خانه » اجتماعی » تحقیق در مورد هدف زندگی از دیدگاه قرآن

تحقیق در مورد هدف زندگی از دیدگاه قرآن

درباره هدف صحیح زندگی از دیدگاه قرآن و احادیث

تحقیق در مورد هدف زندگی از دیدگاه قرآن

در این تحقیق درباره هدف زندگی از دیدگاه قرآن از کتاب دین و زندگی دهم اطلاعاتی جمع آوری شده است با دانشچی همراه باشید.

خداوند مهربان انسان‌ها را آفرید و به آنها اجازه داد راه و روش زندگی خود را انتخاب کنند و تلاش کنند تا به آنچه مورد نظرشان است برسند.

بارها شنیده‌ایم که زندگی باید هدف داشته باشد و زندگی بدون هدف پوچ و بی‌ارزش است. در این تحقیق به هدف زندگی بشر از دیدگاه کتاب آسمانی و الهی قرآن می‌پردازیم.

تعریف هدف

در لغت‌نامه‌ها معنی هدف، «مقصود» و «غرض» بیان شده است.

در واقع هدف، نقطه‌ای است که در نظر می‌گیریم و همه فکر و کار و تلاش خود را برای رسیدن به آن صرف می‌کنیم. منطقه‌ای سرسبز و رؤیایی، نقطه‌ای نورانی در شبی تاریک یا مکانی آرام‌بخش که تصمیمات مهم زندگی در جهت رسیدن به آن گرفته می‌شود.

انتخاب هدف صحیح

انتخاب هدف، بر سراسر زندگی انسان تأثیر می‌گذارد و معنی و مفهوم زندگی اوست. اگر درست و آگاهانه و الهی باشد انسان را به مقام والای انسانی و جانشینی پروردگار در زمین می‌رساند و اگر بی‌ارزش و کم‌اهمیت باشد، شاید مدتی انسان را در دنیا سرگرم کند ولی سرانجامی جز پوچی و ناامیدی نخواهد داشت.

آگاهی در زمینه این پرسش‌ها که «چرا آفریده شده‌ایم؟» و «بازگشت ما به کجاست؟» به انتخاب هدف درست کمک بسیاری می‌کند.

البته توجه به این دو نکته هم در انتخاب هدف بسیار مهم است؛ اول اینکه انتخاب هدف براساس آرزوها و رؤیاها نباشد بلکه آینده‌نگری در آن نقش داشته باشد و دوم اینکه از ابتدا، همه کارها هدف‌دار باشد نه اینکه کاری شروع شود تا در ادامه هدفش هم پیدا بشود که این کار باعث ازبین‌رفتن هزینه و زمان و عمر انسان می‌شود.

آفرینش آسمان و زمین و هر آنچه در آنهاست بیهوده نبوده است. انسان موجودی الهی است و در نتیجه هدفی هم که انتخاب می‌کند باید برای رسیدن به ریشه و اصل خودش باشد. باید استفاده از نعمت‌های دنیوی و لذت‌ها و شادی‌ها و حتی تحمل غم‌ها و ناراحتی‌ها را در جهتی قرار دهد تا او را به اصل خویش برساند.

آموزش و تحصیل، کسب و کار، زندگی اجتماعی، زندگی خانوادگی، علایق فردی، مسائل مادی و معنوی انسان همه باید در جهت رسیدن به هدف تنظیم شود.

هدف زندگی از دیدگاه قرآن

در آیات قرآن کریم هدف‌های گوناگونی برای آفرینش انسان ذکر شده است که می‌توان آنها را در سه دسته بیان کرد:

۱- هدف مقدماتی و کوتاه‌مدت

در آیه ۶۱ سوره مبارکه هود می‌خوانیم که حضرت صالح(ع) (پیامبر قوم ثمود) به ایشان می‌فرماید که خدا را پرستش کنید که معبودی جز او برای شما نیست! اوست که شما را از زمین آفرید و آبادی زمین را از شما می‌خواهد…

آباد کردن زمین در جهت ادامه زندگی انسان‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا امکانات بقای انسان فراهم شود و بتواند در مسیر رسیدن به هدفی متعالی گام بردارد.

۲- هدف میان‌مدت

در آیه ۲ سوره مبارکه ملک می‌خوانیم که خداوند مرگ و حیات را آفرید تا شما را بیازماید که کدام‌ یک از شما بهتر عمل می‌کنید.

آزمایش، نوعی پرورش روح آدمی است که در صورت سربلند بیرون آمدن از آن، نزدیکی به خداوند نصیب انسان می‌شود.

در آیه ۵۶ سوره مبارکه ذاریات می خوانیم که آفرینش جن و انس فقط برای عبادت پروردگار بوده است که تکامل و نزدیکی به خداوند ثمره آن است.

البته منظور از عبادت فقط حرکات و ذکرهای نماز یا روزه‌گرفتن نیست بلکه عبادت مفهوم گسترده‌ای دارد و عبارت است از «هر آنچه که برای خدا انجام گیرد» برای همین اطاعت و فرمانبرداری از خداوند در تمام زمینه‌های زندگی انسان را لازم دارد، و اینکه انسان فقط در راه خدا گام بردارد و هرچه که غیر از اوست را فراموش کند.

۳- هدف نهایی

هدف نهایی، هدفی است که همه کارها در جهت رسیدن به آن انجام می‌شود.

آیات نورانی قرآن کریم در بسیاری موارد به ناپایداری دنیا و وسیله قرار گرفتن آن برای رسیدن به سعادت ابدی اشاره فرموده است. به عنوان مثال در آیه ۲۰ سوره مبارکه حدید زندگی دنیا را بازی، سرگرمی، تجمل‌پرستی، تفاخر به یکدیگر و افزون‌طلبی در مال و فرزند معرفی کرده است.

سپس آغاز و پایان زندگی دنیا را با یک مثال بیان کرده است: «مَثَل بارانی که از آسمان می‌بارد، گیاهان را زنده می‌کند و همه شگفت‌زده می‌شوند و بعد از مدتی خشک و بی‌حاصل می‌شوند و زردرنگ شده، خرد و شکسته می‌شوند».

بنابراین هدف نهایی زندگی انسان، نمی‌تواند دنیایی باشد، نمی‌تواند به شکست و نابودی برسد. از دیدگاه کتاب الهی قرآن، هدف نهایی زندگی انسان باید معنوی و الهی باشد، مقصود نهایی انسان، تقرب به خداوند است، نزدیک‌شدن به خداوند است که انسان را به کمال واقعی و سعادت ابدی می‌رساند.

زندگی در جوار پروردگار متعال همان مقصودی است که انسان تمام عمر خود را صرف رسیدن به آن می‌کند.

پیشنهادی: تحقیق در مورد راز موفقیت در زندگی

آباد کردن زمین برای بقای زندگی انسان، آزمایش‌ شدن و عبادت‌های انسان همه در جهت نزدیک‌ شدن فهم و روح آدمی به یگانه منبع هستی‌بخش است. وقتی رابطه انسان با خدا محکم شود، پروردگار عالم در همه زمینه‌های زندگی انسان حضور پیدا می‌کند و این یعنی تقرب به پروردگار.

در آیه  ۳۷ سوره مبارکه سبأ می‌خوانیم که اموال و فرزندان هرگز موجب تقرب انسان به خدا نمی‌شود بلکه ایمان و عمل صالح است که انسان را به این هدف مقدس می‌رساند.

در آیه ۹۷ سوره مبارکه نحل می‌خوانیم که هرکس عمل صالح انجام دهد و ایمان داشته باشد، زندگی نیکو به او می‌دهیم و پاداشی بهتر از آنچه انجام داده به او می‌دهیم.

در سوره مبارکه عصر، ایمان و عمل صالح مایه نجات انسان از زیان بزرگ معرفی شده است.

بنابراین، ایمان و عمل صالح است که انسان را از زیان بزرگ نجات داده، به حیات ابدی و تقرب به خداوند می‌رساند و چه سعادتمند است انسانی که همه زندگی خود را برای رسیدن به این هدف ارزشمند برنامه‌ریزی کند و روزی که واقعیت‌های عالَم به انسان نشان داده می‌شود، در بهترین و امن‌ترین مکان و در جوار رحمت الهی جای گیرد.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *