خانه » پزشکی و سلامت » تحقیق در مورد موی بینی و فواید آن

تحقیق در مورد موی بینی و فواید آن

همه چیز درباره موی بینی و وظایف آن

تحقیق در مورد موی بینی

آشنایی با موی بینی و فایده هایش

بینی اولین قسمت گذرگاه تنفس است، بینی شکل هرم‌القاعده را دارد که قسمت فوقانی آن استخوانی و قسمت تحتانی آن غضروفی است. حفره‌های بینی، هوا را قبل از رسیدن به ریه‌ها صاف، گرم و مرطوب می‌سازند. موهای بینی مانند دستگاه فیلتر داخل بینی عمل می کنند. در ادامه با فواید و وظایف موهای داخل بینی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

وظایف موهای بینی

موهای داخل بینی ذرات گردوغبار، ویروس ها، باکتری‌ها و مواد سمی را به دام می‌اندازند تا ما در بازدم یا عطسه آنها را بیرون بدهیم. تراکم بیشتر موهای بینی می‌تواند یک مزیت باشد. بر اساس یافته های پزشکی احتمال ابتلا به آسم در افرادی با موهای بینی کم پشت، سه برابر بیشتر از کسانی است که موهای بینی پرپشتی دارند. موی بینی نخستین خط دفاعی بینی دربرابر عوامل نامطلوب خارجی است. پشت آنها مژک ها قرار دارند، رشته های مویین بسیار کوچکی که مدام به عقب و جلو حرکت می‌کنند.

فواید موهای داخل بینی

تراکم بیشتر موهای بینی می تواند یک مزیت باشد. بر اساس یافته های پزشکی احتمال ابتلا به آسم در افرادی با موهای بینی کم پشت، سه برابر بیشتر از کسانی است که موهای بینی پرپشتی دارند.

موی بینی نخستین خط دفاعی بینی دربرابر عوامل نامطلوب خارجی است. پشت آنها مژک ها قرار دارند، رشته های مویین بسیار کوچکی که مدام به عقب و جلو حرکت می کنند.

این مژک ها گرد و خاک و مولکول های مضر احتمالی را به سمت گلو جارو می کنند.

در آنجا این مواد به شکل قطره کوچکی از مخاط جمع می شوند که ما آن را سرفه می کنیم یا قورت می دهیم.

در صورت قورت دادن، اسید معده بخش اعظم این مواد مضر را نابود خواهد کرد.

بهتر است بدانید کندن ناگهانی موهای بینی کار خطرناکی است. از آنجایی که بینی محیط استریلی نیست، این کار می تواند منجر به بروز عفونت های ناخوشایندی شود.

داخل بینی، مملو از باکتری و ویروس های مختلفی است. ممکن است کندن موی بینی باعث ورود این میکروب ها به مخاط بینی، جریان خون یا ایجاد عفونت های موضعی شود.

موهای بینی برای بیرون کشیدن مواد آلوده از هوای تنفس شده، به کار می‌روند. موهای بینی ویروس‌ها، باکتری‌ها، گرد و غبار و سموم را به دام می‌اندازند و سپس با عطسه یا سرفه آنها را دفع می کنند.

عوارض کندن موی بینی

به گفته محققان، کندن موهای بینی مشکلات جدی برای افراد ایجاد می‌کند.آن‌ها می‌گویند میکروب‌های راه یافته به درون بینی در مجاورت پیاز مو و نزدیک حفره‌هایی که مو از آن خارج شده است، جمع می‌شوند. زمانی که موی بینی از ریشه کنده شود پیاز آن صدمه می‌بیند و مسیر ورود میکروب‌ها به بدن هموار می‌شود.

ورود میکروب‌ها به بدن باعث عفونت می شود. اما داستان در همینجا خاتمه نمی‌یابد، این عفونت‌ها به شدت پرخطر و کشنده محسوب میِ‌شوند، چرا که رگ‌های بینی در نهایت به رگ‌های مغز راه می‌یابند و به همین علت عفونت‌های یاد شده به شکل مننژیت و آبسه مغز ظاهر می‌شوند. دانشمندان ناحیه منتهی به بینی در صورت را مثلث خطر نامیده و در مورد خطرات نادیده گرفتن آن به مردم هشدار داده‌اند.

فواید موی بینی در احادیث

انسان امروز می تواند به واسطه ی بیاناتی که اهل بیت علیهم السلام داشته اند و اسراری که به بیان آنها پرداخته اند زندگی امروزی و دنیایی خودش را بهبود بخشد.

رسول اللّه‏ صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم می فرمایند:

نَباتُ الشَّعرِ فِي الأَنفِ أمانٌ مِنَ الجُذامِ .

روييدن مو در بينى، مايه ايمنى از جذام است .

پیشنهادی: نقش لاله گوش در شنیدن صدا
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *