خانه » زیست شناسی » تحقیق درباره زندگی پرندگان و آشنایی با آن ها

تحقیق درباره زندگی پرندگان و آشنایی با آن ها

تحقیق درمورد پرندگان

پرندگان (birds)

پرنده چیست؟

پَرَنده یا مُرغ به جانوران مهره‌داری گفته می‌شود که بدنی پوشیده از پر دارند، خونگرم اند، بال دارند، بر روی دوپا راه می‌روند و تخم می‌گذارند. بیشتر پرندگان توانایی پرواز دارند. نزدیک به ۱۰٬۰۰۰ گونه پرنده در سراسر جهان وجود دارد. این جانوران پرتنوع‌ترین نوع مهره‌داران چهاراندامی‌اند و از قطب شمال گرفته تا قطب جنوب می‌توان گونه‌ای از پرندگان را پیدا کرد. کوچکترین گونهٔ زنده از پرنده‌ها، مرغ پر زنبوری با پهنای ۵ سانتی‌متر و بزرگترین آن‌ها شترمرغ با بزرگی ۲٫۷۵ متر است.

غذای پرندگان

پرندگان به دلیل ثابت و منظم بودن دمای بدن، فعالیت زیاد، و وزن سبک بیش از برخی جانوران دیگر به غذای پر انرژی نیاز دارند. این جانوران بدون غذا نمی توانند مدت زیادی زنده بمانند و بدون اغراق باید گفت:
آن ها باید همیشه بخورند تا زندگی کنند.

– بلدر چین و بسیاری از پرندگان دیگر بیشتر گیاهان برگ مانند را می خورند.

– عده ای دیگر از مواد متراکمی مانند دانه ها یا میوه های درختان تغذیه می کنند.

– برخی جانوران گوناگون از جمله کرم ها، بند پایان، نرم تنان و مهره داران را می خورند.

– بعضی دانه خواران در فصل لانه گزینی به خوردن حشرات تمایل نشان می دهند.

– بسیاری از مگس گیر های کوچک، پرندگان خوش آواز و ویریو تقریبا فقط حشره خوار می باشند.

– حواصیل ها غوک ها را می خورند.

مارها و سوسمار ها توسط باز ها شکار می شوند.

– جوندگان و خرگوش ها بخش عمده ی غذای بسیاری از باز ها و جغد ها را تشکیل می دهند.

– کرکس ها ، فقط از لاشه جانوران مرده تغذیه می کنند ولی کلاغ های سیاه و بعضی بازها علاوه بر اینکه غذاهای دیگر را می خورند، لاشخور نیز هستند.

– مرغ های زرین پر یا پرندگان مگسی از شیره ی گل ها و حشرات کوچک استفاده می نمایند.

– سینه سرخ در تابستان از حشرات و مواد جانوری مختلف تغذیه می کنند و در زمستان بیشتر از دانه های گیاهی استفاده می نماید.

– در حالیکه کلاغ ها و زاغ های کبود می توانند از مواد مختلف گیاهی یا جانوری تغذیه کنند.

خوراک بعضی پرندگان بسیار محدود است.

– جوجه های آشیانه ای که نمی توانند آشیانه را ترک کنند ممکن است در هر روز بیش از وزن خود غذا بخورند.

– جانوران بالغ در بسیاری از گونه ها معادل یک چهارم تا یک دوم وزن خود در روز تغذیه می کنند. چینه دان و معده ممکن است روزانه بیش از دوبار پر شود.

گوارش مواد جانوری سریع تر صورت می پذیرد.

در چینه دان و معده ی یک سهره در یک بار چند صد دانه جای می گیرد.

پرندگان گوشت خوار در مواقعی که غذا ناکافی است غالبا حریصانه می خورند و شبه چینه دان و معده ی خود را از غذا انباشته می سازند.

دشمنان پرندگان

دشمنان پرندگان اغلب از مهره داران رده های عالی تر هستند. (مانند پستانداران) با وجود این بعضی ماهی ها و غوک های بزرگ و گاهی پرندگان را شکار می کنند.

خزندگان تند رو، مار های گاوی و . . . در فصل لانه گذاری تخم ها و جوجه های پرندگان را می خورند.

یک نوع مار افریقایی منحصرا از تخم پرندگان تغذیه می کند، این جانور زواید شکمی خاصی دارد که به کار سوراخ کردن پوسته تخم می آید.

پرندگان باز مانند و عده ای از جغد ها برای خوراک خود از پرندگان استفاده می کنند. راسو و گربه وحشی یا گربه دشتی، گربه های خانگی و روباه ها شکار چیان معمولی پرندگان هستند.

گوشت خواران دیگر نیز پرندگان را بر حسب موقعیت و دسترسی به آنها صید می کنند.

ما انسان ها نیز از جمله شکارچیان پرندگان هستیم. باز ها و جغد ها و سایر گونه های مفید توسط انسان ها کشته می شوند. گاهی نیز پرندگانی که به محصولات کشاورزی صدمه می زنند از بین می بریم.

پرندگان مهاجر و جوجه های آشیانه نیز گاهی به وسیله ی طوفان ها کشته می شوند. گاهی پرندگان دچار بیماری های انگلی، کرم ها، باکتریایی و ویروسی می گردند.

نحوه مهاجرت پرندگان

پرندگان به خاطر بعد مسافتی که در پیش دارند باید خود را از لحاظ فیزیک بدنی و تغذیه آماده کنند. افزایش تغذیه پیش از مهاجرت منجر به افزایش چربی در بدن آنها می شود که این چربی در طول سفر به عنوان سوخت مورد استفاده قرار می گیرد. غیر از آن ، پرنده قبل از مهاجرت حالت بیقراری دارد. در مورد این رفتار پرنده ، روی گروههایی مثل سار یا سهره کار شده است که طبق مطالعات پرنده در قفس در فصل مهاجرت بیقراری از خود نشان می دهد و سریع تر بال بال می زند و تغذیه اش هم بیشتر می شود. اینها نشان می دهند پرنده به طور غریزی تمایل به مهاجرت دارد.

ساختمان بدن پرندگان

بال: بال ها وسیله ی پروازند. بال های کوتاه و گرد ویژه گونه هایی است که در داخل و پیرامون درختان پرواز می کنند از قبیل بلدرچین، بدبده و بسیاری از گنجشک ها و پرندگان خواننده از قبیل بلبل و چکاوک بال های باریک متعلق به پرندگانی است که در فضای آزاد با سرعت زیاد می پرند مانند پرستوها، بازها و پرستوهای دریایی

بال های پهن در پرندگان نواحی وسیع دیده می شود. از قبیل عقاب ها، قوش ها و . . . که عمدتا بلند پروازند و دور می گردند و چرخ می زنند.

پنگوئن ها و اوک ها که پرندگانی شبیه پنگوئن هستند و در دریای شمالی زندگی می کنند پاهایی پرده دار و دم و بال های کوتاهی که به منزله پارو در شنا کردن زیر آب به کار می آیند دارند.

شتر مرغ و کیوی که یک نوع پرنده ی بی بال متعلق به نیوزیلند است و چند پرنده ی دیگر بال های تکامل نیافته ای دارند و نمی توانند پرواز کنند.

دم: دم پرنده از گروهی پرهای بزرگ تشکیل شده که بادبزنی شکل بوده و به دمبالچه اتصال دارند.

دم در پرواز نقش سکان را بازی می کند و وسیله ی هدایت و تعیین مسیر پرواز است و ممکن است پهن یا بلند باشد، چین بخورد، پایین افتاده یا کج شود. به هنگام نشستن روی چیزی مثل شاخه درخت به منزله ی وسیله ی تعادل است.
در بسیاری گونه ها وسیله ی تظاهر محسوب می شود.

در محل های پر درخت و بیشه زار ها دم ها دراز و باریک اند مانند زاغ کبود و بعضی سهره های کوچک امریکای شمالی.

دم های پهن در کبوترهایی که پروازشان را به طور ناگهانی متوقف می کنند دیده می شود و در گونه هایی که در آب های باز زندگی می کنند مانند اردک ها و مرغ های دریایی و یا آن ها که در هوا به سر می برند مانند پرستو ها، دم کوچک است

در پرندگانی که محل شکارشان روی درختان است مانند دارکوب، ساقه ی پرهای دم محکم و قوی بوده و بدن پرنده را به هنگامی که در سطح قائم غذا پیدا می کند، ثابت و استوار نگه می دارد.

پا: پاهای پرندگان برای دویدن یا بالارفتن، نگاه داشتن بدن به هنگام استراحت، تنظیم و ترتیب مواد و لوازم لانه و در بعضی گونه ها برای لمس غذا و حمله مورد استفاده قرار می گیرد.

به طور معمول طرز قرار گرفتن انگشت ها،۳ انگشت در جلو و ۱ انگشت در پشت است.

این خاصیت پرنده را قادر می سازد که در اطراف گیاهان و درختان زندگی کند و به آسانی روی شاخه ی درختان بنشیند.

در بلدرچین و سایر پرندگانی که روی زمین به سر می برند پاها قوی بوده و به کار پنجه کشیدن و خراشیدن زمین می آید. در پرندگانی که روی آب یا داخل آن شنا می کنند میان انگشتان پا پرده وجود دارد.
باز ها و جغد ها دارای پنجه های تیز و خمیده ای هستند که طعمه ی خود را با چنگال محکم بگیرند.

پاها در پرندگانی که در آب راه می روند مانند حواصیل ها و آنها که در زمین های باز زندگی می کنند مانند شترمرغ دراز است.

ساختار پرندگان

در پرندگانی که روی شاخ و برگ درختان به سر می برند گردن کوتاه است، ولی در حواصیل ها، قو ها و درنا ها گردن خیلی دراز است.

بعضی پرندگان برای رساندن غذا به بچه های خود از چینه دان استفاده می کنند و بچه ها نیز به دو راه تغذیه می شوند. یا غذای بالا آورده شده را می خورند و یا آن که سر خود را در مری مادر فرو می برند.

در کبوتر ها ماده ای به نام شیر کبوتر که در چینه دان درست می شود برای تغذیه ی جوجه ها در آشیانه به کار می رود. در برخی پرندگان گوشتخوار از قبیل ماهیخورک چینه دان ویژه ای وجود ندارد و معده کیسه ی قابل انباسطی است که دیواره های نازک دارد.
لازم به ذکر است روده ی پرندگانی که از جانوران تغذیه می کنند کوتاه تر از روده آن هایی است که مواد گیاهی می خورند.

نقش پر در پرندگان

۱- حفاظت بدن پرنده از صدمات فیزیکی .

۲- عایق مناسبی برای نگهداری دمای بدن بوده و پرنده را از برف و باران حفظ می نمایند.

۳- بعنوان عضو پرواز پرندگان هستند.

۴- پرندہ را در مقابل صیادان استتار می کنند.

۵- موجب جذابیت پرنده در بین پرندگان همان گروه می شوند.

در مورد لانه و آشیانه سازی پرندگان
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

4 دیدگاه

  1. این تحقیق برای کلاس عالیه هستش ولی در آخر پرنده چیست آوردید که شتر مرغ بزرگ ترین پرنده ی ۲ و خورده ای متر است که اینجاش برام عجیب بود که تو پرانتز نوشتین ۹ پا است اگر این مورد رو هم درست کنید یک تحقیق عالی میشه با تشکر .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *