خانه » زیست شناسی » تحقیق درباره زندگی الاغ ها (درازگوش )، حیوان سخت کوش و پرکار

تحقیق درباره زندگی الاغ ها (درازگوش )، حیوان سخت کوش و پرکار

همه چیز درباره الاغ ها، حیوان تلاشگر

الاغ (Equus africanus asinus)، زندگی الاغ ها

الاغ چیست؟

خر یا الاغ یا درازگوش (Equus africanus asinus) حیوانی اهلی از خانوادهٔ اسبیان و رده پستانداران است. خر وحشی آفریقایی جد وحشی خرهای اهلی است. این حیوان حدود ۵۰۰۰ سال پیش در مصر یا بین‌النهرین اهلی شد. انسان‌ها از این حیوان بیشتر برای بارکشی استفاده می‌کنند. جمعیت خرهای دنیا به بیش از ۴۰ میلیون رأس می‌رسد. خر در فرهنگ عامیانه بسیاری از کشورها نماد حماقت و لجاجت است.

سر فصل ها:

یک خر متوسط القامت حدود یک متر ارتفاع در ناحیهٔ شانه دارد، اما نژادهای مختلف آن اندازه‌های متفاوتی دارند. خرهای سیسیلی فقط ۶۱ سانتیمتر قد می‌کشند، در حالی که خرهای آمریکایی با ارتفاع ۱۶۷ سانتیمتر هم دیده شده‌اند. رنگ خرها از سفید تا خاکستری یا سیاه متغیر است. خرها هرچند از اسب ها کندروترند اما قدم‌های استواری دارند و بر کشیدن بارهای سنگین در مسیرهای دشوار قادر هستند.

زندگی الاغ

الاغ امروزه به صورت وحشی فقط در شمال افریقا از سومالی گرفته تا حدود رود نیل بسر می‌برد، حال آنکه در زمان‌های قدیم گروه‌های وحشی آن در شرق و مرکز افریقا و در آسیای صغیر بحد وفور وجود داشت.

الاغ حدود ۵۰۰۰ سال پیش توسط مصری‌ها اهلی شد و به عنوان یک حیوان باربر مورد استفاده قرار گرفت. قد الاغ‌ها در نواحی مختلف جهان فرق می‌کند مثلاً قد الاغ‌های هند و سومالی خیلی کوتاه است. رنگ آن‌ها هم در جاهای مختلف دنیا فرق می‌کند.

با اینکه در مصر قدیم الاغ سمبل کودنی بود و افراد کم‌هوش و کودن را به صورت یک الاغ نقاشی می‌کردند و رومیان هم برخورد با یک الاغ را بدیمن می‌دانستند ولی درازگوش نه کودن است و نه منحوس، بلکه بالعکس حیوان باهوش و زحمت‌کشی است و علت اینکه به کم‌هوشی مشهور است به خاطر لجبازی اوست. به علاوه تربیت غلط، او را به این صورت درآورده وگرنه در حال آزاد، درازگوش بسیار بیدار و چالاک است.

درازگوش‌ها به صورت دسته‌های ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفری به سر می‌برند و بیش تر در مناطق بی آب و علف زندگی می‌کنند و خوراکشان علف، بوته و برگ درختان است. آنها بسیار قانع، بردبار و زحمت‌کش هستند و به همین دلیل مورد سوءاستفاده بشر قرار گرفته‌اند.

سودمندی الاغ

الاغ نه تنها به عنوان بارکش مفید است بلکه شیرش هم خاصیت‌های عجیبی دارد و چون کازئینش کمتر از شیر گاو و شیرینی‌اش بیشتر از آن است برای افرادی که جهاز هاضمه ضعیفی دارند به ویژه آن‌هایی که مبتلی به بیماری سل هستند بسیار سودمند است.

الاغتغذیه الاغ

الاغ ها دستگاه گوارش نیرومندی دارند که قادر به هضم موارد خوراکی زبر است. گوارش الاغ ها از اسب‌ها موثرتر است و یک الاغ نسبت به یک اسب با وزن و قد برابر به غذای کمتری نیاز دارد. میزان غذای مورد نیاز یک الاغ حدودا ۱٫۵ درصد وزن بدن او علوفه است.

در مورد تغذیه مناسب برای الاغ ها اختلاف نظر است. بعضی معتقدند که تنها کاه به ویژه کاه جو همراه با چریدن در تابستان و یونجه خشک در زمستان برای تغذیه الاغ ها کافیست و تمام مواد غذایی مورد نیاز ایشان از این طریق تأمین می‌شود. اما برخی دیگر افزودن دانه‌های غلات به غذای الاغ ها را توصیه می‌کنند و برخی نیز تغذیه الاغ ها با کاه را اشتباه می‌دانند.

شیر الاغ

شير الاغ به‌دليل داشتن ميزان بالاى قند و پروتئين و نيز پائين بودن ميزان چربي، شباهت زيادى به شير انسان دارد.
– شستشوى پوست انسان با شير الاغ باعث لطافت و سفيدى پوست مى‌گردد.
– شير الاغ زود فاسد مى‌شود.

انواع الاغ‌هاى اهلى

الاغ اندلس: در جنوب اسپانيا، ارتفاع از جدوگاه ۱۵۹-۱۴۸ سانتى‌متر.

الاغ مالت: رنگ سياه و يا قهوه‌اى.

الاغ کاتالونيا: رنگ سياه و يا قهوه‌اى – بر روى بدن نقاط روشنى نيز وجود دارد.

الاغ مايورکا: از بزرگترين نژادهاى الاغ مى‌باشد.

الاغ ايتاليائى: نسبتاً کوچک و ظريف، رنگ آن سياه و خاکسترى است.

الاغ پوآتو: بدن کشيده و درازی دارد .

الاغ مصرى: رنگ اکثراً نيلى

الاغ سورى: رنگ روشن

الاغ قبرسى: از الاغ‌هاى درشت حوزهٔ مديترانه است.

الاغ عراقى

درباره گورخرها بیشتر بدانید
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *