خانه » دانستنی ها » ورق فلاشینگ چیست؟ و انواع آن + طریقه نصب

ورق فلاشینگ چیست؟ و انواع آن + طریقه نصب

در مورد ورق فلاشینگ بیشتر بدانید!

ورق فلاشینگ چیست؟ و انواع آن + طریقه نصب

ورق فلاشینگ یک تمام کننده در ساختمان‌هایی است که زیبایی، دوام و طول عمر را برای صاحبان خود به ارمغان می‌آورد. زمانی که یک ساختمان به طور کامل ساخته شد برای جلوگیری از نفوذ آب به داخل سقف، دیوار و بالکن‌ها، از این ورق برای آب بندی نهایی استفاده می‌شود که با طرح‌ها و رنگ‌های خاصی که تولید شده است، زیبایی را نیز همراه خود دارد.

ورق فلاشینگ چیست؟

ورق فلاشینگ به ورق‌های فلزی خم کاری شده می‌گویند که وظیفه جلوگیری از نفوذ آب به داخل سقف‌های شیروانی، لبه‌ی دیوار یا بالکن و همچنین پشت سنگ و آجرهای نما را دارد تا از ساختمان در مقابل شستشوی ملات و یا کنده شدن سنگ یا آجر و … محافظت نماید.

انواع ورق فلاشینگ

۱- ورق فلاشینگ تیزه:

این نوع ورق فلاشینگ معمولا از جنس ورق گالوانیزه یا ورق رنگی تهیه می‌شود و در بالاترین نقطه سقف‌های شیروانی در ساختمان‌ها و سوله‌های صنعتی و انبارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ورق تیزه ساده به صورت یک ورق خم شده در زاویه متنوع از ۳۰ درجه تا ۱۲۰ درجه است که فقط وظیفه جلوگیری از نفوذ آب باران از بالاترین نقطه سقف شیروانی را دارد. به طور کلی سقف با انواع ورق‌های شیروانی مانند ورق سینوسی با شیب مناسب پوشانده شده و در نهایت ورق فلاشینگ تیزه بر روی آنها قرار می‌گیرد.

در طرح‌های تازه، با استفاده از خم‌کاری ورق تیزه، نمای سقف نیز زیباتر شده است. ضخامت معمول این ورق‌ها ۰.۵ میلیمتر است اما ورق‌های ۰.۴ تا ۰.۶ میلیمتر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. فلاشینگ تیزه معمولا از ورق‌های گالوانیزه و رنگی با ابعاد ۱*۲ متر تولید می‌شود و به همین دلیل عرض و طول آنها باید متناسب با شیت اصلی باشد. ورق تیزه علاوه بر نفوذ آب، از نفوذ گرد و غبار نیز جلوگیری می‌کند و می‌تواند به اصطلاح سقف را هوابند کند.

۲- ورق فلاشینگ نبشی:

این نوع فلاشینگ همانطور که از اسم آن مشخص است با تشکیل زاویه ۹۰ درجه از نفوذ آب بین دو سطح عمود بر هم جلوگیری می‌کند. نقطه اتصال دیوار به سقف، لبه‌ی بالکن و لبه‌ی سقف ایوان از جمله نقاطی است که می‌توان از این مورد استفاده کرد. با توجه به طراحی نما، این ورق‌ها می‌توانند با رنگ‌های مختلف ارائه شوند. به طور معمول این نوع فلاشینگ از ورق‌های گالوانیزه و رنگی برشکاری می‌شود و سپس با دستگاه به آن زاویه قائم می‌دهند.

۳- فلاشینگ نما U شکل:

در ساختمان‌ها و برج‌های جدید پشت بام یک مکان مهم برای کلیه ساکنان شده که از آن برای محل استراحت، تفریح و حتی برگزاری مراسمات استفاده می‌شود. به عنوان مثال بسیاری از برج‌های بزرگ سقف را مجهز به روف گاردن و یا وسایل بازی برای کودکان می‌کنند. به همین دلیل امنیت، مرتب بودن و زیبایی آن اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. در همین راستا اطراف پشت بام را به اندازه حدود یک متر دیوارکشی می‌کنند و سطح دیوار‌ها را نیز به جهت آب بندی و زیبایی با فلاشینگ یو (U) می‌پوشانند. فلاشینگ یو می‌بایست بالای دیوار و اطراف آن را به طور کامل از نفوذ آب محافظت کند و به همین دلیل همراه با زیرسازی و آهن کشی یک سطح صاف و زیبا را روی دیواره‌های اطراف پشت بام مشاهده می‌کنیم.

از دیگر کاربردهای ورق فلاشینگ U بستن درزهای ساندویچ پنل‌ها و حاشیه‌ی آنها در سقف یا بالکن می‌باشد.

۴- ورق فلاشینگ Z:

در نهایت از ورق فلاشینگ زد بیشتر در کنار ساندویچ پنل‌ها استفاده می‌گردد. این نوع فلاشینگ هم در بخش آبریز پنل‌های سقفی و هم در قسمت زیرین پنل‌های دیواری کار می‌شود تا از نفوذ آب و تابش نور آفتاب جلوگیری کند. ورق فلاشینگ Z نیز در رنگ، ابعاد و اندازه های مختلف با خم کاری ورق‌های موجود در بازار تولید می‌گردد.

طریقه نصب ورق فلاشینگ

با توجه به نوع فلاشینگ و محل استفاده از آن، روش‌های مختلفی برای نصب و محکم نمودن آن وجود دارد. در بسیاری از موارد فلاشینگ به راحتی به بخش‌های دیگر جوش داده می‌شود و یا با پیچ و مهره به قسمت‌های دیگر متصل و محکم می گردد. در برخی موارد دیگر نظیر استفاده جداگانه بر روی دیوار از میلگرد برای محکم کردن فلاشینگ بر روی سقف و دیوارها استفاده می‌گردد به طوریکه میلگرد را در سقف یا دیوار می‌کوبند و در نهایت ورق را به میلگرد جوش می‌دهند. در خصوص دیوارهای سیمانی، جهت انجام کار با کیفیت معمولا با آهن‌کشی نسبت به زیرسازی کار اقدام می‌کنند و سپس فلاشینگ بر روی آهن‌های نصب شده قرار گرفته و با جوش یا پیچ و رول بولت محکم می شود.

قیمت

به طور کلی قیمت ورق فلاشینگ به سه موضوع جنس، شکل و ابعاد بستگی دارد. در خصوص جنس گران‌ترین و کم کاربرد ترین نوع ورق آلومینیوم است و بهترین و پر کاربردترین نوع ورق گالوانیزه و ورق رنگی هستند. همچنین هر چه شکل ورق فلاشینگ ساده تر باشد قیمت آن مناسب تر است . در خصوص ابعاد با توجه به اینکه انواع این موارد از ورق های روتین بازار تهیه می‌شوند بنابراین در صورتیکه تولید فلاشینگ با پرت و هزینه‌ی کمتری انجام گردد، قیمت آن نیز ارزان تر خواهد بود .

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *