خانه » پزشکی و سلامت » تحقیق در مورد علت ایجاد سنگ مثانه

تحقیق در مورد علت ایجاد سنگ مثانه

با بیماری سنگ مثانه آشنا شوید!

تحقیق در مورد علت ایجاد سنگ مثانهسنگ مثانه یکی از انواع سنگ‌های ادراری است که در مثانه تشکیل می‌شوند. سنگ‌های مثانه معمولاً ناشی از اختلالات عملکردی در دستگاه ادراری یا وجود جسم خارجی در آن ایجاد می‌شود. در این پست با سنگ مثانه، علل ایجاد آن و درمان آن آشنا می شوید.

سنگ مثانه چیست؟

سنگ‌های مثانه، توده‌های سفت و سختی از املاح معدنی در مثانه می‌باشند. وقتی ادرار در مثانه تغلیظ می‌شود، باعث می‌گردد املاح موجود درادرار متبلور شده و سنگ‌های مثانه ایجاد شوند. ادرار تغلیظ شده و بدون حرکت اغلب در نتیجه تخلیه ناکامل مثانه می‌باشد. سنگ‌های مثانه همیشه باعث بروز علائم و نشانه‌ها نمی‌شوند و ممکن است در طی انجام آزمایشاتی جهت شناسایی سایر مشکلات پی به وجود آنها برد.

گاهی اوقات سنگ‌های مثانه کوچک به خودی خود از بین رفته و دفع می‌شوند، اما شاید نیاز باشد بعضی از آنها را با کمک پزشک از بدن خارج کرد. سنگ‌های مثانه‌ای که درمان نشوند می‌توانند باعث ایجاد انواع عفونت و سایر عوارض گردند.

نشانه های وجود سنگ مثانه

بعضی از افرادی که در مثانه آنها سنگ وجود دارد، هیچ‌گونه مشکلی ندارند، حتی زمانیکه سنگ‌های آنها بزرگ است. اما اگر سنگ، دیواره مثانه را خراش داده آن را آزرده کند یا مسیر جریان ادرار را مسدود نماید، می‌تواند موجب ایجاد علائم و نشانه‌های این بیماری گردد. این علائم عبارتند از:

  • درد ناحیه پایین شکم
  • ادرار دردناک
  • تکرر ادرار
  • مشکل در دفع ادرار یا قطع شدن و ایجاد وقفه در جریان ادرار
  • وجود خون در ادرار
  • ادرار تیره‌ رنگ یا ادرار با رنگ تیره غیرطبیعی

شایع ترین علت های بیماری سنگ مثانه

  • ضایعات عصبی (مثانه فلج)

در حالت طبیعی وقتی مثانه پراز ادرار می شود، از طریق اعصاب پیام به مغز می رود و مغز دستور تخلیه ادرار را به مثانه می دهد، در حالیکه در مثانه فلج این حالت اتفاق نمی افتد و همیشه در مثانه فلج ادرار باقیمانده بسیارزیاد است و باعث تشکیل سنگ مثانه می شود. اگر این اعصاب در بیماری پارکینسون، ضایعه ای به نخاع شوکی ایجاد کند، مثانه نمی تواند ادرار را تخلیه کند.

  • التهاب مثانه

سنگ‌های مثانه می‌توانند در مثانه ملتهب به وجود آیند. عفونت‌های دستگاه تناسلی و رادیوتراپی ناحیه لگن، هر دو می‌توانند از عوامل التهاب مثانه باشند.

  • بزرگی پروستات

به علت انسداد مجرا، مثانه قادر به تخلیه کامل ادرار نخواهد بود و ادرار زیاد در مثانه می ماند و باعث تشکیل سنگ می شود.

  • ابزار و تجهیزات پزشکی

گاهی اوقات سوندهای مثانه، لوله‌های باریکی که برای جمع‌آوری ادرار از مثانه شما، داخل مجرای ادراری قرار داده می‌شوند، می‌توانند باعث ایجاد سنگ‌های مثانه باشند. همینطور وسایل واشیایی که به طور اتفاقی به طرف مثانه شما حرکت می‌کنند مثل وسایل و تجهیزات پیشگیری از بارداری و یا استنت. بلورها و کریستال‌های معدنی که بعداً تبدیل به سنگ می‌گردند، دورادور سطح این وسایل را فرا می‌گیرند.

  • سنگ های کلیه

سنگ های کلیه و مثانه از نظر ترکیب شیمیایی باهم فرق دارند ولی سنگ های کوچک معمولا” از کلیه وارد مثانه شده و دفع می شوند و به ندرت باعث تشکیل سنگ می شوند.

  • درمان دارویی

عموماً سنگ های مثانه باید بیرون آورده شده و از بین بروند. اگرسنگ کوچک باشد، ممکن است پزشک به شما توصیه کند هر روز مقادیر زیادی آب، جهت کمک به دفع سنگ از بدن بنوشید. هرچند، چون اغلب سنگ های مثانه به علت عدم توانایی مثانه در تخلیه کامل ادرار به وجود می آیند، عبور و دفع خود به خودی سنگ ها بعید به نظر می رسد. تقریباً در تمامی موارد نیاز به خارج کردن سنگ ها از بدن می باشد.

داروهای طبیعی برای دفع سنگ مثانه

۱) سیر

سیر عفونات داخلی را برطرف و التهابات روده را خاموش می کند، اعم از اینکه مزمن باشد یا حاده و سنگ کلیه را از بین می برد.

۲) لیمو

لیمو دارای خواص ادرارآور است و در معالجۀ سنگ مثانه و کلیه نیز مفید است.

۳) برگ درخت گلابی و پوست سیب درختی

صد گرم از برگ درخت گلابی و پوست سیب درختی را که خشک شده و به اندازه مساوی با یکدیگر مخلوط شده است دم بکنید و بخورید نتایج مفیدی خواهد بخشید.

۴) شلغم

شلغم سنگ های مثانه را خرد می کند. اگر با دستگاه های آب میوه گیری یا رنده و فشار آب شلغم را بگیرند به علت داشتن ویتامین «آ» و همچنین داشتن گوگرد داروی مؤثری برای سنگ مثانه است.

۵) اشک مو

هنگام بهار وقتی شاخه های زیادی درخت مو را می زنند از مقطع آن مایعی بیرنگ، بی بو، بی طعم خارج می شود که معروف به اشک مو می باشد، کسانی که سنگ کلیه و یا سنگ مثانه دارند هر روز ناشتا یک قاشق قهوه خوری از این مایع را بخورند سنگ کلیه و یا مثانۀ آن ها برطرف خواهد شد.

۶) سیاه دانه

خوردن سیاه دانه با آب و عسل برای سنگ مثانه و کلیه مفید است.

۶) گیاه زبان گنجشک

برای دفع سنگ مثانه می توان از گیاه زبان گنجشک استفاده کرد . به این ترتیب که برگ زبان گنجشک را دم کنید و به حالت یک نوشیدنی مدام آن را میل کنید. همچنین میتوان دم کرده زبان گنجشک با گیاه پنیرک و عسل را دایما میل کرد. این نوشیدنی نیز در دفع سنگ مثانه و سنگ کلیه موثر است.

پیشنهادی: درمورد سنگ کلیه و انواع درمان آن بخوانید
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *