خانه » بررسی و معرفی » سفر به مرداب هسل، مرواریدی در دل چالوس

سفر به مرداب هسل، مرواریدی در دل چالوس

درباره سفر به مرداب هسل بیشتر بدانید!

سفر به مرداب هسل، مرواریدی در دل چالوس

شهرستان چالوس را همه با جاده زیبایش می‌شناسند. جاده‌ای که به دریا می‌رسد. برای رسیدن به ساحل دریای خزر عجله نداشته باشید. کمی در چالوس توقف کنید و از جنگل‌های حوالی آن لذت ببرید. اگر خوش شانس باشید، در اطراف چالوس، به مردابی می‌رسید که با طبیعت متفاوتش خودنمایی می‌کند. بله! مرداب هسل را می‌گویم. برای تماشای این مرداب، باید به ۱۰ کیلومتری جنوب غرب چالوس و جنگل مشل موزی برسید، مرداب هسل دقیقا وسط این جنگل قرار دارد. اگر صدای پرندگان و موسیقی طبیعت را از نزدیک شنیدید، تبریک می‌گویم! شما به این مرداب رسیده‌اید.

چالوس به عنوان یکی از شهرهای قدیمی استان مازندارن شناخته می‌شود و گردشگران زیادی را به دلیل زیبایی بی‌نظیرش به خود جذب کرده است. همین موضوع باعث شده است تا اجاره ویلا چالوس بسیار پرطرفدار باشد. البته باید در نظر داشته باشید که ویلا چالوس را با دقت زیادی انتخاب کنید و از سایت‌های تخصصی و با امنیت بالا مثل سایت شب این کار را انجام دهید.

اگر هم مثل من عاشق و شیفته کلبه‌ چوبی هستید، حتما از قبل با اجاره کلبه در اطراف چالوس که حالت اقامتگاه بوم گردی دارند، سفرتان را دلچسب تر کنید.

آشنایی بیشتر با مرداب هسل

رنگ‌های متنوع مرداب هسل، هر گردشگری را مجذوب خود خواهد کرد. این مرداب در استان مازندران، حوالی روستایی به نام سینوا و درست وسط جنگل مشعل واقع شده است.

در گذشته، مردمانی در اطراف این مرداب زندگی می‌کردند اما به دلیل وجود جلبک‌ها روی آب راکد مرداب، تغییر مکان دادند . این جلبک‌ها با تغییر هر فصل و تغییر دما، رنگ مرداب را هم عوض می‌کنند. رنگ‌های قرمز، سبز و صورتی این مرداب را به یک پدیده طبیعی تبدیل کرده است. همچنین، تماشای رنگ سبز در فصل بهار در این مرداب در بین شکوفه‌های رنگی اطراف آن، منظره تماشایی به وجود می‌آورد.

آشنایی بیشتر با مرداب هسل

بهترین زمان سفر به مرداب هسل

خبر خوب این است که این مرداب دیدنی در هیچ کدام از فصل‌های سال، آنقدر شلوغ نیست که باعث ناحوشایندی سفر شما شود. طبیعت بکر و رنکارنگ مرداب هسل، این تابلوی رنگارنگ، در هر فصلی جذابیت خودش را دارد. اینکه در چه فصلی به این مکان سفر کنید، بهتر است قبل از آن از شما این سوال را بپرسیم که چه رنگی را بیشتر دوست دارید؟

زیرا که مرداب هسل مثل مدادهای رنگارنگ در هر فصل، رنگ منحصر به فرد خود را دارد.

در ماه‌های اردیبهشت و اوایل خرداد، با توجه به اینکه هوا هنوز شرجی نشده است و شکوفه‌های بهاری، طبیعت جذابی را به نمایش می‌گذارند، می‌توان به عنوان یکی از بهترین ماه‌ها برای سفر به این مرداب دانست. عده‌ای از گردشگران، پادشاه فصل‌ها یعنی پاییز را از بهترین فصل‌ها برای سفر به این مرداب می‌دانند. رنگ مرداب در پاییز به قرمز متمایل به نارنجی می‌گراید. دیدن این رنگ آن هم در سکوت و آرامش پاییز، منظره‌ای رویایی و بی نظیر به نمایش می‌گذارد.

اگر قصد سفر به شمال کشور را دارید حتما در بین راه، از این مرداب دیدن کنید تا حال و هوای سفرتان، شکل دیگری به خود بگیرد. اگر هم نگران اجاره ویلا در شمال هستید، بهتر است از قبل به سایت‌هایی با امنیت بالا مانند سایت شب مراجعه کنید و از بین انواع سوئیت و ویلاهایی با قیمت ارزان، یکی را انتخاب کنید.

مسیر دسترسی به مرداب هسل

برای رسیدن به مرداب هسل، ابتدا باید کمی در چالوس حرکت کنید و بعد از پلیس راه به طرف اولین فرعی در سمت چپ وارد شوید. مسیری که پیش گرفتید، در نهایت به روستای سینوا می‌رسد. باقی مسیر هم که تقریبا نیم ساعت است، باید پیاده‌روی کنید تا به مرداب هسل برسید.

مسیر دسترسی به مرداب هسل

تفریحات نزدیک به مرداب هسل

اگر اهل پیاده‌روی هستید، پیشنهاد می‌کنم چند دقیقه‌ای در دل جنگل‌‌های شمال کشور که مرداب هسل در آنجا واقع است را قدم بزنید. تماشای درختان راش، مرمز، خرمالو و استشمام بوی گل و گیاه لذت پیاده‌روی شما را دوچندان خواهد کرد.

شاید آنقدر دیدن طبیعت مرداب هسل برای شما که بار اول به این مکان رویایی سفر می‌کنید، جذاب باشد که یادتان برود از این مرداب جادویی، عکاسی کنید. تا یادتان نرفته دوربینتان را دربیاورید و بهترین تصاویر طبیعت را در آن ثبت کنید.

در اطراف چالوس، دریاچه‌ای با تفریحات هیجان انگیزی وجود دارد به نام دریاچه ولشت. در این دریاچه، می‌توانید از تفریحاتی مثل قایق سواری، ماهیگیری و کمپینگ لذت ببرید.

تفریحات نزدیک به مرداب هسل

جنگل‌نوردی در مسیر مرداب هسل

اگر می‌خواهید مسافت کمتری در راه باشید، بهترین مسیر روستای طلاجو است. اگر از این روستا به سمت مرداب هسل حرکت کنید، مسیری تقریبا ۳۰ دقیقه‌ای خواهید داشت. شاید الآن به فکر مسیر پیاده روی باشید. نگران نباشید. راه هموار و بدون پستی بلندی است و هر کسی می‌تواند به راحتی این مسیر را طی کند. از آنجاییکه در بین راه درخت‌های متنوعی شامل ممرز وراش و انواع حیوانات مثل آهو و جوجه تیغی را مشاهده می‌کنید، سختی راه برای شما بسیار هموار خواهند شد.

چرا حفظ و نگهداری از مرداب هسل تا این حد اهمیت دارد؟

از آنجاییکه این مرداب، یکی از بهترین جاذبه های گردشگری استان مازندران است و زیستکاه گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی است، حفظ آن بسیار حائز اهمیت است. درواقع مرداب هسل، مهم ترین نقش را در حفظ تعادل اکولوژیکی این منطقه دارد. با انجام اقداماتی می‌توان در حفظ این تابلوی نقاشی( مرداب هسل) سهیم بود. اگر به این مکان سفر می‌کنید، از ریختن زباله‌ها حتی به اندازه خیلی کم هم دوری کنید. با انجام همین اقدامات به ظاهر ساده، می‌توانید از این مرداب زیبا برای نسل آینده مراقبت کنید.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *