خانه » پایه دهم » پاسخ سوالات درس چهارم نگارش دهم نوشته‌های گزارش‌گونه

پاسخ سوالات درس چهارم نگارش دهم نوشته‌های گزارش‌گونه

جواب به سوالات و فعالیت درس چهارم نگارش دهم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس چهارم نگارش دهم نوشته‌های گزارش‌گونه

پاسخگویی به سوالات درس چهارم کتاب نگارش دهم نوشته‌های گزارش‌گونه صفحات ۶۴، ۶۵، ۶۶، ۶۷، ۷۱ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات نگارش دهم درس چهارم نوشته‌های گزارش‌گونه ( پاسخ گام به گام )

کارگاهِ نوشتن درس چهارم

۱- گزارش زیر را بخوانید و متناسب با آن، پرسش‌هایی بنویسید؛ سپس سؤال‌ها را سازماندهی کنید.

موزه آذربایجان، یکی از مهم‌ترین موزه‌های ایران است که در شهر تبریز و در جوار مسجد کبود قرار دارد. این موزه دومین موزه باستان‌شناسی پس از موزه ملی ایران است. آثار تاریخی و هنری متعلقّ به دوران پیش از اسلام و دوران اسلامی در اینجا به نمایش گذاشته شده است.

وقتی از در وارد می‌شوی به آستانه موزه می‌رسی که سمت راست آن باجه بلیت‌فروشی است. در همین محوطه، حوضچه بسیار شکیل و زیبایی جلب توجّه می‌کند که یکپارچه از مرمر ساخته شده است و قدمت نسبتاً زیادی دارد.

بنای موزه سه طبقه است؛ هر یک با مساحت تقریبی ۶۶۰ متر مربع. از آستانه موزه راهی است به سالن همکف. در همین سالن، شانزده غرفۀ شیشه‌ای دو طبقه وجود دارد که اشیای عتیقه در آنها قرار دارند. ده غرفه از همین غرفه‌ها معمولاً به زیرخاکی‌های سفالی اختصاص دارد که برخی از آنها به دوران قبل از تاریخ و برخی دیگر به هزارۀ اوّل و هزارۀ دوم قبل از میلاد مربوط می‌شود.

از پله‌ها که بالا می‌روی، وارد تالار طبقه فوقانی می‌شوی؛ نام این تالار «تالار مشروطیت» است که به دلیل داشتن تابلوهای مصوّر دوران انقلاب مشروطیت و دوران صدر مشروطیت و اشیای عتیقۀ دیگر، دیدنی است.

وقتی از در وارد می‌شوی، تندیس فلزّی ستّارخان، سردار ملی جلب نظر می‌کند. بر چهار دیوار تالار، سی و شش تابلو نصب شده است که تصاویری از رجال سیاست و مجاهدین معروف انقلاب مشروطیت را نشان می‌دهد.

یکی از همین تابلوها نمودار شهدای عاشورای سال ۱۱۹۰ شمسی (۱۲۳۰ هـ .ق.) است و در آن، تصاویر مرحوم ثقه الاسلام با جمع یاران مشروطه‌طلب و انقلابی دیده می‌شود که به طور دسته‌جمعی به دار آویخته شده‌اند…

در طبقه زیرزمینی موزه، تالار دیگری وجود دارد که آثار عتیقه، به ویژه مجسمه‌های خیال‌انگیز و تماشایی‌اش به فضای آن، شکوه زیادی بخشیده است.

این مجسمه‌های تجسّمی و تخیلی وقتی در معرض تماشای هر تماشاگر با احساس و نکته‌دان قرار می‌گیرند، چنان گویای حقایق زندگی و واقعیات تاریخی هستند که با همه بی‌زبانی، زبان‌آوری می‌کنند و برخی از ماجراهای تلخ و ناگوار زندگی را آیینه‌سان در برابر دید تماشاگران قرار می‌دهند و با مهارت تحسین‌انگیزی به تفسیر رخدادهای عالم پرماجرا می‌پردازند.

پرسش‌ها:

📗 پاسخ:

نام موزه چیست؟

 چه چیزهایی در موزه به نمایش گذاشته شده‌اند؟

مساحت موزه چقدر است؟

باجه بلیت‌فروشی موزه در کجا قرار دارد؟

محل موزه در کجا واقع شده است؟

این موزه، چه رتبه‌ای در بین موزه‌های باستان‌شناسی دارد؟

تالار مشروطیت در کجای موزه واقع شده است؟

آثار تاریخی موجود در موزه، مربوط به چه دورانی است؟

در طبقه زیرزمینی موزه، چه چیزهایی وجود دارد؟

سازمان‌دهی پرسش‌ها:

📗 پاسخ:

نام موزه چیست؟

محل موزه در کجا واقع شده است؟

این موزه، چه رتبه‌ای در بین موزه‌های باستان‌شناسی دارد؟

آثار تاریخی موجود در موزه، مربوط به چه دورانی است؟

باجه بلیت‌فروشی موزه در کجا قرار دارد؟

مساحت موزه چقدر است؟

چه چیزهایی در موزه به نمایش گذاشته شده‌اند؟

تالار مشروطیت در کجای موزه واقع شده است؟

در طبقه زیرزمینی موزه، چه چیزهایی وجود دارد؟

۲- یکی از موضوع‌های زیر را انتخاب کنید و با بهره‌گیری از شیوۀ پرسش و پاسخ‌سازی، گزارشی بنویسید.

بازدید از یک مکان تاریخی، کتابخانۀ مدرسه یا شهر، اردوی دانش‌آموزی، سفر خانوادگی، فعّالیت‌های یک روز تعطیل، مهمانی خانوادگی

مرحله اول: پرسش‌های عینی

📗 پاسخ:

سفر به کجا صورت گرفت؟

سفر در چه سالی انجام شد؟

چند اتاق در هتل گرفته شد؟

مدت اقامت در مشهد چند روز بود؟

وسیله سفر به مشهد چه چیزی بود؟

آیا برای سفر از قبل برنامه‌ریزی شده بود؟

روزی چند بار به زیارت می‌رفتند؟

چه کسانی به سفر رفتند؟

مدت زمان پرواز چند ساعت بود؟

مرحله دوم: گزینش و سازمان‌دهی پرسش‌ها

📗 پاسخ:

سفر در چه سالی انجام شد؟

سفر به کجا صورت گرفت؟

چه کسانی به سفر رفتند؟

آیا برای سفر از قبل برنامه‌ریزی شده بود؟

وسیله سفر به مشهد چه چیزی بود؟

مدت زمان پرواز چند ساعت بود؟

چند اتاق در هتل گرفته شد؟

مدت اقامت در مشهد چند روز بود؟

روزی چند بار به زیارت می‌رفتند؟

گزارش:

📗 پاسخ: سفر خانوادگی

تابستان سال ۱۳۹۵ بود که به همراه خانواده‌ام به مشهد رفتیم. در واقع قرار سفر نداشتیم، اما یک روز عمه‌ام به خانه ما آمد و گفت دلش هوای مشهد کرده است و دوست دارد همگی با هم به این سفر برویم، ما هم فکر کردیم که حتماً امام رضا (علیه‌السلام) ما را طلبیده است. بلیط هواپیما تهیه کردیم و ساک‌های خود را بستیم.

به فرودگاه که رسیدیم هنوز یک ساعت تا پرواز فرصت داشتیم. همگی به محلی رفتیم و کمی استراحت کردیم تا شماره پرواز ما را اعلام کردند. پس از تحویل دادن چمدان‌ها، سوار هواپیما شدیم. حدود یک ساعت و نیم بعد در فرودگاه مشهد فرود آمدیم و پس از گرفتن ساک‌هایمان به سمت هتل به راه افتادیم.

اتاقی که گرفته بودیم بزرگ بود و دو اتاق دیگر در آن وجود داشت. مادر و عمه‌ام به یک اتاق رفتند، من و خواهرانم به یک اتاق رفتیم و پدر و برادرم در پذیرایی آنجا که دو مبل تخت‌خوابشو داشت، می‌خوابیدند. به اتاق که وارد شدیم، ظرفی از میوه روی میز بود.

همگی خسته بودیم، برای صرف ناهار به رستوران هتل رفتیم و پس از آن کمی خوابیدیم تا نزدیک‌های اذان مغرب. آماده شدیم و دسته جمعی به زیارت آقا امام رضا (علیه‌السلام) رفتیم. نماز مغرب را که خواندیم، چند ساعتی دعا خواندیم و زیارت کردیم، سپس به هتل برگشتیم.

ما سه شب در مشهد اقامت داشتیم و در این مدت روزی دوبار به زیارت می‌رفتیم و غروب‌ها را به گشت‌وگذار در شهر و خرید سوغاتی می‌گذراندیم. سفر ما به اتمام رسید و به تهران برگشتیم و همیشه خاطره خوب آن سفر ناگهانی در ذهن ما باقی ماند.

حکایت‌نگاری

حکایت زیر را بخوانید و آن را به زبان ساده بازنویسی کنید.

یکی را از حکما شنیدم که می‌گفت: هرگز کسی به جهل خویش اقرار نکرده است؛ مگر آن کس که چون دیگری در سخن باشد، همچنان ناتمام گفته، سخن آغاز کند.

سخن را سر است اى خردمند و بُن             میاور سخن در میان سخن

خداوند تدبیر و فرهنگ و هوش                نگوید سخن تا نبیند خموش

📗 پاسخ: شنیدم حکیمی می‌گفت: هرگز کسی را ندیده‌ام که به نادانی خودش اعتراف کرده باشد؛ مگر کسی که هنوز سخن کسی تمام نشده، شروع به سخن گفتن می‌کند. چنین فردی با این کارش به نادانی خود اعتراف کرده است.

ای انسان دانا، برای هر سخنی، آغاز و پایانی وجود دارد؛ پس بین سخن کسی، چیزی مگو. فردی که اهل تفکر و فرهنگ و باهوش باشد، می‌داند تا زمانی که سکوت نشده و حرف دیگران پایان نیافته، نباید سخن بگوید.

جواب درس‌های بعدی نگارش دهم دانلود PDF کتاب نگارش دهم
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.