خانه » پایه دوازدهم » پاسخ سوالات درس دوم دین و زندگی دوازدهم یگانه بی همتا

پاسخ سوالات درس دوم دین و زندگی دوازدهم یگانه بی همتا

جواب به سوالات و فعالیت درس دوم دین و زندگی دوازدهم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس دوم دین و زندگی دوازدهم یگانه بی همتا

پاسخگویی به سوالات درس دوم کتاب دین و زندگی دوازدهم یگانه بی‌همتا صفحات ۲۲، ۲۴، ۲۶ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات دین و زندگی دوازدهم درس دوم یگانه بی‌همتا ( پاسخ گام به گام )

تدبّر در قرآن درس دوم صفحه ۲۲

الف) با توجه به اهمیت سوره توحید و جایگاه آن در قرآن کریم، در آیات این سوره تدبر کنید و پیام‌های آن را به‌دست آورید.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ(۱) اللَّهُ الصَّمَدُ(۲) لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ(۳) وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ (۴)

📗 پاسخ:

سوره مبارکه به یگانگی و بی‌نیازی خداوند و نیازمندی همه پدیده‌ها در پیدایش و بقا به خداوند متعال اشاره دارد.

۱- قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ یعنی خداوند یکی است، این آیه شریفه به توحید اشاره دارد، توحید در خالقیت، مالکیت، ولایت و ربوبیت.

۲- اللَّهُ الصَّمَدُ یعنی خداوند بی‌نیاز است، این آیه شریفه به کامل بودن و بی‌نیازی خداوند اشاره دارد و اینکه همه مخلوقات هم در پیدایش و هم در بقا و اجابت درخواست‌هایشان، نیازمند خداوند بی‌نیاز هستند.

۳- لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ یعنی خداوند دارای فرزند و پدر و مادر نیست، این آیه شریفه در ابتدا به رابطه خداوند با مخلوقات اشاره دارد که رابطه بین آنها هستی‌بخشی است نه زایش، یعنی خداوند موجودات را که نیست بودند، هستی بخشیده نه اینکه آنها را زاییده باشد.

و بعد از آن اشاره دارد به اینکه خداوند خودش علت همه موجودات است و علتی مانند پدر و مادر برای به وجود آمدنش وجود نداشته است.

۴- وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ یعنی هیچ‌کس مانند و همتای او نیست. این آیه شریفه اشاره دارد به این مطلب که در سراسر عالم هستی، هیچ موجودی شبیه خداوند نیست و او یکتای بی‌همتاست.

ب) با توجه به آیه ۱۶ سوره رعد، به سؤالات زیر پاسخ دهید: (پاسخ‌ها به رنگ سبز)

قُلْ مَنْ رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ قُلِ اللَّهُ قُلْ أَفَاتَّخَذْتُمْ مِنْ دُونِهِ أَوْلِياءَ لَا يَمْلِكُونَ لِأَنْفُسِهِمْ نَفْعًا وَلَا ضَرًّا قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمَى وَالْبَصِيرُ أَمْ هَلْ تَسْتَوِي الظُّلُمَاتُ وَالنُّورُ أَمْ جَعَلُوا لِلَّهِ شُرَكَاءَ خَلَقُوا كَخَلْقِهِ فَتَشَابَهَ الْخَلْقُ عَلَيهِمْ قُلِ اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَيءٍ وَهُوَ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ

بگو: «پروردگار آسمان‌ها و زمین کیست؟» بگو: «خدا است»، بگو: «آیا غیر از او سرپرستانی گرفته‌اید که [حتّی] اختیار سود و زیان خود ندارند؟» بگو: «آیا نابینا و بینا برابر است؟ یا تاریکی‌ها و روشنایی برابرند؟ یا آنها شریک‌هایی برای خدا قرار داده‌اند که [آن شریکان هم] مثل خداوند آفرینشی داشته‌اند و در نتیجه [این دو] آفرینش بر آنان مشتبه شده است [و از این‌رو شریکان را نیز مستحق عبادت دیده‌اند؟!]» بگو: «خدا آفریننده هر چیزی است، و او یکتای مقتدر است».

۱- کسی را می‌توانیم به عنوان ربّ خود انتخاب کنیم که خالق همه پدیده‌ها و موجودات باشد (الله).

۲- کسی که اختیار سود و زیان ...خود را هم ندارد نمی‌تواند سرپرست و ولیّ دیگران باشد.

۳- در چه صورت جا داشت که مردم در اعتقاد به توحید در شک بیفتند؟

📗 پاسخ: در صورتی که برای خداوند در آفرینش موجودات شریکی فرض شود که آن شریکان هم آفرینشی داشته باشند. در این صورت آن شریکان هم مستحق عبادت می‌شوند و در اعتقاد به توحید شک به وجود می‌آید.

ج) مراتب توحید یا شرک را در آیات ذکر شده مشخص کنید.

📗 پاسخ:

«قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ»، «وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ»، «وَهُوَ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ» به همه مراتب توحید یعنی توحید در خالقیت، مالکیت، ولایت و ربوبیت اشاره دارد.

«قُلْ مَنْ رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ قُلِ اللَّهُ» به توحید در ربوبیت اشاره دارد.

«قُلِ اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَيءٍ» به توحید در خالقیت اشاره دارد.

«قُلْ أَفَاتَّخَذْتُمْ مِنْ دُونِهِ أَوْلِياءَ» به شرک در ولایت اشاره دارد.

«أَمْ جَعَلُوا لِلَّهِ شُرَكَاءَ خَلَقُوا كَخَلْقِهِ فَتَشَابَهَ الْخَلْقُ عَلَيهِمْ» به شرک در خالقیت اشاره دارد.

هم‌اندیشی صفحه ۲۴

به نظر شما، چرا دقیقاً در زمانی که مسلمانان در پرتو بیداری اسلامی، در حال معرفی اسلام حقیقی به مردم جهان بودند و حتی جمعیت کشورهای صنعتی به سرعت در حال تغییر به نفع مسلمانان بود، چنین جریانی شکل گرفت؟

📗 پاسخ: مستکبران جهان که همیشه اسلام را با منافع خویش در تضاد می‌دیدند، به این نتیجه رسیدند که با جنگ و خونریزی به مقاصد خود نخواهند رسید؛ از‌این‌رو به مبارزه با اسلام از طریق فرهنگ و اعتقاد رو آوردند و این جریان را تشکیل دادند تا به تدریج بر پایه‌های اعتقادی اسلام نفوذ کنند.

اندیشه و تحقیق صفحه ۲۶

باور به توحید در خالقیت، مالکیت، ولایت و ربوبیت چه تأثیری در زندگی ما می‌گذارد؟

📗 پاسخ:

باور به توحید انسان را در رسیدن به هدف خلقت یاری می‌کند.

کسی که معتقد است خالق این جهان خداوند بی‌نیاز و متعالی است، اوست که مالک زمین و آسمان و هرچه در آن است می‌باشد، سرپرستی و ولایت از آن اوست و حق تغییر و تصرف در جهان مخصوص اوست و اداره جهان و هدایت آن به سوی مقصد و هدف هستی بر عهده اوست، همه زندگی خود را صرف رضایت پروردگار و حرکت در مسیر رشد و ترقی می‌کند و به سعادت دست می‌یابد.

جواب درس‌های بعدی دین و زندگی دوازدهم دانلود PDF کتاب دین و زندگی دوازدهم
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *