

۴- سگ های خانگی مونس و همدم: نژادهایی از سگها که در این گروه و دسته قرار می گیرند برای زندگی در محیط منزل و آپارتمان مناسب می باشند و به عنوان حیوان مونس و همدم و همراه به خصوص برای خانم ها مطرح می باشند. همچنین بعضی از نژادهای سگ که دارای خصوصیات ظاهری اخلاقی همچون وفاداری بالا روحیه حفاظت از صاحب خود می باشند به مانند سگ نژاد بولداگ جزء این گروه نژادی قرار می گیرند.
از معروفترین نژادهای سگهای خانگی ، مونس و همدم می توان به نژاد سگ پودل ، سگ بولداگ ، سگ پاگ ، سگ اشپیتس و سگ پینچر اشاره کرد. همچنین نژادهای زیادی در این گروه و دسته نژادی قرار می گیرند.

۵- سگ های تازی: نژادهایی که به خاطر خصوصیات ظاهری و توانایی هایشان در این گروه و دسته نژادی قرار می گیرند دارای قدمت و تاریخچه طولانی می باشند و اکثراً در مناطق بیابانی کره زمین بومی می باشند.

این گونه سگها دارای قدرت دوندگی بالا ، جثه لاغر و کشیده با پاهای بلند هستند و دارای توانایی چند منظوره به عنوان سگ شکاری ، سگ گله ، سگ نگهبان ، سگ خانگی و مونس و سگ ورزشی می باشند. اکثر نژادهای باستانی در این گروه و دسته قرار می گیرند و از معروفترین این نژادها می توان به نژاد سگ سالوکی(سگ تازی تیز پای ایرانی) ، سگ گری هاند ، سگ تازی افغانی ، سگ ویپت(نژادی که در مسابقات دو سگها مورد استفاده قرار می گیرد و بیش از ۶۰ کیلومتر در ساعت می دود) اشاره کرد.

۶- سگ های عروسکی: نژادهایی از سگها که در این گروه و دسته نژادی قرار می گیرند ، واجد خصوصیاتی همچون ظاهر عروسکی ، فانتزی و زیبا با موهای بلند ، ابریشمی یا فر یا با فرمی بدن خاص ، جثه کوچک و مینیاتوری و ضعیف ، خلق و خوی آرام و مهربان می باشند و دارای روحیه کودکانه هستند به طوری که احتیاج به محافظت ، سرپرستی و توجه از طرف صاحب خود را دارند. از نژادهایی از سگها که در این گروه نژادی قرار می گیرند می توان به نژادهای ، سگ پودل ، سگ شی هواهوا ، سگ مالتز ، سگ شیتزو ، سگ پیکنیز و… اشاره کرد.

پیشنهادی: درباره زندگی گربه ها بیشتر بدانید

تحقیق زندگی سگ و نژاد آنها _ دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *