خانه » جغرافیا » تحقیق در مورد بوم‌‌ گردی و تفاوت آن با دیگر انواع گردشگری

تحقیق در مورد بوم‌‌ گردی و تفاوت آن با دیگر انواع گردشگری

همه چیز درباره بوم‌‌ گردی

تحقیق در مورد بوم‌‌گردی و تفاوت آن با دیگر انواع گردشگری

بوم‌گردی معادل فارسی کلمه Eco Tourism است که این کلمه از دو جزء تشکیل شده است. Eco به معنی طبیعت و محیط زیست و Tourism به معنی گردشگری می‌باشد. بنابراین این کلمه به معنی طبیعت‌گردی و یا بوم‌گردی می‌باشد.

بوم‌‌ گردی چیست؟

بوم‌گردی به سفر مسئولانه افراد به جاذبه‌های طبیعی می‌گویند که در آن افراد علاوه بر لذت بردن و درک طبیعت، به حفظ محیط زیست نیز کمک می‌کنند و به جای آسیب رساندن به کیفیت زندگی مردم منطقه، به پایداری و بهبود آن کمک می‌کنند.

بوم‌گردی سبک جدیدی از سفر است که در آن حفظ و نگهداری محیط زیست اولویت دارد و سطح درآمد جامعه محلی نیز به واسطه حضور گردشگران، افزایش می‌یابد. در این نوع سفر به آداب و رسوم جامعه محلی احترام گذاشته می‌شود و بوم‌گرد کاملاً خود را منطبق با جامعه محلی می‌کند.

اقامتگاه‌های بوم‌ گردی به چه شکل هستند؟

اقامتگاه‌های بوم‌گردی به خانه‌هایی می‌گویند که با بافت سنتی و سبک معماری قدیمی جامعه محلی ساخته شده است. مانند اقامتگاه‌هایی که در شمال کشور و در دل طبیعت ساخته شده و مصالح آن را اغلب چوب تشکیل داده است و یا اقامتگاه‌هایی که در مناطق کویری و جنوبی با دیوارهای کاه‌گلی، سقف‌هایی با تیرک‌های چوبی، تنور نان‌پزی و حوض آب ساخته شده‌اند.

مسئول اداره این اقامتگاه‌ها به طور معمول بومیان منطقه هستند و غذاهایی که در اختیار مسافران قرار می‌گیرد، غذاهای محلی همان منطقه می‌باشد. تزئینات داخلی خانه‌ها کاملاً منطبق با سبک قدیم بوده و معمولاً در محوطه اقامتگاه‌های بوم‌گردی، صنایع دستی و هنر دستان مردم محلی منطقه نیز به چشم می‌خورد.

بوم‌گردان با سفر به این مناطق، علاوه بر آشنا شدن با آداب و رسوم و فرهنگ بومی مردم محلی، می‌توانند نحوه ساخت صنایع دستی را آموزش ببینند، همچنین زندگی در شرایطی که قبلاً اجداد ما در آن می‌زیستند را تجربه کنند.

تفاوت بوم‌گردی با دیگر انواع گردشگری

در انواع دیگر گردشگری، هدف افراد از سفر، تفریحی، تجاری، کاری و یا مذهبی است که در همه این انواع، راحتی و آسایش حرف اول را می‌زند. اما در بوم‌گردی هدف از سفر متفاوت است. اهداف بوم‌گردی به شرح زیر است:

– آشنایی با قوانین و باورهای مردم محلی و ایجاد همکاری بین گردشگران و میزبانان

– دوستی با طبیعت و همسان کردن نیازهای خود، مطابق قوانین طبیعت

– ارتقای سطح درآمد مردم محلی

– آشنایی با جاذبه‌های طبیعی منطقه به طوری که هر فرد خود را مسئول نگهداری از آن بداند.

– استفاده از امکانات سازگار با طبیعت و فرهنگ مردم منطقه

– مشارکت در توسعه گردشگری منطقه محلی

ناگفته نماند که با پیدایش پدیده بوم‌گردی، دورترین و بکرترین نقاط روی زمین نیز برای سفر شناخته شده و علاقمندان می‌توانند برای دیدن و استفاده از مناظر طبیعی به آنجا سفر کنند. در قدیم ساخت هتل‌ها علاوه بر اینکه بودجه زیادی لازم داشت، محیط زیست منطقه را نیز دستخوش تغییرات می‌کرد، اما اکنون با وجود اقامتگاه‌های بوم‌گردی، هم هزینه احداث این مناطق کمتر شده و هم طبیعت اطراف آن آسیبی نمی‌بینند.

ایران نیز کشوری چهار فصل است که هر گوشه این آب و خاک دارای شگفتی‌های جذابی هستند که توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند. بوم‌گردی با ایجاد اشتغال پایدار در جوامع محلی، علاوه بر اینکه از مهاجرت بومیان به شهر جلوگیری می‌کند، سبب حفاظت داوطلبانه آنان از طبیعت شده به طوریکه گردشگران را نیز به این کار تشویق می‌کنند.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *