خانه » بررسی و معرفی » چطور برای اپلای زمان بندی کنیم؟ مهاجرت تحصیلی در ۱۰ قدم

چطور برای اپلای زمان بندی کنیم؟ مهاجرت تحصیلی در ۱۰ قدم

راهنمای اپلای و مهاجرت تحصیلی در ۱۰ قدم

چطور برای اپلای زمان بندی کنیم؟ مهاجرت تحصیلی در ۱۰ قدم

مهاجرت تحصیلی یکی از پرطرفدارترین راه‌ها برای مهاجرت به یک کشور دیگر است. راه‌های زیادی مانند ویزای کاری، ازدواج، سرمایه‌گذاری و ویزای استارت‌آپ وجود دارد، اما ویزای تحصیلی برای بسیاری از افراد مطمئن‌ترین و کم‌ریسک‌ترین مسیر است.

بسیاری از دانشجویانی که می‌خواهند در مقطع جدید تحصیلات خود را شروع کنند، نمی‌دانند که دقیقا باید از کجا شروع کنند و چطور زمان‌بندی مناسبی داشته باشند. اگر برای شما هم سوال است که زمان بندی اپلای باید چگونه باشد، با ما همراه باشید.

پروسه اپلای را از چه زمانی آغاز کنیم؟

اپلای برای تحصیل در یک کشور دیگر مسیری زمان‌بر است که تقریبا بیش از یک سال به زمان نیاز دارد. بنابراین ابتدا باید تصمیم بگیرید که هدف شما برای پذیرش در چه تاریخی است. همچنین باید بدانید که بیشتر دانشگاه‌ها برای ترم سپتامبر و ترم ژانویه دانشجویان را پذیرش می‌کنند. بنابراین باید فرآیند اپلای را از حدود یک سال قبل شروع کنید.

قدم اول: مراحل مختلف مسیر را یادداشت کنید

در ابتدای راه بهتر است تحقیقات زیادی انجام دهید و برای مسیر اپلای مراحل مختلف را در نظر بگیرید. این مراحل از تقویت زبان و آماده‌سازی مدارک شروع می‌شود و تا مکاتبه با دانشگاه ادامه پیدا می‌کند و در نهایت مسیر شما به سفارت و مصاحبه با آفیسر می‌انجامد. بهتر است یک دید کلی از این مسیر داشته باشید تا آشفتگی‌تان کمتر شود.

قدم دوم: برای آزمون زبان آماده شوید

سطح زبان هرکسی متفاوت است، بنابراین با توجه به میزان تسلط بر زبان مورد نظر برای آمادگی آزمون به اندازه کافی وقت بگذارید. برای مثال اگر می‌خواهید برای ترم سپتامبر پذیرش بگیرید، بهتر است در تابستان سال قبل خودتان را برای آزمون زبان آماده کنید.

یادتان باشد که ارائه مدرک زبان ممکن است در ابتدای مسیر ضروری نباشد، این موضوع به هر دانشگاه بستگی دارد، اما شما بهتر است هرچه زودتر مدرکتان را بگیرید تا با مشکلی مواجه نشوید. با توجه به رشته خود اگر نیاز به آزمون‌های ورودی یا آزمون‌هایی مانند GRE دارید، برای آن هم برنامه‌ریزی کنید و آموزش‌های لازم را ببینید.

قدم سوم: مدارک خود را آماده و ترجمه کنید

در همان تابستان که برای آزمون زبان آماده می‌شوید، فرصت خوبی است که مدارک خود را کامل آماده کنید. این مدارک به رشته، کشور مقصد و مقطع تحصیلی شما بستگی دارد، اما به‌طور کلی این مدارک شامل اصل دانشنامه و ریزنمرات، رزومه تحصیلی و تخصصی، انگیزه‌نامه از هدفتان برای مهاجرت و توصیه‌نامه از استادهای قبلی شما است.

اگر در دانشگاه‌های دولتی در مقطع روزانه درس خوانده‌اید، باید از قبل مدرک خود را با پرداخت هزینه، نامه عدم کاریابی یا ارائه سابقه بیمه آزاد کنید. پس مدت زمان آزاد کردن مدرک می‌تواند به پروسه یک‌ساله اپلای اضافه شود.

وقتی مدارک را آماده کردید، باید همه آن‌ها را در یک دارالترجمه رسمی و معتبر زیر نظر قوه قضاییه ترجمه کنید. شما برای ارائه مدارک به دانشگاه‌ها باید ترجمه رسمی آن‌ها را در اختیار داشته باشید.

قدم چهارم: در صورت نیاز با استادها مکاتبه کنید

نیاز به مکاتبه با استادها بیشتر در مقطع دکترا وجود دارد. شما باید استاد راهنمای مناسب را برای رشته مورد نظر خود پیدا کنید تا در صورت قبول‌کردن استاد، بتوانید راحت‌تر برای دانشگاه مقصد اقدام کنید. بهتر است چند ماه قبل از شروع ددلاین دانشگاه‌ها، با استادان مورد نظر مکاتبه را شروع کنید.

قدم پنجم: ددلاین دانشگاه‌های مختلف را در نظر بگیرید

دانشگاه‌های مختلف دد‌لاین‌های متنوعی دارند. بعضی از دانشگاه‌ها فقط یک یا دوبار در سال پذیرش می‌کنند، بعضی از دانشگاه‌ها مانند مواردی در کشور ایتالیا ممکن است سه یا چهار بار در سال پذیرش دانشجو داشته باشند. شما باید مطابق با ددلاین دانشگاه‌ها ترجمه مدارک و مدرک زبان خود را آماده کنید. برای مثال نوامبر تا ژانویه در بسیاری از دانشگاه‌ها زمان اپلای‌کردن دانشجویان است.

قدم ششم: برای دانشگاه‌های مورد نظر خود درخواست ثبت کنید

حتما قبل از اقدام برای اپلای، لیستی از دانشگاه‌های مورد نیاز تهیه کنید. این دانشگاه‌ها را با توجه به رشته تحصیلی، کشور مقصد، هزینه تحصیل، میزان بورسیه یا کمک‌هزینه، شرایط پذیرش دانشجو و فرآیند دریافت اقامت انتخاب کنید.

برای هر دانشگاه ددلاین مخصوص را یادداشت کنید و در بازه زمانی برای آن درخواست دهید. پر کردن فرم اپلیکیشن یا درخواست اپلای در بعضی از دانشگاه‌ها هزینه‌بر است و شما باید هزینه آن را از قبل آماده کنید. اپلیکیشن فی در بعضی دانشگاه‌ها رایگان است، اما در بعضی دیگر می‌تواند بین ۲۰ تا ۲۰۰ دلار متغیر باشد.

قدم هفتم: منتظر دریافت پذیرش دانشگاه بمانید

بعد از ارائه مدارک و ثبت درخواست، دانشگاه در طی یک فرایند داخلی، مدارک شما را بررسی می‌کند. در بین صدها پرونده، اگر سوابق علمی و پژوهشی شما مناسب باشد، نامه پذیرش برای شما ارسال می‌شود. دریافت نامه پذیرش از دانشگاه به این شرط انجام می‌شود که شما واجد شرایط تحصیل در این دانشگاه هستید.

اهمیت زمان بندی پروسه اپلای

قدم هشتم: مدارک لازم برای سفارت را آماده کنید

وقتی نامه پذیرش را از دانشگاه دریافت کردید، باید خود را برای سفارت آماده کنید. برای برخی از کشورها مانند آمریکا نیاز است که وقت سفارت را در کشور دیگری رزرو کنید. تا قبل از آن باید مدارک مورد نیاز مانند مدارک هویتی، مدارک تحصیلی و مدارک مالی را آماده کنید. فراموش نکنید که ترجمه رسمی مدارک را در یک دارالترجمه رسمی انجام دهید تا با مشکلی مواجه نشوید.

قدم نهم: تمکن مالی لازم را در حساب خود قرار دهید

مبلغ تمکن مالی و نوع گزارش آن از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. تمکن مالی می‌تواند شامل موجودی نقدی حساب، گردش مالی سه‌ماهه، ملک یا سند دارایی‌ها و موارد دیگر باشد که باید با توجه به درخواست سفارت کشور مقصد آن‌ها را آماده کنید. در بعضی از موارد مانند مقطع دکترا در آمریکا اگر پذیرش فول فاند دریافت کنید، به ارائه تمکن مالی نیازی نخواهید داشت.

قدم دهم: وقت سفارت خود را رزرو کنید

حالا که همه چیز آماده است وقت سفارت کشور مقصد را رزرو کنید. بهتر است مدتی قبل از شروع ترم این کار را انجام دهید تا زمان کافی برای خرید بلیط و انجام کارهای جانبی داشته باشید. اگر از مرحله سفارت با موفقیت عبور کردید، ویزای تحصیلی شما صادر می‌شود و می‌توانید خود را برای رفتن آماده کنید.

اهمیت زمان بندی پروسه اپلای

ممکن است برایتان سوال باشد که چرا زمانبندی اپلای مهم است؟ باید بدانید که این کار به شما چشم‌انداز درست و دقیقی می‌دهد و باعث می‌شود که همه‌چیز درست و منظم پیش برود. بدون وجود یک زمان‌بندی دقیق و درست، به‌مرور دچار آشفتگی خواهید شد و نمی‌دانید که باید چه کاری انجام دهید. بنابراین بهتر است از تقویت زبان شروع کنید و مراحل را یکی‌یکی پشت سر بگذارید. در این میان فراموش نکنید که انتخاب دارالترجمه رسمی برای ترجمه مدارک اهمیت زیادی دارد، زیرا ممکن است مدارک شما تایید نشود و برایتان مشکل ایجاد شود. همچنین یادتان باشد که مدرک زبان را با توجه به نیاز دانشگاه و کشور مقصد دریافت کنید.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *