خانه » پزشکی و سلامت » تفاوت چربی اشباع و غیر اشباع و اثر آن در تغذیه

تفاوت چربی اشباع و غیر اشباع و اثر آن در تغذیه

 آشنایی با چربی اشباع و غیر اشباع

تفاوت چربی اشباع و غیر اشباع و اثر آن در تغذیه

چربی طیف وسیعی از ترکیبات آلی است که در بسیاری از مواد روزمره همانند گوشت، زردۀ تخم‌مرغ، فرآورده‌های لبنی، و روغن‌ها به‌طور طبیعی یافت می‌شوند. چربی‌ها معمولاً از ترکیباتی به نام وپروپان تری ال تشکیل یافته‌اند، و معمولاً در آب (به‌دلیل خواص غیرقطبی خود) نامحلول اند.

چربی چیست؟

اغلب چربی‌های خون به شکل تری‌گلیسرید کلسترول (حلقوی) و لیپوپروتئین دیده می‌شوند.
چربی یک منبع ذخیرۀ انرژی است. یک واحد چربی بیش از دوبرابر پروتئین و نشاسته هم‌وزن خود انرژی دارد. انسان چربی گیاهی موردنیاز خود را عمدتاً از دانه و میوۀ گیاهان، که منبع ذخیرۀ چربی‌ها هستند، تأمین می‌کند.

تفاوت چربی غذایی و چربی بدن

چربی‌ها را می‌توان به دو دسته ی غذایی و بدنی تقسیم کرد:

چربی غذایی: به نوعی از چربی گفته می‌شود که شما می‌خورید؛ برای نمونه، سُس روی سیب‌زمینی سرخ‌کرده.
چربی بدن: به آن چربی‌ای گفته می‌شود که توسط بدن شما ساخته می‌شود و بسیار متفاوت از چربی‌ای است که هنگام صبح روی نان تُست‌تان می‌مالید.

چربی غذایی لزوماً به چربی بدن تبدیل نمی‌شود. روشی که بدن، چربی steructer ساختاریافته را می‌سازد به‌شدت پیچیده است، و شامل صدها واکنش شیمیایی متفاوت و استفاده از تعداد فراوانی عناصر غذایی است. به همین دلیل است که تأثیر خوردن چربی غذایی بر سلامت می‌تواند تا حد بسیار زیادی متفاوت از پیامدهای داشتن مقدار زیادی چربی در بدن باشد.

تفاوت چربی اشباع و غیر اشباع و اثر آن در تغذیه

چربی اشباع به چربی‌ گفته می‌شود که شامل تری‌گلیسریدهایی است که تنها حاوی اسیدهای چرب اشباع هستند. این اسیدها دارای پیوندهای مضاعف کربن بین اتم‌های کربن منفرد زنجیره‌یِ اسید چرب نیستند. به عبارت دیگر، زنجیرهٔ اتم‌های کربن به‌طور کامل توسط اتم‌های هیدروژنی اشباع شده‌است. این نوع چربی در دمای معمولی جامد است. مواد غذاییِ مختلف حاوی نسبت‌های متفاوتی از چربی اشباع و غیراشباع هستند. ازجمله مواد غذایی‌ای که حاوی نسبت بالایی از نوع اشباع هستند می‌توان به محصولات حیوانی نظیر خامه، پنیر، کره و روغن اشاره کرد، اما در برخی از محصولات گیاهی نیز، همانند روغن نخل (پالم)، نارگیل و پنبه‌دانه یافت می‌شود.

چربی غیراشباع (به انگلیسی: Unsaturated fat) به چربی یا اسید چربی گفته می‌شود که در زنجیرۀ اسید چرب آن دست کم یک پیوند مضاعف وجود داشته باشد. در زنجیرۀ اسید چرب دو نوع چربی غیراشباع وجود دارد، تک اشباع نشده که دارای یک پیوند مضاعف است و چند اشباع نشده که شامل بیش از یک پیوند مضاعف می‌باشد. این تفاوت در ساختار شیمیایی آنها باعث ایجاد تفاوت های اندکی در فواید آنها بر روی سلامتی شده است. تک اشباع نشده باعث کاهش کلسترول شده و چند اشباع نشده که خود به دو دسته اسید چرب امگا ۳ و اسید چرب امگا ۶ تقسیم می‌شوند باعث کاهش فشارخون و بیماریهای قلبی عروقی می‌گردند.

وقتی که پیوند مضاعف وجود داشته باشد، اتم های هیدروژن وجود ندارند. بنابراین یک چربی اشباع هیچ پیوند مضاعفی ندارد، و دارای حداکثر تعداد پیوندهای هیدروژنی به کربن‌ها است، و بنابراین با اتم‌های هیدروژن به اصطلاح “اشباع” شده است. در سوخت‌وساز سلولی، مولکول‌های نوع غیراشباع در مقایسه با مقدار مشابه از چربی اشباع حاوی مقدار نسبتاً کمتری از انرژی (کالری کمتر) هستند.

چربی غیراشباع در موادی همچون آجیل، غذاهای دریایی، روغن زیتون، تخم مرغ، سویا و آووکادو یافت می‌شود. فرآورده های گوشتی هم دارای چربی اشباع شده هستند و هم دارای چربی غیراشباع هستند. چربی غیراشباع در دمای اتاق به صورت مایع است.

آشنایی با تاثیر قهوه بر فشار خون

چربی اشباع و غیر اشباع _ دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *