خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” با طناب پوسیده کسی توی چاه رفتن “

معنی ضرب المثل ” با طناب پوسیده کسی توی چاه رفتن “

همه چیز درباره معنی ضرب المثل با طناب پوسیده کسی توی چاه رفتن 🕳 + داستان

با طناب پوسیده کسی توی چاه رفتن

در ادامه با معنی، مفهوم و داستان ضرب المثل ایرانی با طناب پوسیده کسی توی چاه رفتن آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنی ضرب المثل با طناب پوسیده کسی توی چاه رفتن چیست؟

۱- یعنی با راهنماییِ اشتباه کسی، خود را به دردسر انداختن.

۲- این ضرب المثل را در جایی به کار می برند که کسی بدون بررسی و تحقیق، به هر حرفی که از دهان دیگران خارج می شود اعتماد کند و بر اساس یک حرف غیرموثق، تصمیماتش را عملی سازد که در نهایت شکست خورده و پشیمان می شود.

۳- طناب پوسیده کنایه از رأی، سخن، عقیده و مشورت اشتباه و نادرست است که حتی ممکن است منجر به نابودی زندگی کسی شود. به طور مثال شما می خواهید با پولی که دارید یک کسب و کار کوچکی راه بیندازید. یکی از اقوام نزدیکتان که آدم طمعکاری است به شما پیشنهاد شراکت می دهد.

افراد باتجربه ای که چند پیراهن بیشتر از شما پاره کرده اند به شما هشدار داده و می گویند: حواست باشد با طناب پوسیده فلانی خودت را توی چاه نیندازی که گرفتار می شوی!

داستان ضرب المثل

دزدی وارد خانه کسی شد. صاحبخانه که متوجه دزد گشت، با زیرکی و کیاست رو به زنش کرد و به دروغ و با صدای بلند گفت: یادت باشد کیسه طلاها را گذاشتم ته چاه که دست کسی به آن نرسد.

دزد که این حرف را شنید، با خوشحالی درون چاه رفت. صاحبخانه دوباره رو کرد سمت زنش و گفت: امشب هوا خنک است می خواهم توی حیاط بخوابم. لطفا جای مرا روی چاه بینداز!

دزد بیچاره که بدجوری سرش کلاه رفته بود، وقتی بعد از کلی جستجو با دست خالی می خواست از چاه بیرون بیاید، متوجه شد صاحبخانه رخت خوابش را روی چاه انداخته و راه آن را بسته است و به زنش می گوید: بیا فردا برویم برایت طلا و جواهرات بخرم.

دزد که راه فراری نداشت، بلند داد زد و گفت: آهای خانم! من با طناب پوسیده شوهرت توی این چاه افتاده ام! تو مراقب باش با طناب او در چاه نیفتی!

در نهایت دزد را از چاه بیرون کشیده و دستگیرش کردند!

این ضرب المثل در قرآن

در قرآن کریم آیه ای وجود دارد که با این ضرب المثل قرابت معنایی دارد:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ (حجرات:۶)

ترجمه: ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اگر شخص فاسقی خبری برای شما بیاورد، درباره آن تحقیق کنید، مبادا به گروهی از روی نادانی آسیب برسانید و از کرده خود پشیمان شوید!

ضرب المثل طناب پوسیده در قرآن

♦ به بیان دیگر، یعنی با طناب پوسیده هر کسی خودتان را توی چاه نیندازید! شخص فاسق هم همیشه طنابش پوسیده است!

معنی ضرب المثل کلاهش پس معرکه است!

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *