خانه » زیست شناسی » تحقیق درباره زندگی کلاغ ها و حیله گری آن ها در هنگام شکار

تحقیق درباره زندگی کلاغ ها و حیله گری آن ها در هنگام شکار

کلاغ ها را بهتر بشناسیم!کلاغ ها

کَلاغ پرنده‌ای است از راستهٔ گنجشک‌سانان (سبکبالان) و از دستهٔ شاخی‌نوکان و خانوادهٔ کلاغان (Corvidae) که دارای قدی متوسط (به جثهٔ یک مرغ خانگی) و پرهای سیاه در قسمت سر و بال و دم و گردن است ولی در ناحیهٔ پشت و شکم دارای پرهای خاکستری مایل به سفید است.

کلاغ چیست؟

منقار کلاغ نسبتاً بلند و قوی است. کلاغ تقریباً همه چیز خوار است. خوراکش حشرات و جانوران کوچک بوده و طول عمرش طولانی است. تا به امروز ۴۵ گونه از کلاغ شناسایی شده و این پرندگان در سرتاسر جهان به جز یک سری از مناطق مانند مناطق قطبی و آمریکای جنوبی پراکندگی دارند.

رژیم غذایی کلاغ

پیدا کردن غذا یکی از کمترین دغدغه‌های کلاغ ها تلقی می‌شود. آن ها تقریبا همه چیز میخورند که شامل بقیه ی پرندگان کوچک تر، میوه ها، مغز ها، دانه ها، قورباغه، کرم خاکی، تخم دیگر پرندگان، حلزون، موش، جوجه ی دیگر پرندگان، مردار حیوانات می شود.

حیله گری کلاغ در هنگام شکار

کلاغ ، موش را بسیار دوست دارد و برای شکار آن بر پشت بزی که مشغول چریدن ریشه درختان است می نشینند. حیوان با سم های خود خاک را زیر و رو می کند، در این موقع موش های صحرایی از همه جا بی خبر، از زیر خاک سر بیرون می آورند و کلاغ او را می رباید.

گاهی اتفاق می افتد کلاغ و روباه یکدیگر را ملاقات می کنند، حال اگر روباه طعمه ای در دهان داشته باشد، این برخورد بسیار جالب و تماشایی خواهد بود، چرا که کلاغ با قار قار خود رفقایش را خبر می کند و بعد دسته جمعی با یک حمله برق آسا بر سر روباه فرود می آیند و او را نوک باران می کنند. روباه نیز چاره ای ندارد، جز این که طعمه را بگذارد و فرار کند.

هوش کلاغ

کلاغ‌ ها حافظه‌ دقیقی در مورد چهره انسانها دارند. کلاغ‌ ها قادر به تشخیص تفاوت بین یک صورت مهربان و صورت خطرناک و همچنین هشدار وضعیت خطر به همنوع های خود هستند. این پرندگان که در هوشمندی مانند شامپانزه‌ ها هستند چهره کسی را که سبب تهدید یا خطری برای‌شان شود، حداقل به مدت ۵ سال، فراموش نخواهند کرد.

گروهی دانشمندان دانشگاه واشنگتن این موجودات را برای مدتی طولانی مورد بررسی قرار دادند. آنها در منطقه سیاتل واشنگتن دسته‌ ای از کلاغ‌ ها را از طریق فردی که ماسکی با ظاهر خطرناک به چهره داشت و پرنده‌ ها را به دام می‌انداخت و سپس رها می کرد، روبرو کردند. بعد از ۵ سال از این آزمایش محققان دریافته اند که کلاغ‌ های زیادی در آن منطقه، نسبت به این ماسک واکنش خصمانه نشان می‌دادند که این عمل آن‌ ها حاکی از آن بود که پرندگان در بند، دوستان خود را از چنین خطری با خبر کرده بودند. بر اساس تحقیق، تعداد کلاغ‌هایی که در ابتدا در آزمایش شرکت کردند، کم بود اما پس از این اتفاق، تعداد کلاغ‌هایی که از این ماسک فرار می‌کردند، افزایش یافت.

هوش کلاغ ها

تقلید صدا توسط کلاغ

کلاغ ها استعداد عجیبی در تقلید صداهای گوناگون دارند و به خوبی قادرند صدای مرغ، سگ و گربه یا آواز خروس را تقلید کنند. گاهی اتفاق می افتد کلاغی در لانه مرغ مخفی شده، صدای مرغ یا خروس را تقلید می کند ، منظورش این است که مرغ را از جوجه هایش دور کند، تا جوجه را برباید. اگر با این حیله موفق نشود در بالا سر مرغ پر می زند، یا در اطرافش راه می رود که مرغ از فرط خشم به کلاغ حمله می کند. در این اثنا کلاغ دیگری جوجه را می رباید.

رفتار های اجتماعی کلاغ

تجمعات: کلاغ ها در گردهمایی هایی در فصل های تولید مثل به خصوص در فصل زمستان که تعداد آن ها از ۲۰۰ کلاغ تا ۱۰۰۰۰ کلاغ نیز می رسد شرکت می کنند. این تجمعات معمولا در نزدیکی منابع غذایی بزرگ مانند مراکز خرید و مراکز دفع زباله انجام میگیرند.

بازی کردن: اعمال بسیاری در کلاغ ها به عنوان بازی کردن ثبت شده است. بعضی از این بازی ها می تواند تمرینی برای قوی تر شدن باشند مثلا حرکات چرخشی که کلاغ با همنوعان خود اجرا می کند بهترین را برای فرار از دست شاهین هاست. بسیاری از رفتار شناسان بازی کردن را یک ملاک هوشمندی در حیوانات میدانند.

برقراری ارتباط: کلاغ و دیگر اعضای این گونه انواع مختلفی از تماس ها و صداها را برای بر قراری ارتباط ایجاد می کنند. همچنین کلاغ ها به تماس های سایر گونه ها پاسخ می دهند؛ احتمالا این رفتار آموخته می شود، زیرا در مناطق مختلف متفاوت دیده می شود.

قانون مداری کلاغ

عدالت در قلب جماعت کلاغ ها باجدی ترین وضع خود حکمفرماست . وقتی یکی از آنها تخلف ورزد، کلاغ ها شورایی تشکیل می دهند تا درباره سرنوشت همکارشان تصمیمی اتخاذ کنند . این بحث و شورا، ساعتها طول می کشد تا این که حکم صادر شود. در حالی که متهم در فاصله ای آن طرفتر با بی صبری منتظر نتیجه محاکمه است.

وقتی شورا تصمیم به برائت کلاغ گرفت، گروه کلاغ ها به پرواز در می آیند و از نظر ناپدید می شوند، ولی اگر متهم محکوم شده باشد، آن وقت به سویش حمله ور می شوند و با ضربات مهلک نوک خود، چشمان کلاغ بیچاره را از حدقه در می آوردند و آن قدر این را ادامه می دهند تا کلاغ بی جان گردد و نقش بر زمین شود.

پیشنهادی: شامپانزه ها چگونه جانورانی هستند؟
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *