خانه » پایه هفتم » پاسخ سوالات درس هفتم نگارش هفتم راهی برای نظم دادن به ذهن و نوشته

پاسخ سوالات درس هفتم نگارش هفتم راهی برای نظم دادن به ذهن و نوشته

جواب به سوالات و فعالیت درس هفتم نگارش هفتم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس هفتم نگارش هفتم راهی برای نظم دادن به ذهن و نوشته

پاسخگویی به سوالات درس هفتم کتاب نگارش هفتم راهی برای نظم دادن به ذهن و نوشته صفحات ۷۸، ۷۹، ۸۰، ۸۱، ۸۲، ۸۳، ۸۴، ۸۵، ۸۶ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات نگارش هفتم درس هفتم راهی برای نظم دادن به ذهن و نوشته ( پاسخ گام به گام )

فعالیت‌های نگارشی درس هفتم

ابتدا موضوعی برای متن زیر، تعیین كنید، سپس برای هر بخش، پرسش‌هایی مناسب، طرح كنید.

سهراب سپهری از شاعران معاصر است که در ۱۵ مهرماه ۱۳۰۷ در کاشان به دنیا آمد. پدرش «اسدالله» و مادرش «ماه جبین» نام داشت و هر دو اهل هنر و شعر بودند.

سپهری دوره ابتدایی و دبیرستان را در کاشان به پایان رساند و پس از فارغ التحصیلی از دانش‌سرای مقدماتی به استخدام اداره فرهنگ کاشان درآمد. سپس به تهران آمد و در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت و نشان درجه اول علمی را دریافت کرد.

سهراب در زمینه شعر، آثار ارزشمندی را پدیدآورد. شعرهایش بسیار لطیف و پر از احساس و عاطفه است. مجموعه شعر «هشت کتاب»، اثر معروف اوست.

وی به فرهنگ مشرق زمین علاقه خاصی داشت و به هندوستان، پاکستان، افغانستان، ژاپن و چین سفر کرد. سپهری، اردیبهشت ۱۳۵۹ در تهران درگذشت، آرامگاهش در اردهال کاشان است.

موضوع:📗 پاسخ: گوشه‌ای از زندگی‌نامه سهراب سپهری

پرسش‌ها:

📗 پاسخ: سهراب سپهری در چه سالی و در کدام شهر متولد شد؟

📗 پاسخ: شغل سهراب چه بود؟

📗 پاسخ: معروف‌ترین اثر سهراب سپهری چه بود و در چه زمینه‌ای نوشته شده بود؟

📗 پاسخ: سهراب سپهری در چه سالی وفات یافت و هم‌اکنون آرامگاه او درکدام شهر است؟

زندگی‌نامه یکی از بزرگان محل زندگیتان را با طرح سؤال‌های مناسب بنویسید.

📗 پاسخ: سپیده کاشانی

سرور اعظم باکوچی مشهور به سپیده کاشانی در سال ۱۳۱۵ در شهر کاشان متولد شد. آغاز فعالیت وی با مطبوعات از سال ۱۳۴۷ بود. پس از مدتی اشعار او بسیار معروف شد و در بیشتر مجله‌های ادبی که صفحات ادبی پرباری داشتند، به چاپ رسید.

در ۱۶ سالگی به تهران عزیمت کرد و این نقطه ورود او به عرصه شعر و ادبیات ایران شد. سرانجام در سال ۱۳۵۲ اولین مجموعه شعر او با نام «پروانه‌های شب» منتشر شد.

قالب شعری سپیده کاشانی کلاسیک و نو بود و اشعار او بعد از وفاتش در دو کتاب «سخن آشنا» و «هزار دامن گل سرخ» به چاپ رسید. سرانجام در سن ۵۶ سالگی در تهران دار فانی را وداع گفت و او را در بهشت زهرای تهران به خاک سپردند.

نام اصلی شاعر معروف «سپیده کاشانی» چه بود؟

سپیده کاشانی در چه سالی و در کجا متولد شد؟

قالب شعری سپیده کاشانی چه بود؟

چند مورد از آثار سپیده کاشانی را نام ببرید.

سپیده کاشانی در چه سالی و در کجا وفات یافت؟

درست‌نویسی

جمله‌های زیر را ویرایش كنید.

سوار از راه رسید، سواره بر اسب؛ او پیاده بود و ما سواره.

📗 پاسخ: سوار از راه رسید، سوار بر اسب؛ او پیاده و ما سواره.

کار جوهر انسان است. کاره من خواندن و نوشتن است؛ من همه کاره نیستم.

📗 پاسخ: کار جوهر انسان است. کار من خواندن و نوشتن است؛ من همه کاره نیستم.

تصویرنویسی

تصویری را در ذهن خود ایجاد كنید، از قدرت تخیل خود بهره بگیرید و به جزئیات آن بیفزایید. هر وقت تصویر ذهنی شما كامل شد؛ نوشتن را آغاز كنید؛ جزئیات را به گونه‌ای بنویسید كه با خواندن آن تصویر ذهنی شما نشان داده شود.

📗 پاسخ: یک روز تابستان ما به روستایی نزدیک کاشان رفتیم. مادربزرگ من در آنجا زندگی می‌کند. برای عصر همگی به باغ رفتیم. خورشید در آسمان می‌درخشید و همه ما برای در امان ماندن از آفتاب‌سوختگی، کلاه‌های حصیری به سر گذاشته بودیم.

در گوشه‌ای از باغ آتش روشن کردیم و کتری را روی آن قرار دادیم. پدر و مادرم مشغول کَندَن علف‌های هرز شدند و مادربزرگم با سطل از جویبار کنار باغ آب می‌آورد و پای نهال‌های تازه کاشته شده می‌ریخت. آنجا باغی بود پر از درخت‌های مختلف از سیب و گلابی و گردو تا آلو و خرمالو. همه را مادربزرگم کاشته بود، مانند همین نهال‌های تازه.

من و خواهرم مشغول بازی روی تاپی بودیم که پدر برای ما بسته بود. میان علف‌های هرز گل‌های زیبایی روییده بود که مادربزرگم می‌گفت آنها هم علف هرز هستند. کفشدوزک زیبایی روی یکی از آنها نشسته بود. من از روی تاپ به آسمان آبی بالای سرم و کوه‌های سر به فلک کشیده روبرویم نگاه می‌کردم.

در آسمان پرنده‌های خوش‌صدا مشغول پرواز بودند. صدای دارکوب توجه مرا به خود جلب کرد که دیدم یک دارکوب روی درختِ روبروی ما مشغول سوراخ کردن تنه درخت است و یک زاغ روی درخت دیگر مشغول تماشای دارکوب می‌باشد.

 

جواب درس‌های بعدی نگارش هفتم دانلود PDF کتاب نگارش هفتم

اختصاصی_دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *