جواب به سوالات و فعالیت درس یازدهم فارسی دوازدهم نظری ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس یازدهم کتاب فارسی دوازدهم آن شب عزیز صفحات ۹۴، ۹۵، ۹۶، ۹۷ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات فارسی دوازدهم درس یازدهم آن شب عزیز ( پاسخ گام به گام )
کارگاه متنپژوهی درس یازدهم ص ۹۴
قلمرو زبانی ص ۹۴
۱- با توجّه به متن درس، معنای واژههای زیر را بنویسید.
مَعبَر 📗 پاسخ: (محل عبور، گذرگاهی که سربازان از آنجا عبور میکنند)
ذلّه شدن 📗 پاسخ: (عاجر و کلافه شدن، خسته شدن)
۲- شش واژه مهمّ املایی از متن درس انتخاب کنید و به کمک آنها ترکیبهای وصفی یا اضافی بسازید.
📗 پاسخ:
حقوق ← حقوق کافی (ترکیب وصفی)
طنز ← طنز تلخ (ترکیب وصفی)
جُثّه ← جُثّه انسان (ترکیب اضافی)
حفظ ← حفظ قرآن (ترکیب اضافی)
کاغذ ← پاره کاغذ (ترکیب اضافی)
۳- در بند پنجم، زمان فعلها را مشخّص کنید.
📗 پاسخ:
تمام شد، فرونشست، آمدید، کرد، کنده شدم، دویدم، گشودید، لبخند زدید، گفتید، کردم، فشردیم، بوسیدیم ← ماضی ساده
شناخته باشید ← ماضی التزامی
از یاد نبردهاید ← ماضی نقلی
بگویم ← مضارع التزامی
۴- برای کاربرد هر یک از ضمایر زیر، جملهای مناسب از متن درس بیابید؛ سپس مرجع ضمیرها را مشخص کنید.
ضمیر پیوسته (متّصل):
📗 پاسخ:
سرتان را توانستم در دست بگیرم
تان در سرتان: مضافالیه، مرجع ضمیر: آقای معلم
ـَـ م در توانستم: مضافالیه، مرجع ضمیر: نویسنده
ضمیر گسسته (جدا):
📗 پاسخ:
یک تیر هم به زانوی من خورد
من: مضافالیه، مرجع ضمیر: نویسنده
قلمرو ادبی ص ۹۴
۱- با توجّه به متن درس:
الف) دو «کنایه» بیابید و مفهوم هر یک را بنویسید.
📗 پاسخ:
دلم را گرم کرد، کنایه از اینکه نیرو گرفتم.
بال درآوردم، کنایه از اینکه بسیار خوشحال شدم
ب) یک نمونه «حسآمیزی» مشخّص کنید.
📗 پاسخ: گرم و پرشور حرف میزدید، بوی حمله میآید.
۲- فضاسازی، در کدام قسمت از متن درس، نقش مؤثری در پیشبرد داستان داشته است؟
📗 پاسخ: نویسنده در ابتدای داستان، با فضاسازی زیبایی، ضمن معرفی شخصیتها، احساسات و عواطف و میزان ارادت خود را به آقای معلم بیان کرده و خواننده را از ابتدا مجذوب داستان میکند و اشتیاق و انگیزه دانستن ادامه داستان را در او ایجاد میکند.
قلمرو فکری ص ۹۵
۱- سرودههای زیر را از نظر محتوا بررسی کنید و درباره ارتباط هر یک از آنها با متن درس به اختصار توضیح دهید.
الف) کس چون تو طریق پاکبازی نگرفت / با زخم نشان سرفرازی نگرفت
زین پیش دلاورا، کسی چون تو شگفت / حیثیت مرگ را به بازی نگرفت! سیّد حسن حسینی
📗 پاسخ: این ابیات و متن درس هر دو درباره شیرمردانی صحبت میکنند که برای رضای پروردگارِ عالم و رسیدن به هدف مقدسشان، از جان و مال خود گذشتند و هیچ مشقت و سختی آنها را از مسیری که انتخاب کرده بودند منصرف نکرد.
ب) برای وصفِ میدانهای پُرمین / برای وصفِ خال و زلفِ چینچین
نه در شیراز و نه در شهرِ گنجه / «نظامی» میشوم در «قصر شیرین» علی سهامی
📗 پاسخ: شاعر، شعر نظامی را میپسندد ولی محتوای آن را از میدانهای مین و دلاوریها و ایثارگریهای دوران زندگی خود انتخاب میکند. دورانی که محبت، عشق، فداکاری و جانبازی در راه محبوب به گونهای روحانی معنا میشد. متن درس هم عشق و ایثار و آموختن را در همین دوره و در میدانهای جنگ توصیف میکند.
۳- سروده زیر با کدام قسمت از متن درس مناسبت دارد؟
هر سال چو نوبهار خرّم / بیدار شود ز خواب نوشین
تا باز کند به روی عالم / دیباچه خاطرات شیرین
از لاله دهد به سبزه زیور / ای دوست، مرا به خاطر آور! محمّدتقی بهار
📗 پاسخ: با بند پایانی درس که میگوید: «حالا دلخوشیام به این است که هر روز صبح با این یک پا و دو عصا به اینجا بیایم. گرد قاب عکستان را پاک کنم، سنگتان را بشویم، گلدانتان را آب بدهم و خاطراتم را با شما مرور بکنم. هر روز چیزهای بیشتری از آن شب عزیز یادم میآید. به همین زندهام آقا!»
شعرخوانی «شکوه چشمان تو» ص ۹۶
دانشآموز عزیز برای خواندن معنی شعر «شکوه چشمان تو» در سایت دانشچی بر روی لینک زیر ضربه بزنید.
درک و دریافت ص ۹۷
۱- برای خوانش مناسب شعر، بهتر است ترکیبی از کدام انواع لحن را به کار گیریم؟
📗 پاسخ: لحنِ عاطفی، عاشقانه، حزنانگیز و حماسی
۲- با توجّه به متن شعرخوانی به پرسشهای زیر پاسخ دهید.
الف) در بیتهای ششم تا هشتم، شاعر به کدام ویژگیهای شهید محسن حججی اشاره دارد؟
📗 پاسخ:
این سه بیت، در مسیر امام حسین(ع) بودن هدف، اعتقاد و زندگی شهید محسن حججی را بیان میکند:
بیت ششم، اشاره به بریده شدن سرش به خاطر هدف مقدسش
بیت هفتم، اسیر شدن و نگاه محکم و قوی، همراه با شجاعت و راه ندادن ترس به خود به خاطر یقین به درست بودن راه زندگی
بیت هشتم، داشتن نگاهی که در انتظار رسیدن پیک سعادت و خوشبختی، در انتظار ظهور منجی است
ب) برای پاسداشت ارزشهای قیام عاشورا و راه شهدا چه باید کرد؟
📗 پاسخ: باید در جهت فهمیدن ریشه این قیام تلاش کنیم و بعد از آگاهی، به گسترش و نشر واقعیتهای نهفته در آن بپردازیم. باید یاد آنها را زنده نگه داریم و مسیر آنها را برای زندگی انتخاب کنیم. وقتی زندگی و منش و رفتار خود را در جهت پیروی از امام حسین(ع) و شهدای گرانقدر تنظیم کنیم، شاید الگویی برای دیگران قرار گیریم و دیگران هم به این مسیر هدایت شوند.
جواب درسهای بعدی فارسی دوازدهم دانلود PDF کتاب فارسی دوازدهم