خانه » پزشکی و سلامت » برای حفظ سلامت پوست چه کارهایی باید انجام دهیم؟

برای حفظ سلامت پوست چه کارهایی باید انجام دهیم؟

روش هایی برای حفظ سلامت پوست

حفظ سلامت پوست

مقدمه ای درباره پوست

پوست ما نیاز به مراقبت دارد. پوست یکی از نقاطیست که میکروب ها گاهی به راحتی از طریق آن به بدن نفوذ می کنند و مسبب بیماری هایی می شوند که برخی از آن بیماری ها بسیار جدی و زیان آور است. در ادامه با روش های حفظ سلامت پوست آشنا می شوید. با داشچی همراه باشید.

راه های حفظ سلامت پوست

■ افزایش کلاژن با ویتامین A

با افزایش سن، میزان تولید کلاژن کمتر می شود و این قضیه باعث می شود که پوست سفت شده و حالت ارتجاعی کمتری داشته باشد. اگر تولید کلاژن در پوست متوقف نشود، هرگز با چین و چروک و یا اسکار مواجه نمی شوید و پوست شما سالم و زیبا خواهد ماند. اما این قضیه رویایی بیش نیست.

برای تحریک کلاژن می توانید هر شب از کرم های ویتامین A بدون نسخه (یا انواع تجویزی آن، در صورتی که پزشک برایتان تجویز کرده باشد) استفاده کنید. مطمئن باشید پاداش این کارتان را با پوستی زیبا و با چین و چروک و لکه کمتر خواهید گرفت.

■ از پوستتان در برابر آفتاب محافظت نمایید

یکی از مهم ترین راههای مراقبت از پوست، حفظات از آن در برابر آفتاب می‌باشد. یک عمر زندگی در برابر آفتاب باعث افزایش چین و چروک صورت، لک های پوستی و یا حتی افزایش خطر سرطان پوست شود.

مفیدترین روش‌های محافظت از پوست دربرابر آفتاب شامل:

استفاده از کرم ضدآفتاب؛ از انواع کرم های ضدآفتاب وسیع الطیف با SPF 15 به بالا استفاده نمایید و اگر زیاد عرق کرده و یا در هوای باز شنا می‌کنید، هر دوساعت یکبار کرم را دوباره تجدید نمایید.

دوری از آفتاب سوزان؛ از آفتاب سوزان ساعات ۱۰ ظهر تا ۴ بعد از ظهر تا آنجاکه می‌توانید دوری نمایید. از لباس های محافظتی استفاده نمایید. از پوست خود با پیراهن آستین بلند، شلوارهای بلند و کلاههای لبه دار محافظت نمایید. همچنین از پودرهای لباسشویی که به لباس ها لایه محافظی در برابر اشعه های فرابنفش اضافه می‌نماید، استفاده کنید.

■ شاد باشید!

برای داشتن ظاهری خوب، باید احساسی خوب داشته باشید. پس بهتر است از زندگی لذت ببرید و شاد باشید. درون شما می تواند به صورت مستقیم بر روی ظاهر شما تاثیر بگذارد. بهتر است در طول روز مدت زمانی را فقط به خودتان اختصاص دهید. مثلا یک کتاب خنده دار بخوانید یا یک کلیپ خنده دار ببینید، قدم بزنید و یا با یکی از دوستانتان گپ بزنید.

به خاطر زیباییتان هم که شده شاد باشید!!

■ آلوئه ورا را برای سلامت پوست دست کم نگیرید

بهترین روش برای پیشگیری از آفتاب سوختگی به روش طبیعی استفاده از عصاره یا ژل گیاه آلوئه ورا است. درمانگران طب سنتی ژل بی رنگ وسط برگ های گیاه آلوئه ورا را بهترین داروی طبیعی برای آبرسانی به سلول های پوستی و درمان سوختگی های ناشی از تابش نور خورشید می دانند.

نسخه: بهترین راه برای استفاده از این ژل آن است که برگ آلوئه ورا را از وسط بشکنید و ژل به دست آمده از آن را روی سطح پوست بمالید و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست بماند تا خشک شود. در این مدت سلول های پوست به خوبی از مواد مغذی موجود در عصاره آلوئه ورا تغذیه می کنند. پس از گذشت ۱۵ دقیقه ژل خشک شده روی پوست را با آب نیمه ولرم بشویید.

■ ورزش کردن

حسابی عرق کردن به طور منظم رابطه مستقیم با درخشندگی پوستتان دارد. ورزش کردن گردش خون را افزایش می دهد و عضلات شما را قوی و سفت می کند و باعث این می شود که سطح پوستتان بدرخشد و زیباتر جلوه کند!

ورزش هم چنین استرس شما را از بین می برد؛ می دانیم که بسیاری از مشکلات مانند آکنه، اگزما، پسوریازیس و ریزش مو به دلیل داشتن استرس رخ می دهند که می توانید به راحتی با ورزش کردن آن ها را کاهش دهید. به دنبال فعالیت هایی باشید که از آن ها لذت می برید و آن ها را به طور منظم انجام دهید؛ با این کار پوستتان هم زیباتر به نظر می آید.

■ با پوست خود به آرامی رفتار نمایید

حمام و اصلاح روزانه می‌تواند عوارضی بر پوست شما داشته باشد، برای کم کردن این عوارض: مدت حمام را محدود کنید- آب داغ و دوش و حمام طولانی مدت روغن و چربی لازم پوست را از بین می‌برد. مدت حمام کردن و یا دوش گرفتنتان را محدود کرده و از آب ملایم بجای آب داغ استفاده نمایید.

از صابون های قوی اجتناب کنید؛ صابون های قوی و شوینده ها می‌تواند روغن و چربی مورد نیاز پوست را از بین ببرد. سعی کنید از صابون های ملایم و معتدل استفاده نمایید.بادقت اصلاح نمایید. برای محافظت و نرم کردن پوست از کرم‌ها، ژل ها و یا لوسیون های اصلاح استفاده نمایید.

در ضمن هنگام اصلاح تیغ را در مسیر رویش مو و نه برخلاف آن حرکت دهید.خشک کردن؛ بعد از شستن پوست و یا حمام پوست را به آرامی خشک نمایید. رطوب کردن پوست خشک. اگر پوستتان خشک است، از مرطوب کننده های مناسب پوستتان استفاده نمایید. برای مصرف روزانه از مرطوب کننده های حاوی SPF استفاده نمایید.

■ به هیچ عنوان سولاریوم نروید

امکان ندارد، هرگز! اول از همه اینکه باعث سرطان می شود؛ تحقیقات نشان می دهد که استفاده از سولاریوم قبل از سن سی سالگی خطر ابتلا به مِلانوما (کشنده ترین نوع سرطان پوست) را تا آخر عمر تا ۷۵% افزایش می دهد.

هم چنین همه کسانی که از سولاریوم استفاده کرده اند بیشتر در خطر این هستند که به ملانومای چشم، squamous cell و basal cell carcinomasدچار شوند. دوم می رسیم به زیبایی: براساس اشعه هایی که سازمان بهداشت جهانی آن ها را سرطان زاترین ها اعلام کرده است و اشعه های سولاریوم از آنهاست، این اشعه ها باعث چین و چروک، شل شدن و لکه افتادن زودرس پوستتان می شوند.

■ رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی سالم به شما در زیبایی و سلامتی کمک می‌نماید. رژیم غذایی سالم حاوی مقدار زیادی میوه، سبزی، غلات کامل و پروتئین بدون چربی می‌باشد. بعضی از تحقیقات جدید پیشنهاد می‌دهند که با استفاده از رژیم غذایی پر از ویتامین C و کم چربی و غذاهای آماده، می‌توان به حفظ سلامتی پوست و بهبود سلامتی و جوانی آن کمک کرد.

پاک کردن آرایش

در طول روز آرایشی که روی پوستتان است می تواند باکتری و کثیفی را در حالی که در حال زندگی روزمره هستید به خود جذب کند به خصوص اگر در محیط شهری زندگی می کنید. شستن صورتتان با یک پاک کننده ملایم در شب، کلون های باکتری ها را که روی صورتتان رشد کرده اند کاهش می دهد (چندش آور است ولی حقیقت دارد).

اگر شما شب هنگام صورت خود را نشویید، وضعیت های ایجاد کننده باکتری ها مانند آکنه بدتر می شوند و ممکن است پوستتان به دلیل کاهش لایه برداری کم کم بی روح و تیره شود. اگر با ریمل روی مژه هایتان بخوابید، ریمل می تواند مژه هایتان را خشک و بعد باریک کند. شما هم که دوست ندارید این اتفاق بیفتد، چون همه با مژه های بلند و پر جوان تر به نظر می آیند.

■ سیگار نشکید

سیگار کشیدن پوست شما را پیرتر از آنچه هست نشان داده و باعث بوجودآمدن لک‌های پوستی می‌شود. سیگار کشیدن رگ‌های کوچک خون رسان به پوست را نازک کرده و باعث کاهش خونرسانی به پوست می‌شود.

با کاهش خونرسانی پوست از دریافت اکسیژن و موادمغذی که برای سلامتی به آنها نیازدارد، محروم می‌شود. همچنین سیگار کشیدن به فیبرهای کلاژن و الاستیک که عامل استحکام و قابلیت ارتجاعی هستند، آسیب می‌رساند. اگر سیگار می‌کشید، بهترین راه برای حفاظت از پوستتان ترک سیگار است. برای درخواست کمک و راهنمایی هنگام ترک سیگار به پزشک مراجعه نمایید.

■ برای سلامت پوست آفتاب سوختگی های شدید را التیام دهید

بسیاری از مردم بعد از شنا کردن و آفتاب گرفتن در ساحل دریا به ویژه در روزهای گرم و داغ تابستانی دچار آفتاب سوختگی پوست می شوند و یکی، دو روز درد و خارش زیادی را در نواحی سوخته تحمل می کنند.

یکی از ساده ترین شیوه های طبیعی برای کاهش میزان آفتاب سوختگی استفاده از مرهم شیر سیب است که می تواند در مدت زمانی کوتاه علاوه بر آبرسانی به سطح پوست، التهاب و قرمزی ناشی از تابش نور مستقیم خورشید را کاهش دهد.

نسخه: برای تهیه این مرهم یک عدد سیب زمینی را رنده کنید و آن را درون یک کاسه شیر خنک بریزید و این مخلوط را روی موضع آفتاب سوخته به مدت نیم ساعت ماسک کنید و پس از آن بدن تان را با آب نیمه ولرم رو به خنک آبکشی کنید. تکرار این نسخه به مدت ۳ تا ۴ روز تاثیر زیادی در درمان آفتاب سوختگی دارد.

■ از استرس دوری کنید

اگر استرس شما غیرقابل کنترل و دائمی است باید بدانید که پوست شما در چنین شرایطی حساس تر و مستعد دچارشدن به جوش و آکنه و مشکلات پوستی دیگر است. برای داشتن پوستی سالم به ذهنی سالم نیاز دارید. بنابرانی باید طی مراحلی استرس خهود را مدیریت کنید. محدودیت های خود را به صورت منطقی بپذیرید.

کارهایی که باید به صورت روزانه یا هفتگی و ماهانه انجام دهید را فهرست و برای آن برنامه ریزی کنید. زمانی را هم برای لذت بردن از زندگی و اوقات فراغت در نظر بگیرید. بی تردید نتیجه چشمگیری در انتظار شماست.

■ نخوابیدن روی صورت

این فقط یک خرافه نیست. خوابیدن روی صورتتان باعث می شود تا پوستتان زودتر پیر شود؛ چون فشاری که در طول ساعات شب به پوستتان می آید می تواند باعث چروک و از دست دادن حجم بیشتری در سمتی شود که روی آن می خوابید.

این قضیه در روز ها، هفته ها و سال هایی که این کار را انجام می دهید باعث چین و چروک و آویزان شدن بیشتر پوست می شود. به پشت خوابیدن با اینکه برای خیلی افراد سخت است، حالت ایده آل برای خوابیدن است. تا جایی که می توانید به پشت خوابیدن عادت کنید، زیرا راهی آسان برای کند کردن کار زمان در چروک کردن پوستتان است که واقعا می تواند تفاوت ایجاد کند.

نقش تغذیه در سلامت پوست

آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در حفظ سلامتی پوست دارند و در برابر نور خورشید و سایر مواد مخرب محیطی از پوست محافظت می کنند.

این مواد به شکل ویتامین ، املاح یا فیتوکمیکال ها ( رنگدانه های گیاهی ) هستند که از تخریب غشاهای سلولی توسط رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند.

ویتامین C ، ویتامین E ، بتاکاروتن و سایر رنگدانه های گیاهی نمونه ای از آنتی اکسیدان ها هستند که خطر بروز بیماری ها را کاهش می دهند.

با توجه به اینکه پوست مانند یک سد حفاظتی برای بدن عمل می کند، بایستی با رعایت یک برنامه غذایی مناسب این سد حفاظتی را تقویت کنید.

مطالعات علمی نشان داده مصرف یک رژیم غذایی کم چرب در افرادی که سابقه ابتلا به سرطان پوست را داشته اند، رشد سلول های سرطانی را کاهش داده است. در حالی که رژیم غذایی پرچرب اثر عکس داشته است.

طی یک مطالعه به تعدادی فرد مسن ( بالای ۷۰ سال ) که در کشورهای اروپایی زندگی می کردند، یک رژیم غذایی شامل میوه ، سبزی، آجیل، ماست، حبوبات، تخم مرغ، روغن های گیاهی، غلات سبوس دار، چای و آب داده شد.

بعد از مدتی دیده شد افرادی که این مواد غذایی را مصرف کرده اند ، نسبت به کسانی که گوشت قرمز، شیر پرچربی، کره، سیب زمینی سرخ شده و شیرینی جات خورده بودند، کمتر دچار چین و چروک پوست شده اند. البته نباید فکر کنید که تغییر وضعیت برنامه غذایی شما (مثلاً از حالت دوم به حالت اول) می تواند تمام چین و چروک های پوست شما را از بین ببرد یا جلوی پیرشدن پوست شما را کاملاً بگیرد. ولی این هم غلط است که هر چه می خواهید بخورید و فکر کنید تاثیری روی پوست شما ندارد.

هر چیزی که می خورید، روی هر کدام از اندام های شما تاثیری می گذارد و پوست نیز از این تأثیر مستثنی نیست. شاید فکر کنید استفاده از کرم های گران قیمت مواد مغذی لازم برای پوست شما را تأمین می کنند. اما اینطور نیست. مصرف این گونه کرم ها تغذیه کافی و مناسب را برای پوست فراهم نمی کنند. امیدوایم مطالب ذکر شده برایتان مفید باشند.

پیشنهادی: مهمترین دلایل چرب و مرطوب بودن پوست ما چیست

حفظ سلامت پوست _ دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *