خانه » پزشکی و سلامت » چطور تب کودک را پایین بیاوریم؟

چطور تب کودک را پایین بیاوریم؟

راه های پایین آوردن تب کودک

چطور تب کودک را پایین بیاوریم؟

تب، افزایش موقتی دمای بدن در پاسخ به عفونت یا بیماری، یک اتفاق رایج در دوران کودکی است. گرچه می‌تواند نگران‌کننده باشد، اما به طور معمول نشانه‌ای از تلاش هوشمندانه بدن برای مبارزه با عوامل بیماری‌زا است. با این حال، بالا رفتن تب می‌تواند برای کودکان ناراحت‌کننده باشد و خواب و آرامش آنها را مختل کند. در این راهنما، به بررسی روش‌های مختلف برای پایین آوردن تب کودک و نکاتی برای کمک به آنها در طول بیماری می‌پردازیم.

علائم تب کودک چیست؟

دمای طبیعی بدن برای کودکان زیر ۳۷.۸ درجه سانتیگراد است. دمای ۳۸ درجه سانتیگراد یا بالاتر در نوزادان و شیرخواران و ۳۸.۵ درجه سانتیگراد یا بالاتر در کودکان بزرگتر به عنوان تب در نظر گرفته می‌شود.

لرزش عضلانی می‌تواند در هنگام افزایش سریع دمای بدن رخ دهد.

کودک ممکن است کم‌انرژی و بی‌حال به نظر برسد.

– تب باعث بی قراری و کج خلقی در کودکان می‌شود.

ممکن است کودک در طول تب تمایل کمتری به غذا خوردن داشته باشد.

چه زمانی باید نگران تب کودک باشیم؟

در حالی که تب تا حدودی طبیعی است، در برخی موارد باید به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید:

– نوزادان زیر ۳ ماه: اگر تب نوزادتان ۳۸ درجه سانتیگراد یا بیشتر باشد، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

کودکان ۳ تا ۶ ماه: در صورت تب ۳۸.۹ درجه سانتیگراد یا بالاتر، با پزشک مشورت کنید.

کودکان ۶ ماه به بالا: اگر تب ۳۹ درجه سانتیگراد یا بالاتر باشد و یا با علائم دیگری مانند بثورات، بی‌حالی شدید، یا مشکل در تنفس همراه باشد، به دنبال کمک پزشکی باشید.

علت تب در کودکان

تب در کودکان به دلایل متعددی ایجاد می‌شود که باید علت آن را شناسایی کنید. برخی از شایع‌ترین آن‌ها عبارتند از:

عفونت‌های ویروسی

عفونت‌های ویروسی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی شایع‌ترین علت تب در کودکان هستند. این عفونت‌ها معمولاً طی ۷ تا ۱۰ روز خود به خود از بین می‌روند، اما تب ممکن است در طول این مدت ادامه داشته باشد. یکی دیگر از عفونت‌های ویروسی بیماری التهاب معده‌ای روده‌ای(گاستروانتریت) است که با تب، اسهال و استفراغ همراه می‌باشد. همچنین تب در کودکان می‌تواند نشان دهنده عفونت گوش باشد.

عفونت‌های باکتریایی

برخی از عفونت‌های باکتریایی، مانند عفونت گوش، گلودرد و ذات‌الریه، می‌توانند باعث تب شوند که تا با آنتی‌بیوتیک درمان نشوند، ادامه می‌یابند. مانند باکتری اشریشیا کلی (coli) که سبب تب شدید در کودکان خواهد شد.

عفونت‌های انگلی

عفونت‌های انگلی مانند مالاریا می‌توانند باعث تب‌های مکرر و مداوم شوند.

بیماری‌های التهابی

بیماری‌های التهابی مانند بیماری التهابی روده (IBD) و آرتریت روماتوئید با تب همراهند.

واکنش به واکسن

گاهی کودکان پس از واکسیناسیون دچار تب می‌شوند که طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

دندان در آوردن

یکی دیگر از مواردی که سبب تب در کودکان می‌شود زمان درآوردن دندان‌های شیری آن‌هاست.

سرطان

در موارد نادر، تب می‌تواند نشانه‌ای از سرطان باشد.

مننژیت

مننژیت یک باکتری کشنده است که سبب عفونت بافت‌ها شده و مایعی است که مغز و نخاع را پوشش می‌دهد. نوزادانی که به مننژیت مبتلا می‌شوند خوب غذا نمی‌خورند و خواب آلودند و به راحتی از خواب بیدار نمی‌شوند. از دیگر علائم این بیماری می‌تواند به تب، برآمدگی یا تورم ناحیه فونتانل، ناتوانی در مکیدن سینه مادر، زردی پوست و سفتی گردن و بدن اشاره نمود.

بیماری‌های خود ایمنی

ممکن است تب به دلیل بیماری‌های خود ایمنی ایجاد شود مانند بیماری لوپوس و دیابت نوع ۱.

سریع ترین روش پایین آوردن تب کودک به صورت اورژانسی

مایعات فراوان: تب سبب کم آبی بدن می‌شود. بنابراین به کودک خود مایعات فراوان مانند آب، آبمیوه رقیق شده سوپ یا شیر مادر بدهید حتی اگر تمایلی ندارد این کار را انجام دهید تا از کم‌آبی بدن جلوگیری کنید. به این نکته توجه نمایید که مصرف قهوه یا چای برای کودکان توصیه نمی‌گردد.

 لباس مناسب: از پوشاندن لباس زیاد به کودک خودداری کنید. یک لایه لباس نخی و نازک کافی است. لباس زیاد می‌تواند مانع از خنک شدن بدن کودک شود.

حمام ولرم: حمام دادن کودک با آب ولرم (نه سرد) می‌تواند به سریع پایین آوردن تب کمک کند. از حمام آب سرد یا یخ خودداری کنید زیرا ممکن است باعث لرزیدن کودک شود.

کمپرس خنک: استفاده از کمپرس‌های خنک روی پیشانی و پشت گردن کودک می‌تواند به خنک شدن سریع او کمک کند. از آب سرد یا یخ خودداری کنید.

استراحت کردن: استراحت و خواب کافی به بهبود تب کمک می‌کند.

اگر تب کودک پایین نیامد چه کنیم؟

در بیشتر موارد تب کودک به دلیل واکنش به واکسن یا عفونت‎‌های رایج ایجاد می‌شود که بدون مراجعه به پزشک و با استفاده از روش‌های مختلف در خانه قابل درمان می‌باشد. اما اگر تب قطع شد و دوباره بازگشت یا بیش از ۳ روز طول کشید و همراه با تشنج و علائم مننژیت بود باید سریعا به پزشک اطفال مراجعه نمایید.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *