جواب به سوالات و فعالیت درس هفدهم فارسی هفتم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس هفدهم کتاب فارسی هفتم ما میتوانیم صفحات ۱۵۹، ۱۶۰، ۱۶۵، ۱۶۶ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات فارسی هفتم درس هفدهم ما میتوانیم ( پاسخ گام به گام )
خودارزیابی درس هفدهم ص ۱۵۹
۱- دانشآموزان چه جملههایی روی برگههای خود مینوشتند؟
📗 پاسخ: جملههایی که با کلمه «نمیتوانم» آغاز میشد. آنها کارهایی را که نتوانسته بودند انجام دهند روی کاغذ مینوشتند.
۲- چرا دونا از دانشآموزان خواسته بود که «نمیتوانم»های خود را بنویسند؟
📗 پاسخ: دونا میخواست به طور عملی به بچهها بگوید «نمیتوانم» وجود ندارد، مرده است و با یک نمایش نمادین کاری کرد که خاطره مرگ «نمیتوانم» برای همیشه در ذهن بچهها بماند.
او با این کار به بچهها فهماند برای هر کاری که قصد انجام آن را دارند، باید فکر کنند، زوایای مختلف کار را بسنجند، برنامهریزی و تلاش کنند تا به هر صورتی که ممکن است و به بهترین روش آن را انجام دهند.
۳- منظور بازرس از جمله «فهمیدم که این شاگردان هرگز چنین روزی را فراموش نخواهند کرد» چیست؟
📗 پاسخ: نمایش یک موضوع بیشتر از شنیدن همان موضوع در یاد و خاطر انسانها باقی میماند. آنچه که با گوش شنیده میشود و با چشم دیده میشود تأثیر بیشتری دارد تا آنچه که فقط شنیده میشود.
منظور بازرس هم همین موضوع بود که این نمایش، همیشه در خاطر بچهها باقی خواهد ماند و هرگاه با مسألهای دشوار روبهرو شوند و کلمه «نمیتوانم» به ذهنشان خطور کند، بلافاصله خاطره آن روز و مرگ «نمیتوانم» در ذهنشان زنده میشود و راهی برای آن پیدا خواهند کرد.
نوشتن ص ۱۶۰
۱- واژههای ساده و غیرساده را مشخص کنید و در جدول بنویسید.
روز، دست، ورقه، خاکی، سخنرانی، نمادین، شاگرد، کاغذ، گوش، تخته
کلمۀ ساده: 📗 پاسخ: روز، دست، شاگرد، کاغذ، گوش
کلمه غیرساده: 📗 پاسخ: ورقه، خاکی، سخنرانی، نمادین، تخته
۲- ده کلمه مهمّ املایی از پنج درس گذشته، انتخاب کنید و بنویسید.
📗 پاسخ: ظِلال ـ آیتالله العظمی ـ اعتراض ـ اعتصاب ـ تظاهرات ـ مرخصی ـ سوءظن ـ تقریباً ـ روضه ـ تغذیه ـ نثری دلپذیر ـ جذّاب ـ جدّاً ـ طرّاحی ـ تسهیلات ـ حتّی
۳- برای هر یک از کلمههای زیر، دو همخانواده بنویسید.
وسط ← 📗 پاسخ: اوسط، اواسط
اطاعت ← 📗 پاسخ: طاعت، مطیع
رحمت ← 📗 پاسخ: رحیم، رحمان
اعلامیّه ← 📗 پاسخ: اعلام، علائم
۴- جدول زیر را حل کنید. (پاسخ با رنگ سبز)
۱- کلیک
۲- کوبا
۳- ام
۴- کرمانی
۵- یکتا
۶- امری
۷- خبری
۸- خواهش
۹- سرزنش
۱۰- نهی
۱۱- یوشیخ
۱۲- کاج
درک و دریافت ص ۱۶۵
۱- به نظر شما راز پیروزیهای پسر جوان، چه بود؟
📗 پاسخ: کمک گرفتن از افراد دانا و مشورت با افراد با تجربه همیشه باعث پیروزی انسان میشود. راز پیروزی پسر جوان هم استفاده از تجربه و علم پدرش بود.
۲- چگونه رفتار کنیم که مورد احترام دیگران باشیم؟
📗 پاسخ: وقتی به دیگران احترام بگذاریم، حقوق دیگران را رعایت کنیم، در مشکلات یار و یاورشان باشیم، در شادیها همراهیشان کنیم، فضایل پسندیده اخلاقی را در خود پرورش دهیم و کینه و نفرت و صفات ناپسند را از خود دور کنیم، مورد احترام دیگران قرار میگیریم.
معنی شعر نیایش ص ۱۶۶
📗 پاسخ:
بیت ۱: پروردگارا، به حقِ افراد صالح و نیکوکار قَسَمت میدهم که احوال بد مرا به نیکی تبدیل کنی.
بیت ۲: پروردگارا، مرا از درگاه کبریایی خودت محروم مکن؛ مثل گنجشکانی که از سرزمینی دورشان میکنند ما را از خود دور مکن.
بیت ۳: توفیق ده که با زبانم ذکر تو بگویم و با همه وجودم مشتاق دیدار تو شوم.
بیت ۴: کمکم کن تا دلم در آتش غفلت بیخبری و ناآگاهی و نشناختن تو نسوزد، جانم را با نور حق و حقیقت روشن کن.
بیت ۵: اکنون وقت آن است که دستم را بگیری و نادرستیها را نشانم بدهی و راهنماییم کنی که اگر اینچنین نکنی، نابود میشوم.
بیت ۶: مرا از اولیا و دوستداران خودت دور مکن و در گروه ایشان قرارم ده، راه راست را به من نشان بده که قدرت شناختن راه درست را ندارم.
بیت ۷: هر چه به زبان میآورم، به تو مربوط است و تو را با آن میخوانم و در همه چیزهایی که درک میکنم و میفهمم تو وجود داری. یعنی تو در همه آنچه که بر زبان میآورم و میفهمم جاری و ساری هستی و وجود داری.
جواب درسهای بعدی فارسی هفتم دانلود PDF کتاب فارسی هفتم