خانه » جغرافیا » تحقیق درباره چگونگی جهت یابی در روز و شب

تحقیق درباره چگونگی جهت یابی در روز و شب

 همه چیز درباره چگونگی جهت یابی در روز و شب

جهت یابی در روز و شب

در این پست چگونگی جهت یابی در روز و شب از کتاب آمادگی دفاعی نهم آشنا می‌شوید با دانشچی همراه باشید.

آیا تا به حال درباره چگونگی جهت یابی در روز و شب فکر کرده اید؟! اگر اهل سفر و طبیعتگردی هستید، حتما در شرایطی قرار گرفته اید که نه خبری از اینترنت هست و نه می شود از طریق جی پی اس، جهت های جغرافیایی را تشخیص داد. اینجاست که اطلاعات و دانش شما درباره جهت یابی به کمک شما می آیند.

جهت یابی در طبیعت به قدری مهم و ضروری است که در برخی موقعیت ها می تواند شما را زنده نگه دارد و طبیعتا نداشتن این اطلاعات باعث مرگ شما میشود. اما اگر از دسته افرادی هستید که می خواهید در زمینه چگونگی جهت یابی در روز و شب اطلاعاتی کسب کنید، این مقاله دارای مطالب مفید و ارزشمندی است که جهت بالا بردن اطلاعات شما تالیف شده است.

چگونه جهت یابی کنیم؟

جهت یابی به طرق مختلفی انجام می شود. گستردگی این روش ها، احتمال جهت یابی صحیح را افزایش می دهند. همچنین اگر فردی امکان دسترسی به قطب نما، میله قائم و… را نداشت؛ می تواند از ساعت مچی خود استفاده کند.

اگر ساعت مچی نیز وجود نداشت، می تواند از یک تکه چوب قائم استفاده کند و… . شاید بگویید که از طریق ستارگان، خورشید و ماه نیز می شود جهت یابی را انجام داد. اما احتمال دارد زمان جهت یابی، هوا ابری باشد و اجرام آسمانی قابل دیدن نباشند. بنابراین روابطی بین اجسام مختلف (میله قائم، ساعت مچی، ماه، ستارگان و…) و جهت های جغرافیایی وجود دارد(که در پایین با برخی از آنها آشنا می شویم).

ساده ترین ابزار جهت یابی

قطب نما از جمله وسایلی است که در هنگام جهت یابی، به سراغ آن می رویم. قطب نما از یک عقربه دوطرفه تشکیل شده است که جنس آن از آهنربا می باشد و خاصیت مغناطیسی دارد. بر روی صفحه قطب نما هم ۴ جهت اصلی جغرافیایی تعیین شده است (برخی از قطب نما ها، چهار جهت فرعی را نیز مشخص کرده اند).

شما در هر نقطه ای از زمین قرار بگیرید، ابتدا پیکان جهت شمال و انتهای پیکان جهت جنوب را به شما نشان می دهد (طبیعتا سمت راست، شرق و سمت چپ شما، غرب خواهد بود).

قطب نما ساده ترین وسیله جهت یابی در طبیعت به شمار می رود.

جهت یابی به کمک خورشید

خورشید، از جمله منابعی است که می توان به کمک آن در روز، جهت یابی کرد. همه ما می دانیم که خورشید از شرق طلوع می کند و در ناحیه غرب نیز غروب میکند. بنابراین به راحتی می توان جهت های جغرافیایی را تعیین نمود. همچنین شما می توانید با استفاده از یک میله قائم (که دارای طول یک متر است) به تعیین جهت های جغرافیایی بپردازید.

یک میله صاف را به صورت عمود بر سطح زمین قرار دهید. نقطه انتهایی سایه میله را علامت گذاری کنید. پس از گذشت چندین دقیقه، دو مرتبه انتهایی ترین نقطه میله(سایه میله که بر روی زمین قرار گرفته است) را علامت گذاری کنید. پای چپ خود را بر روی نقطه اول و پای راست خود را بر روی نقطه دوم قرار دهید. در این حالت رو به روی شما جهت شمال و پشت سر شما جنوب خواهد بود.

جهت یابی به کمک اجرام آسمانی

حال ممکن است شما در هنگام شب به جهت یابی نیازمند شوید. در این شرایط از خورشید و میله قائم نمی توانید استفاده کنید. بنابراین باید از اجرام آسمانی کمک بگیریم. برای جهت یابی در شب، ابتدا باید ستاره قطبی را پیدا کنید. مکان ستاره قطبی به شما شمال جغرافیایی را نشان می دهد. اما سوال اینجاست که “چگونه ستاره قطبی را بیابیم؟”

برای این کار روش های گوناگونی وجود دارد. اما با استفاده از صورت فلکی دب اکبر(خرس بزرگ) و دب اصغر(خرس کوچک)، می توان ستاره قطبی را پیدا کرد. کافیست از ستاره “دبه” (یکی از ستارگان صورت فلکی دب اکبر است که در قسمت لبه ملاقه قرار گرفته است) به اندازه ۵ واحد(فاصله ستاره “دبه” و “مراق” را یک واحد در نظر بگیرید) در همان راستا پیش بروید.

بعد از طی کردن این مسیر، به ستاره پر نوری برخورد می کنید که به آن ستاره قطبی می گوییم. قرارگیری به سمت ستاره قطبی، به ما جهت شمال را نشان می دهد. از طریق صورت فلکی ذات الکرسی هم میتوان به این ستاره(ستاره قطبی) دست پیدا کرد. در این مقاله به چگونگی جهت یابی در روز و شب پرداختیم، توجه کنید که روش های دیگری نیز وجود دارد که در مقاله های دیگر به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

ابتدای بردار، ستاره قطبی را نشان می دهد(طول این بردار، ۵ برابر فاصله دبه تا مراق است)

پیشنهادی: همه چیز درباره حرکات زمین
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *