خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” نه خود خورد نه کس دهد، گنده کند به سگ دهد “

معنی ضرب المثل ” نه خود خورد نه کس دهد، گنده کند به سگ دهد “

همه چیز درباره معنی و مفهوم ضرب المثل نه خود خورد نه کس دهد، گنده کند به سگ دهد 🐕

نه خود خورد نه کس دهد

در این پست با معنی و مفهوم این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

نه خود خورد نه کس دهد، گنده کند به سگ دهد کنایه از چیست؟

۱- به آدم خسیس و بخیلی می گویند که نه تنها از دلش نمی آید از مال خود به دیگران ببخشد، بلکه برای آسایش خود نیز استفاده نمی کند و در نهایت با همان خساست از دنیا می رود در حالیکه هیچ بهره ای مالش نبرده است.

۲- یعنی نه برای خودش خرج می کند و نه برای دیگران؛ آخر سر هم مالش به هدر می رود. (به سگ دهد یعنی نصیب سگ شود؛ منظور از دست رفتن مالش و بیخودی تلف شدن آن است.)

۳- این ضرب المثل را برای کسانی به کار می برند که عمر و جوانی خود را در راه به دست آوردن مال و ثروت گذرانده اند اما مال خود را سخت چسبیده اند که مبادا تمام شود! و همین شیوه را تا آخرین لحظه حیاتشان حفظ می کنند و در آخر، بدون آنکه استفاده ای از مالشان کنند از دنیا می روند و مالشان نصیب دیگران می شود!

همانطور که امام على عليه السلام فرمودند: بخيل، اندكى از مالِ خود را از خويش دريغ مى دارد و همه آن را سخاوتمندانه براى وارثانش وا مى گذارد! (غرر الحكم : ۱۸۸۴)

۴- افراد خسیس و بخیل نه در این دنیا آسایش دارند نه در آخرت! در دنیا که از دلشان نمی آید از نعمتی که خدا داده استفاده کنند و در آخرت هم از این نعمتی که خدا داده و شکر عملی آن را به جا نیاوردند، بازخواست می شوند!

پیشنهادی: ضرب المثل با سگ

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *