خانه » پایه دوازدهم » پاسخ سوالات درس یازدهم فارسی دوازدهم آن شب عزیز

پاسخ سوالات درس یازدهم فارسی دوازدهم آن شب عزیز

جواب به سوالات و فعالیت درس یازدهم فارسی دوازدهم نظری ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس یازدهم فارسی دوازدهم آن شب عزیز

پاسخگویی به سوالات درس یازدهم کتاب فارسی دوازدهم آن شب عزیز صفحات ۹۴،‌ ۹۵، ۹۶، ۹۷ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات فارسی دوازدهم درس یازدهم آن شب عزیز ( پاسخ گام به گام )

کارگاه متن‌پژوهی درس یازدهم ص ۹۴

قلمرو زبانی ص ۹۴

۱- با توجّه به متن درس، معنای واژه‌های زیر را بنویسید.

 مَعبَر 📗 پاسخ: (محل عبور، گذرگاهی که سربازان از آنجا عبور می‌کنند)

ذلّه شدن 📗 پاسخ: (عاجر و کلافه شدن، خسته شدن)

۲- شش واژه‌ مهمّ املایی از متن درس انتخاب کنید و به کمک آنها ترکیب‌های وصفی یا اضافی بسازید.

📗 پاسخ:

حقوق ← حقوق کافی (ترکیب وصفی)

طنز ← طنز تلخ (ترکیب وصفی)

جُثّه ← جُثّه انسان (ترکیب اضافی)

حفظ ← حفظ قرآن (ترکیب اضافی)

کاغذ ← پاره کاغذ (ترکیب اضافی)

۳- در بند پنجم، زمان فعل‌ها را مشخّص کنید.

📗 پاسخ:

تمام شد، فرونشست، آمدید، کرد، کنده شدم، دویدم، گشودید، لبخند زدید، گفتید، کردم، فشردیم، بوسیدیم ← ماضی ساده

شناخته باشید ← ماضی التزامی

از یاد نبرده‌اید ← ماضی نقلی

بگویم ← مضارع التزامی

۴- برای کاربرد هر یک از ضمایر زیر، جمله‌ای مناسب از متن درس بیابید؛ سپس مرجع ضمیر‌ها را مشخص کنید.

ضمیر پیوسته (متّصل):

📗 پاسخ:

سرتان را توانستم در دست بگیرم

تان در سرتان: مضاف‌الیه، مرجع ضمیر: آقای معلم

ـَـ م در توانستم: مضاف‌الیه، مرجع ضمیر: نویسنده

ضمیر گسسته (جدا):

📗 پاسخ:

یک تیر هم به زانوی من خورد

من: مضاف‌الیه، مرجع ضمیر: نویسنده

قلمرو ادبی ص ۹۴

۱- با توجّه به متن درس:

الف) دو «کنایه» بیابید و مفهوم هر یک را بنویسید.

📗 پاسخ:

دلم را گرم کرد، کنایه از اینکه نیرو گرفتم.

بال درآوردم، کنایه از اینکه بسیار خوشحال شدم

ب) یک نمونه «حس‌آمیزی» مشخّص کنید.

📗 پاسخ: گرم و پرشور حرف می‌زدید، بوی حمله می‌آید.

۲- فضاسازی، در کدام قسمت از متن درس، نقش مؤثری در پیشبرد داستان داشته است؟

📗 پاسخ: نویسنده در ابتدای داستان، با فضاسازی زیبایی، ضمن معرفی شخصیت‌ها، احساسات و عواطف و میزان ارادت خود را به آقای معلم بیان کرده و خواننده را از ابتدا مجذوب داستان می‌کند و اشتیاق و انگیزه دانستن ادامه داستان را در او ایجاد می‌کند.

قلمرو فکری ص ۹۵

۱- سروده‌های زیر را از نظر محتوا بررسی کنید و درباره ارتباط هر یک از آنها با متن درس به اختصار توضیح دهید.

الف) کس چون تو طریق پاک‌بازی نگرفت / با زخم نشان سرفرازی نگرفت

زین پیش دلاورا، کسی چون تو شگفت / حیثیت مرگ را به بازی نگرفت!       سیّد حسن حسینی

📗 پاسخ: این ابیات و متن درس هر دو درباره شیرمردانی صحبت می‌کنند که برای رضای پروردگارِ عالم و رسیدن به هدف مقدسشان، از جان و مال خود گذشتند و هیچ مشقت و سختی آنها را از مسیری که انتخاب کرده بودند منصرف نکرد.

ب) برای وصفِ میدان‌های پُرمین / برای وصفِ خال و زلفِ چین‌چین

نه در شیراز و نه در شهرِ گنجه / «نظامی» می‌شوم در «قصر شیرین»      علی سهامی

📗 پاسخ: شاعر، شعر نظامی را می‌پسندد ولی محتوای آن را از میدان‌های مین و دلاوری‌ها و ایثارگری‌های دوران زندگی خود انتخاب می‌کند. دورانی که محبت، عشق، فداکاری و جانبازی در راه محبوب به گونه‌ای روحانی معنا می‌شد. متن درس هم عشق و ایثار و آموختن را در همین دوره و در میدان‌های جنگ توصیف می‌کند.

۳- سروده زیر با کدام قسمت از متن درس مناسبت دارد؟

هر سال چو نوبهار خرّم / بیدار شود ز خواب نوشین

تا باز کند به روی عالم / دیباچه خاطرات شیرین

از لاله دهد به سبزه زیور / ای دوست، مرا به خاطر آور!      محمّدتقی بهار

📗 پاسخ: با بند پایانی درس که می‌گوید: «حالا دل‌خوشی‌ام به این است که هر روز صبح با این یک پا و دو عصا به اینجا بیایم. گرد قاب عکستان را پاک کنم، سنگتان را بشویم، گلدانتان را آب بدهم و خاطراتم را با شما مرور بکنم. هر روز چیزهای بیشتری از آن شب عزیز یادم می‌آید. به همین زنده‌ام آقا!»

شعرخوانی «شکوه چشمان تو» ص ۹۶

دانش‌آموز عزیز برای خواندن معنی شعر «شکوه چشمان تو» در سایت دانشچی بر روی لینک زیر ضربه بزنید.

» معنی شعر شکوه چشمان تو

درک و دریافت ص ۹۷

۱- برای خوانش مناسب شعر، بهتر است ترکیبی از کدام انواع لحن را به کار گیریم؟

📗 پاسخ: لحنِ عاطفی، عاشقانه، حزن‌انگیز و حماسی

۲- با توجّه به متن شعرخوانی به پرسش‌های زیر پاسخ دهید.

الف) در بیت‌های ششم تا هشتم، شاعر به کدام ویژگی‌های شهید محسن حججی اشاره دارد؟

📗 پاسخ:

این سه بیت، در مسیر امام حسین(ع) بودن هدف، اعتقاد و زندگی شهید محسن حججی را بیان می‌کند:

بیت ششم، اشاره به بریده شدن سرش به خاطر هدف مقدسش

بیت هفتم، اسیر شدن و نگاه محکم و قوی، همراه با شجاعت و راه ندادن ترس به خود به خاطر یقین به درست بودن راه زندگی

بیت هشتم، داشتن نگاهی که در انتظار رسیدن پیک سعادت و خوشبختی، در انتظار ظهور منجی است

ب) برای پاسداشت ارزش‌های قیام عاشورا و راه شهدا چه باید کرد؟

📗 پاسخ: باید در جهت فهمیدن ریشه این قیام تلاش کنیم و بعد از آگاهی، به گسترش و نشر واقعیت‌های نهفته در آن بپردازیم. باید یاد آنها را زنده نگه داریم و مسیر آنها را برای زندگی انتخاب کنیم. وقتی زندگی و منش و رفتار خود را در جهت پیروی از امام حسین(ع) و شهدای گرانقدر تنظیم کنیم، شاید الگویی برای دیگران قرار گیریم و دیگران هم به این مسیر هدایت شوند.

جواب درس‌های بعدی فارسی دوازدهم دانلود PDF کتاب فارسی دوازدهم
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *