جواب به سوالات و فعالیت درس دوم فارسی یازدهم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس دوم کتاب فارسی یازدهم قاضی بُست صفحه ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات فارسی یازدهم درس دوم قاضی بُست ( پاسخ گام به گام )
کارگاه متنپژوهی درس دوم ص ۲۱
قلمرو زبانی ص ۲۱
۱- از متن درس، با توجّه به رابطه معنایی «تناسب»، واژههای مناسب انتخاب کنید و در جاهای خالی قرار دهید.
خَیلتاش، 📗 پاسخ: ندیمان، خدمتکاران
رُقعت، 📗 پاسخ: نامه، توقیع، دوات، نکت، قلم
۲- معادل معنایی فعلهای زیر را از متن درس بیابید و بنویسید. (پاسخ ها با رنگ سبز)
فرمان داد. (مثال داد)
سوار اسب شد. (برنشست)
اجازۀ حضور داده شود. (بار داده آید)
۳- کاربرد معنایی واژه «محجوب» را در عبارتهای زیر بررسی کنید.
محجوب گشت از مردمان، مگر از اطبّا و… .
📗 پاسخ: در اینجا به معنی پنهان شدن، پوشیده شدن و در مقابل مردم ظاهر نشدن آمده است.
مردی محجوب بود و دیده و دلش از گناه به دور.
📗 پاسخ: در اینجا به معنی شرمگین و باحیا بودن و چشم و دل را از گناه پوشیده داشتن آمده است.
۴- اکنون از متن درس، نمونههایی از فعل مجهول بیابید و معادل امروزی آنها را بنویسید. (پاسخ ها با رنگ سبز)
غرقه خواست شد ← نزدیک بود غرق شود
بار داده آید ← اجازه داده میشود
نبشته آمد ← نوشته شد
گسیل کرده شود ← فرستاده شود
قلمرو ادبی ص ۲۲
۱- دو نمونه از ویژگیهای نثر متن درس را بیابید.
📗 پاسخ: افعال زیادی به کار رفته است ـ برخی افعال به قرینه حذف شده است ـ جملهها کوتاه و گویا است ـ جزئیات بیان شده است ـ اجزای جمله جابهجا شده است (بلاغت)
۲- در عبارتهای زیر، «مجاز»ها را بیابید و مفهوم آنها را بنویسید.
الف) به کرانِ آب فرود آمدند و خیمهها و شراعها زده بودند.
📗 پاسخ: آب مجاز از «رود هیرمند» به کار رفته است.
ب) زَری که سلطان محمود به غَزو از بتخانهها به شمشیر بیاورده باشد و بتان شکسته و پاره کرده.
📗 پاسخ: بتخانهها مجاز از «سرزمینها» و شمشیر مجاز از «جنگ» به کار رفته است.
قلمرو فکری ص۲۳
۱- معنی و مفهوم عبارت زیر را به نثر روان بنویسید.
امیر از آن جهان آمده به خیمه فرود آمد و جامه بگردانید.
📗 پاسخ: امیر مسعود که از مرگ رهایی یافته بود، به خیمهگاه وارد شد و لباس عوض کرد.
۲- با توجّه به جملۀ زیر، به پرسشها پاسخ دهید:
«این مردِ بزرگ و دبیرِ کافی، به نشاط، قلم درنهاد.»
الف) مقصود از «این مرد» چه کسی است؟
📗 پاسخ: منظور «بونصر» است.
ب) «دبیرِ کافی» به چه معناست؟
📗 پاسخ: نویسنده لایق، کارآمد و باکفایت
۳- گوینده عبارت زیر، از کدام فضیلتهای اخلاقی برخوردار است؟
«آنچه دارم از حُطامِ دنیا حلال است و کفایت است و به هیچ زیادت حاجتمند نیست.»
📗 پاسخ: معتقد است به اینکه مالی که بدست میآورد باید حلال باشد، فردی قناعتپیشه، بدون چشمداشت به مال دیگران و قانع به روزی خویشتن.
۴- دربارۀ مناسبت مفهومی بیت زیر و متن درس توضیح دهید.
حساب خود اینجا کن، آسوده دل شو میفکن به روز جزا کار خود را صائب تبریزی
📗 پاسخ: این شعر و سخن قاضی بست که فرمود: «قیامت سخت نزدیک است، حسابِ این نتوانم داد و نگویم که مرا سخت دربایست نیست امّا چون به آنچه دارم و اندک است، قانعم، وِزر و وَبالِ این، چه به کار آید؟» یک مفهوم را میرساند که زمانِ قیامت و حسابرسی به اعمال خیلی زود فرا میرسد و هرلحظه انسان باید مراقب اعمال، رفتار و اموال خود باشد تا بتواند سربلند نزد آفریننده بیهمتا حاضر شود.
شعرخوانی «زاغ و کبک» ص ۲۴
دانشآموز عزیز برای خواندن معنی شعر «زاغ و کبک» در سایت دانشچی بر روی لینک زیر ضربه بزنید.
درک و دریافت ص ۲۵
۱- این سروده را از دید لحن و آهنگ خوانش، بررسی نمایید.
📗 پاسخ: لحن و آهنگ این سروده هم داستانی ـ روایی است و هم تعلیمی و آموزنده.
۲- با توجّه به قلمرو فکری شعر، دربارۀ ریشههای پیامدهای تقلیدِ نابهجا و کورکورانه، گفتوگو کنید.
📗 پاسخ: تقلید نابهجا و کورکورانه، انسان را از ریشه و اصل خود دور میکند، اجازه شکوفایی استعدادها را به انسان نمیدهد و سرانجامِ آن نیز زیان و سقوط و عقبافتادگی خواهد بود.
جواب درسهای بعدی فارسی یازدهم دانلود PDF کتاب فارسی یازدهم