خانه » پزشکی و سلامت » درباره خواص، مضرات و طبع لبو

درباره خواص، مضرات و طبع لبو

آشنایی با خواص لبو و آب آن

خواص، مضرات و طبع لبولبو همان چغندر پخته‌ است. در زبان آشور و بابل چغندر را لپتو می‌خوانده‌اند و در آرامی لپتا و لیپتا می‌نامیده‌اند و بعید نیست که اصل لبوی فارسی همین باشد.
لبو را می توان در دسته مواد غذایی میوه و سبزیجات قرار داد . این میوه که معمولا دارای رنگ سرخ می باشد در فصول های سرد سال مورد توجه عموم مردم قرار میگیرد. این میوه که طعم شیرینی را دارد می تواند برای بدن مفید باشد.

طبع لبو

از لحاظ طب سنتی، لبو دارای طبع معتدل می باشد.

ارزش غذایی لبو

در یک فنجان چغندر (لبو) خام، حاوی ۵۸ کیلوکالری انرژی، ۱۳ گرم کربوهیدرات (شامل ۹ گرم قند و ۴ گرم فیبر) و ۲ گرم پروتئین است. همچنین ۱% از نیاز روزانه به ویتامین آ، ۲% از نیاز روزانه به کلسیم، ۶% از نیاز روزانه به آهن و ۱۱% از نیاز روزانه به ویتامین C را تأمین می کند. چغندر، منبع غنی ای از فولات و منگنز، ویتامین B1، B2، B5، B6، پتاسیم، منیزیم، فسفات، روی، مس، کولین و بتائین می باشد.

خواص لبو

لبو بسیار کم‌کالری و کم‌چربی (شامل فقط ۴۵ کیلوکالری به ازای ۱۰۰ گرم)، اما سرشار از فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. ریشه گیاه نیز منبع فیتوکمیکال‌های گلیسین بتائین می‌باشد. بتائین دارای خاصیت پایین آورندگی هموسیستئین خون است. هموسیستئین یکی از فرآورده‌های متابولیسمی سمی است که موجب تشکیل پلاک‌های آترواسکلروز می‌گردد که ممکن است برای عروق خونی خطرآفرین باشند. افزایش میزان هموسیستئین خون ممکن است منجر به گسترش بیماری عروق کرونر قلب (CHD)، آنفارکتوس و بیماری عروق محیطی گردد.

لبو منبع بسیار خوب فولات است، اما پخت بسیار زیاد آن ممکن است به طور قابل ملاحظه‌ای این میزان را در غذا کاهش دهد. فولات برای سنتز DNA در سلول‌ها لازم است. فولات اگر در دوره پیش از بارداری مصرف گردد می‌تواند از نقص‌های مادرزادی در نوزاد جلوگیری کند.

ویتامین های لبو

همچنین لبو منبع سرشار از نیاسین (ویتامین B3)، اسید پانتوتنیک (ویتامین B5)، پیریدوکسین (ویتامین B6)، کاروتنوئیدها و مواد معدنی مثل آهن، منگنز و منیزیم است. به طور کلی این سبزی ریشه‌ای پخته‌شده سطح بسیار خوب پتاسیم را نیز دارا می‌باشد. پتاسیم در تنظیم ضربان قلب کمک کننده است و متابولیسم داخل سلولی را با مقابله کردن با اثرات زیان‌آور سدیم منظم می‌سازد.

خواص لبو برای پوست

لبو (چغندر)، غنی از مواد مغذی مناسب برای سلامت پوست خصوصاً پوست های چرب که مستعد جوش است، می باشد. از آنجایی که لبو حاوی ترکیبات ضدالتهابی است، مصرف منظم آن، از آکنه و جوش جلوگیری می کند. اگر شما طعم آن را دوست ندارید، می توانید با خیار، هویج و یا پرتقال آن را مخلوط کنید.

به دلیل وجود ویتامین ها و مواد مغذی فراوان در این گیاه، لبو برای شفافیت پوست بسیار مناسب است. همچنین لبو با از بین رفتن سلول های مرده سطح پوست و جایگزین شدن سلول های جدید، کمک به شفافیت پوست می کند. چغندر (لبو) باعث تحریک غدد لنفاوی شده و در نتیجه سلول های مرده را از بین می برد. لبو جریان خون را افزایش می دهد که باعث روشن شدن پوست و شادابی دوباره پوست می شود.

برای از بین بردن لکه های تیره ی روی پوست، می توانید مقداری آب لبو را با آب گوجه فرنگی مخلوط کنید و روی لکه ها بزنید. همچنین جوش، علت های درونی نیز دارد که باید آن ها را نیز برطرف کرد. برای این کار، روزانه مقداری آب لبو بنوشید تا بدن شما از درون نیز پاکسازی شود. آب لبو برای افرادی که زیر چشمان پف کرده و تیره دارند، نیز بسیار مناسب است.

خواص آب لبو

نوشیدن میزان اندکی آب لبو (چغندر) قرمز در روز به کاهش فشارخون مبتلایان به پرفشاری خون کمک می‌کند. نتیجه پژوهشی جدید در لندن نشان می‌دهد: نوشیدن یک فنجان آب چغندر قرمز (لبو) به صورت روزانه تاثیر چشمگیری در کاهش فشار خون مبتلایان به پرفشاری خون دارد.

نتیجه این مطالعه نشان می‌دهد مصرف آب چغندر قرمز اندکی بعد از مصرف تاثیر خود را نشان می‌دهد و با واکنش برخی باکتری‌های دهانی و گشادتر شدن رگ‌های خونی جریان خون در بدن سریع‌تر می‌شود. به گفته کارشناسان این خاصیت در دیگر گیاهان و سبزی‌های با نیترات فراوان نیز دیده می‌شود.

هم چنبن نوشیدن منظم آب لبو، سبب سمیت زدایی کبد می شود و زمانی که درون بدن سالم است، نمود این سلامتی را در بیرون از بدن و روی پوست داریم.

هشدارها و مضرات مصرف لبو

۱- افراد مبتلا به هموکروماتوز و یا بیماری ویلسون باید از مصرف لبو پرهیز کنند زیرا آهن و مس موجود در خون را بالا می برد. بیماری هموکروماتوز در واقع تجمع زیاد آهن در بدن است که وجود آهن زیاد باعث آسیب بافت ها و بیماری می شود. در بیماری ویلسون فرد قادر به دفع مس به اندازه کافی از بدن نیست و مس اضافی می تواند در کبد یا مغز جمع شده و منجر به اختلالات کبدی یا مغزی شود.

۲- مصرف لبو در بعضی از افراد منجر به ناراحتی های معده، تهوع و اسهال می شود که همه این ها ناشی از وجود بتائین موجود در آن می باشد.

۳- افراد مبتلا به بیماری های کلیوی باید ازخوردن لبو پرهیز کنند، این سبزی به دلیل داشتن بتائین باعث افزایش سطح کلسترول کلی در بدن می شود. افرادی که ناراحتی های کلیوی دارند قبل از مصرف هر ماده ای که بتائین دارد باید برای جلوگیری از عوارض آن با پزشک خود مشورت کنند.

۴- مصرف لبو باعث کاهش محسوس فشار خون می شود و برای افرادی که فشار خون بالا دارند توصیه می شود. اما باید به یاد داشته باشید که مصرف همزمان داروهای کاهش فشار خون و لبو همزمان با هم باعث پایین آمدن بیش از حد فشار خون شده و خطرناک است. بنابراین اگر داروهای مربوط به فشار خون مصرف می کنید باید در مصرف لبواحتیاط کنید.

۵- مقدار بالای اگزالات در لبو امکان تشکیل سنگ کلیه را در بدن افزایش می دهد. اگر شما سابقه داشتن سنگ کلیه دارید از مصرف بیش از حد چغندر بپرهیزید.

۶- نوشیدن آب لبو باعث گرفتگی تارهای صوتی و اشکال در صحبت کردن می شود. این مشکل در صورت زیاده روی در مصرف آب چغندر روی می دهد.

بیشتر بخوانید: درباره راه های درمان سنگ کلیه
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *