جواب به سوالات و فعالیت درس پنجم فارسی یازدهم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس پنجم کتاب فارسی یازدهم آغازگری تنها صفحه ۴۳، ۴۴، ۴۹ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات فارسی یازدهم درس پنجم در آغازگری تنها ( پاسخ گام به گام )
کارگاه متنپژوهی درس پنجم ص ۴۳
قلمرو زبانی ص ۴۳
۱- همآوای کلمه «صفیر» را بنویسید و آن را در جملهای به کار ببرید.
📗 پاسخ: سفیر ـ وزارت خارجه، سفیر کشور فرانسه را برای توضیحات احضار کرد.
۲- چهار «ترکیب اضافی» که اهمیّت املایی داشته باشند، از متن درس انتخاب کنید.
📗 پاسخ: دارالسّلطنه تبریز ـ تدبیر مُلک و رعیتپروری ـ نعرههای درهم شترها ـ تودههای دود
۳- اکنون واژههای زیر را یکبار به عنوان «شاخص» و بار دیگر به عنوان «هسته» گروه اسمی در جمله به کار ببرید.
سرهنگ:
📗 پاسخ:
شاخص: سرهنگ متین، کنترل شهر را به دست گرفت.
هسته: سرهنگ کارآزموده، شهر را آرام کرد.
سیّد:
📗 پاسخ:
شاخص: سیّد روح الله خمینی، کاخ استبداد را نابود کرد.
هسته: سیّد مورد احترام مردم، به تبعیدگاه منتقل شد.
قلمرو ادبی ص ۴۴
۱- متن درس را از نظر نوع ادبی بررسی کنید
📗 پاسخ: این درس گوشهای از مبارزات عباس میرزا در برابر هجوم بیگانگان را بیان کرده که در قسمت ادبیات پایداری جای میگیرد، تجاوز بیگانگان به یک کشور، مقاومت مردم در برابر سلطه بیگانگان، شجاعت، دلاوری، تدابیر جنگی و…
۲- برای هریک از آرایههای زیر، نمونهای از بند هشتم درس (مردم با سنگ پاره …) انتخاب کنید و بنویسید.
آرایه ادبی | نمونه |
تشبیه | اجساد و زخمیهای روسها و مردم گنجه، مثل برگهای خزانزده، زمین را پوشانده بود. |
کنایه | پرچم روسها در خاکِ آغشته به خون بیگناهان به اهتزاز درآمد. |
تشخیص | گنجه با واپسین رمقهایش، زیر سقفی از دود و غبار نفس میکشید. |
۳- در عبارت زیر، بهرهگیری از کدام آرایههای ادبی بر زیبایی سخن افزوده است؟
در ایران آن روز،دو دربار بود! دربار بزم و دربار رزم؛ بزم پدر، رزم پسر!
📗 پاسخ:
دربار، بزم، رزم ← تکرار
رزم، بزم ← تضاد، جناس، سجع
پدر، پسر ← مراعات نظیر
قلمرو فکری ص۴۴
۱- چه عاملی عبّاس میرزا را برای تحقّق آرمانهای ملی، استوارتر و امیدوارتر میکرد؟
📗 پاسخ: جمعشدن نیروهای آماده در تبریز بدون حکم و سفارش حاکمان و خانها، و فقط به خاطر عشق به میهن و دفاع از حریم زندگی و هستیِ هموطنانشان، و شجاعت آنان در رویارویی با دشمن، عباس میرزا را به وجد میآورد و دلش را برای تحقّق آرمانهای ملّی، استوارتر و امیدوارتر میکرد.
۲- درعبارت زیر، مقصود نویسنده از قسمتهای مشخّص شده چیست؟
«مردمی که به خانههای تاریک و بیدریچه عادت کردهاند، از پنجرههای باز و نورگیر گریزان هستند.»
📗 پاسخ: منظور از خانههای تاریک و بیدریچه، افکار خشک و کهنه و پوسیده و سست و بیتأثیر است و منظور از پنجرههای باز و نورگیر، افکار رشدیافته، نو و در مسیر پیشرفت و شکوفایی است.
۳- با توجّه به بیت زیر، شخصیت «عبّاس میرزا» را تحلیل نمایید.
چون شیر به خود سپهشکن باش / فرزند خصال خویشتن باش نظامی
📗 پاسخ: شخصیتی، شجاع، مستقل، متکی به خود، عاشق وطن و هموطن، باتدبیر و روشنفکر داشته است.
درک و دریافت ص ۴۹
۱- متن «آغازگری تنها» و «تا غزل بعد» را از نظر زاویه دید و شخصیتهای اصلی مقایسه نمایید.
📗 پاسخ: زاویه دید در متن «آغازگری تنها» سوم شخصی است که روایتگر قسمتی از تاریخ و هجوم بیگانگان به سرزمین ایران و مقابله و مقاومت و ایستادگی مردم و فرماندهان در برابر آنها است. زاویه دید در متن «تا غزل بعد» اول شخص است، رزمندهای است که دوران اسارت را تجربه و روایت میکند.
شخصیتهای اصلی متن «آغازگری تنها» عباس میرزا سردار سپاه ایران، رزمندگان تحت فرماندهی او و مردم شهرهای مرزی ایران و روسیه و شخصیتهای اصلی متن «تا غزل بعد» اسرای دوران دفاع مقدس جمهوری اسلامی ایران و بعثیهای غاصب هستند.
هر دو داستان، استقامت، شجاعت، تدبیر در برابر مشکلات و امیدواری به آیندهای روشن را روایت میکنند.
۲- در این متن، از چه راهکارهایی در رویارویی با دشواریهای اسارت بهره گرفته شده است؟
📗 پاسخ: حفظ روحیه و ایجاد انگیزه و امیدواری در خود و دیگران با آموزش، ورزش، نمایش، برگزاری مراسم مذهبی در مناسبتها، استفاده از فرصتها برای کارهای مفید و…
جواب درسهای بعدی فارسی یازدهم دانلود PDF کتاب فارسی یازدهم