خانه » پزشکی و سلامت » تحقیق در مورد تغذیه سالم و مناسب

تحقیق در مورد تغذیه سالم و مناسب

تحقیق مختصر درباره تغذیه سالم و برنامه غذایی مناسب

تغذیه سالم و مناسب

همه چیز  مختصر و مفید برای تغذیه مناسب و سالم کودکان و نوجوانان و اصول صحیح و متعادل مصرف موارد غدایی؛ با دانشچی همراه باشید.

تغذیه سالم چیست؟

تغذیه سالم یعنی استفاده از غذاهای مغذی با یک برنامه غذایی درست، جلوگیری از پرخوری و یادگیری روشهای درست غذا خوردن مانند اضافه کردن میوه های تازه، سبزیجات و غلات سبوس دار و کاهش غذاهایی که دارای مقدار زیادی چربی، نمک و شکر است.

چرا داشتن تغذیه سالم و مناسب مهم است؟

۱- غذاهای سالم تأمین کننده مواد مغذی مورد نیاز بدن است. این مواد علاوه بر تأمین انرژی بدن، در حفظ عملکرد درست مغز، قلب و ماهیچه اهمیت زیادی دارد.

۲- تغذیه سالم باعث کاهش ابتلا به بیماری‌ها می شود.

مثلاً:
الف. مصرف بیشتر میوه‌ها و سبزیجات ریسک ابتلا به دیابت، فشار خون بالا و برخی از انواع سرطان را کاهش می‌دهد.

ب. مصرف کمتر چربی‌های اشباع (روغن‌های جامد) ریسک افزایش کلسترول خون را کاهش می‌دهد.

ج. مصرف کافی کلسیم و ویتامین D از پوکی استخوان پیشگیری می‌کند.

۳- تغذیه سالم، در کنترل و بهبود علائم بعضی از بیماری‌های مهم نیز کمک کننده است. رعایت برنامه غذایی متعادل و تغذیه سالم، در کنترل دیابت و فشار خون بالا نقش دارد.

غذاهای سالم و مناسب کدامند؟

? غذاهایی چون دانه ای گیاهی (مثل لوبیا)، شیر و گوشت کمک می کنند تا شما رشد کنید ( این نوع غذاها پروتئین نامیده می شوند).

? غذاهای دیگری چون سیب زمینی، نان و برنج نیز انرژی لازم برای کار و بازی را به بدن می رسانند ( این ها را کربوهیدرات می نامیم).

? غذاهایی چون کره و پنیر هم به بدن انرژی می دهند ( نام این گروه از غذاها چربی است).

? کانی ها ( مواد معدنی) و و یتامین های موجود در میوه ها و سبزی های تازه نیز برای بدن ما لازم و خوب هستند.

? با خوردن مقدار مناسبی از هر یک از این غذاها می توانید سالم و تندرست باقی بمانید.

اصول یک تغذیه سالم و متعادل چیست؟

در تنظیم یک برنامه غذایی سالم، سه نکته زیر را در ذهن داشته باشید:

تعادل: یک رژیم غذایی متعادل (استفاده از حداقل تعداد واحدهای مورد نیاز از هر گروه غذایی) تضمین کننده دریافت مواد مغذی مورد نیاز است.

تنوع: طیف وسیعی از غذاهای متنوع را مصرف کنید. هیچ غذایی به تنهایی تأمین کننده مواد مغذی مورد نیازتان نیست. از هر گروه غذایی، انواع غذاهای متنوع را انتخاب کنید.

میانه‌روی: میانه‌روی در هر کاری کلید موفقیت است. پس با رعایت میانه‌روی در مصرف شیرینی‌جات، چربی‌ها و نمک‌ها می‌توانید از همه غذاهای دلخواه خود بهره‌مند شوید.

تغذیه مناسب دانش آموزان

غذاهایی مثل شیر و بیسکویت، نان و خرما، نان و پنیر، کیک، کلوچه‌ها، میوه یا آب‌میوه یا انواع شربت‌های خانگی، انواع خشکبار مثل بادام، گردو، پسته، کشمش، برگه، توت خشک به‌عنوان میان‌وعده برای دانش آموزان بسیار مناسب هستند.

از آنجا که کودکان و نوجوانان از نحوه تغذیه و عادتهای غذایی خانواده خود سرمشق می‌گیرند، والدین باید از بدخوری و عادتهای ناسالم غذایی پرهیز کنند و طرز تغذیه سالم را به فرزندان خود بیاموزند. برای این منظور، بهتر است والدین اطلاعاتی دربارهٔ دانش تغذیه به دست آورند و تغذیه سالم و متعادل را به کودکان یاد بدهند.

روش‌های درست تغذیه باید هر چه زودتر به کودکان آموخته شود تا به رشد و سلامت آن‌ها کمک نماید و انرژی لازم برای فعالیت‌های علمی و هنری و ورزشهای مورد علاقه‌شان را به دست آوردند.

تعادل مواد غذایی

در حقیقت مهمترین نکته این است که مواد غذایی ضروری برای حیات بدن باید به نسبتهای متعادل و درست مصرف شوند و در واقع باید بین آنها تعادل لازم و کافی برقرار باشد. چرا که همین تعادل در حقیقت از مشخصات اصلی و آشکار هر موجود زنده‌ای است.

اگر کسی فقط مواد سفیده‌ای به اصطلاح پروتئینهای نباتی و گیاهی را مصرف کند، چنین شخصی بدون تردید بعضی از اسیدهای آمینه مورد نیاز بدنش را در دسترس نخواهد داشت و کمبود و یا نبود این مواد به سرعت باعث به هم خوردن و اختلال اعمال اساسی بدن او می‌شود. پس برای آنکه این دسته از مواد و سایر مواد دیگر به بدن ما برسد باید مواد را به صورت متنوع و از دسته مواد گیاهی و حیوانی مصرف کنیم. فرقی نمی‌کند که این مواد جزو مواد چربی یا سفیده‌ای باشند.

نکته مهم دیگر این است که همه ما به خصوص در دوران نوجوانی و جوانی باید مواظب مصرف کلسیم و فسفر روزانه خودمان باشیم. زیرا اساس ساختمانی استخوانها و دندانهای ما را تشکیل می‌دهند. ویتامین D تا حدود زیادی باعث تعادل میان کلسیم و فسفر موجود در بدن می‌شود و تشکیل و تکامل استخوانها را به صورت عادی و طبیعی خواهد کرد

پیشنهادی: همه چیز درمورد کربوهیدرات ها

منابع: سیبیتا – تبیان – ویکی پدیا – رشد

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

3 دیدگاه

  1. بعد نبود شوخی کردم عالی بود

  2. کاش کوتاه تر بود

  3. خیلی زیاده 🙁

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *