جواب به سوالات و فعالیت درس پنجم مطالعات اجتماعی هفتم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس پنجم کتاب مطالعات اجتماعی هفتم همدلی و همیاری در حوادث صفحات ۲۲، ۲۵ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات مطالعات اجتماعی هفتم درس پنجم همدلی و همیاری در حوادث ( پاسخ گام به گام )
فعّالیتهای درس پنجم
۱- به چند گروه تقسیم شوید. به اخبار روزنامهها در بالای صفحه توجه کنید. با وقوع این حوادث چه مشکلاتی برای مردم این مناطق به وجود میآید؟ روی یک کاغذ تعدادی از مشکلات و نیازهای مردم آسیب دیده را بنویسید و در کلاس بیان کنید.
📗 پاسخ: خانههای مردم این مناطق تخریب میشود و یا آسیب میبیند. تمام وسایل زندگی آنها تحت تأثیر این مشکل قرار میگیرد و در اکثر مواقع لوازم خانه و لباس و خوراک خود را به طور کلی از دست میدهند. این مردم پس از حادثه به محلی برای زندگی و رفع نیازهای خوراک و پوشاکشان نیاز دارند. در این حوادث عدهای زخمی و مجروح میشوند و برای درمان آنها نیاز به کادر پزشکی و دارو میباشد.
۲- خاطرهای از همدلی و یاری رساندن به یکدیگر در کلاس تعریف کنید.
پاسخ این مورد به عهده دانشآموز است.
۳- فرض کنید از شما خواستهاند دو گروه جهادی برای کمک به آسیب دیدگان زلزله تشکیل دهید. یک گروه به منطقه اعزام میشوند و گروه دیگر باید از همان محل زندگی خود به زلزلهزدگان کمک کنند.
گروه اول بگویند قبل از رفتن چه آموزشهایی باید ببینند.
📗 پاسخ:
آموزش کمکهای اولیه
نحوه انجام واکنش در مواقع اضطراری
نحوه آرام کردن کودکان و بچههای کوچکتر
نحوه توزیع غذا و دارو بین افراد
قوانین و مقررات گروههای جهادی
گروه دوم بگویند برای یاری آسیب دیدگان چه کارهایی میتوانند انجام دهند.
📗 پاسخ: این افراد میتوانند تلاش کنند تا کمکهای مردمی جمعآوری کنند، کمکهایی از قبیل غذا، پتو، پوشاک، دارو، پول نقد و… . این کمکها را بستهبندی کنند و دیگر اقلام مورد نیاز افراد آسیب دیده را تهیه کنند و به مناطق زلزله زده بفرستند.
۴- آیا شما یا دوستانتان عضو جمعیت جوانان هلال احمر هستید؟ از مسئولین مدرسه درباره شرایط همکاری با طرح «دادرس» «دانش آموز آماده در روزهای سخت» پرسوجو کنید و با این طرح هلال احمر همکاری کنید.
📗 پاسخ:
این طرح توسط جمعیت جوانان هلال احمر در مدارس دوره اول متوسطه برگزار میشود. مسئولان آموزشهایی برای آماده کردن دانشآموزان در شرایط سخت، ارائه میدهند. آموزشهای این دوره در قالب ۸ سرفصل: پناهگیری و تخلیه اضطراری در حوادث، ارزیابی کنترل علائم حیاتی، تریاژ مقدماتی، حمل مصدوم، حمایت حیاتی پایه، پانسمان، بانداژ و آتلبندی، اطفاء حریق و اسکان اضطراری به دانشآموزان آموزش داده میشود.
برای علاقمند کردن دانشآموز به این طرح، رقابتی برای آنان تدارک دیده شده است. به این ترتیب که دانشآموزان تحت آموزش، به تیمهای ۱۴ نفره تقسیم میشوند و پس از آموزش دیدن هر یک از سرفصلها در آزمون پایان فصل، شرکت میکنند. در نهایت تیم برتر مدرسه به مرحله رقابت شهرستانی و استانی صعود میکند. تیمهای نخست هر استان متشکل از یک تیم از دختران و یک تیم از پسران، راهی مسابقاتی کشوری با عنوان «المپیاد آماده» میشوند.
۵- این شعر از کیست؟ معنای شعر را توضیح دهید.
بنی آدم اعضای یک پیکرند
که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار
دگر عضو ها را نماند قرار
تو کز محنت دیگران بی غمی
نشاید که نامت نهند آدمی
📗 پاسخ:
این شعر از سعدی است.
انسانها مانند اعضای یک بدن میمانند که همگی از یک گوهر وجودی تشکیل شدهاند.
اگر روزگار برای یکی از اعضا مشکلی به وجود آورد، اعضای دیگر نمیتوانند بیتفاوت باشند.
اگر نسبت به رنج و غم مردم بیتفاوت باشی، نباید نام تو را آدم بگذارند.
جواب درسهای بعدی مطالعات اجتماعی هفتم دانلود PDF کتاب مطالعات اجتماعی هفتم