خانه » ادبیات » معنی گنج حکمت ” کلان‌تر و اولی‌تر ” – فارسی دوازدهم

معنی گنج حکمت ” کلان‌تر و اولی‌تر ” – فارسی دوازدهم

معنی گنج حکمت کلان‌تر و اولی‌تر در فارسی پایه دوازدهم

معنی گنج حکمت کلان‌ تر و اولی‌ تر - فارسی دوازدهم

با معنا و مفهوم گنج حکمت کلان‌تر و اولی‌تر از کتاب فارسی دوازدهم صفحه ۱۲۸ آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنی گنج حکمت کلان‌تر و اولی‌تر

شتر و گرگ و روباه که هم‌صحبت یکدیگر بودند، به سفر رفتند و از وسایل سفر، فقط یک قرص نان همراه داشتند. مدتی که رفتند خستگی راه در ایشان اثر کرد و کنار آبی نشستند و برای خوردن نان بینشان اختلاف افتاد. سرانجام به این نتیجه رسیدند که هر کدام که سن بیشتری دارد برای خوردن نان شایسته‌تر است.

گرگ گفت: «مادرم مرا هفت روز قبل از اینکه خدای تعالی این جهان را بیافریند، به دنیا آورد!» روباه گفت: «راست می‌گویی؛ من در شب به دنیا آمدن تو حاضر بودم و برای شما چراغ را نگه داشته بودم و به مادرت کمک می‌کردم!» وقتی شتر گفت‌وگوی ایشان را شنید، گردنش را دراز کرد و نان را برداشت و خورد و گفت: «هر که مرا ببیند، تصدیق خواهد کرد که سن و تجربه من از شما بیشتر است و بار بیشتر کشیده‌ام! [بنابراین برای خوردن نان شایسته‌تر هستم]»

قلمرو زبانی

اشتر: شتر ـ مصاحبت: هم‌نشینی، هم‌صحبتی ـ زاد و توشه: وسایل سفر ـ گِرده: قرص نان ـ مخاصمت: دشمنی، منازعه و مجادله ـ آخر الأمر: سرانجام ـ اولی‌تر: شایسته‌تر ـ اعانت: کمک، یاری ـ مقالات: سخنان، گفتار ـ کلان: بزرگ،  تنومند، عظیم

🛑 نکته: کلمه “اولی” یک کلمه عربی (بر وزن اَفعَل) بوده و صفت تفضیلی و به معنای ” شایسته تر ” است. اضافه کردن “تر” به آن در فارسی صحیح نیست. در این صورت معنایش می شود: شایسته تر تر ! مانند زمانی که به اشتباه به کسی می گویند اعلم‌تر است! یعنی داناتر تر است! (در متن کتاب ممکن است به دلیل حفظ آهنگ، اولی تر آمده باشد.)

قلمرو ادبی

مصاحبت، مسافرت ← سجع

زاد (توشه)، زاد (به دنیا آمدن، سن و سال) ← جناس

جهان از شما زیادت دیده‌ام ← کنایه از با تجربه بودن

دیده‌ام، کشیده‌ام ← سجع

 

اختصاصی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *