خانه » اطلاعات عمومی » پیمانکار کیست؟ وظایف و انواع آن

پیمانکار کیست؟ وظایف و انواع آن

درباره پیمانکار و انواع آن بیشتر بدانیم 

پیمانکار کیست

بسیاری از افراد انجام پروژه‌های مختلف مورد نظر خود را به یک پیمانکار که در آن زمینه فعالیت دارد، می‌سپارند. تا با انعقاد قرار داد و درج شرح وظایف، دیگر برای پیشبرد پروژه دچار نگرانی و دغدغه نباشند زیرا مسولیت اجرای آن، بر عهده پیمانکار متخصص قرار گرفته است.

پیمانکار کیست؟

به شخص حقیقی یا حقوقی که با امضاء قراردادی با کارفرما به اجرای موضوع پیمان تعهد می‌دهد پیمانکار گفته می‌شود. پیمانکاران مهارت‌ها یا خدماتی را برای یک دوره معین به شرکت‌ها، سازمان‌ها و کارفرمایان ارائه می‌کنند. آنها ممکن است برای تعداد مشخصی از ساعت، یک بازه زمانی خاص یا مدت زمان یک پروژه قرارداد ببندند. پیمانکاران می‌توانند خوداشتغال باشند و به طور مستقل و انحصاری کار کنند یا بصورت شرکت و سازمان فعالیت داشته باشند.

انواع پیمانکار

بر اساس نوع فعالیت، انواع پیمانکاران بصورت زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

  1. پیمانکار ساختمان
  2. پیمانکار برق
  3. پیمانکاری تاسیسات
  4. پیمانکار حمل و نقل
  5. پیمانکار خدمات
  6. پیمانکار آب و فاضلاب
  7. پیمانکار کشاورزی

پیمانکار ساختمان

پیمانکاری ساختمان مربوط به تمام فعالیت‌هایی است که در حوزه ساخت و ساز یک ساختمان تجاری، صنعتی و مسکونی انجام می‌شود. در این فعالیت یک شخص حقیقی یا یک شرکت پیمانکار ساختمان، طبق یک قرارداد معتبر و رسمی با کارفرما مسولیت ساخت و اجرای مراحل کامل پروژه ساختمانی را برعهده می‌گیرد. در قرارداد پیمانکاری ساختمان، تعهد به مفاد پیمان و مسولیت‌پذیری طرفین اهمیت بالایی دارد.

یک پیمانکار ساختمان از تمام مهارت‌های لازم، برای انجام امور ساختمان بهره‌مند نیست به همین دلیل پیمانکاران ساختمان از تجربه و تخصص دیگر مهندسان نیز استفاده می‌کنند و یک تیم تشکیل می‌دهد. پیمانکار ساختمان زمانی می‌تواند در یک پروژه حداکثر بهره‌وری را ارائه دهد که انجام هر یک از فعالیت‌ها را به یک گروه متخصص بسپارد. تمامی افراد این گروه به وظایف خود پایبندند و از شرایط قرارداد پیمانکاری ساختمان آگاه هستند.

وظایف پیمانکار ساختمان

پیمانکار ساختمان وظایفی دارد که باید آن‌ها را رعایت نماید. مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

– پیمانکار ساختمان باید از تخصص کافی در زمینه ساختمان‌سازی، معماری، نقشه‌کشی و … برخوردار باشد.

– او وظیفه دارد برای پروژه‌های خود از یک تیم کاری باتجربه و متخصص استفاده کند.

– برای اینکه بتواند پروژه‌ها را بادقت و سرعت پیش ببرد باید یک مدیر کارآمد باشد.

– برخورداری از قدرت تصمیم‌گیری بالا برای برنامه‌ریزی دقیق و اجرای کامل پروژه

– پیمانکار ساختمان وظیفه دارد در زمان تعیین شده پروژه را به پایان برساند. اگر موفق به انجام آن نشود باید در مواقع ضروری پیش بینی‌ها و تمهیدات لازم را انجام دهد.

– باید در روند پروژه از خلاقیت خود استفاده کند و نگاه فنی داشته باشد.

– او باید فردی باتجربه، خوش اخلاق و دارای سابقه در حوزه تخصصی خود باشد.

– پیمانکار ساختمان باید حداکثر تلاش خود را صرف انجام پروژه کند. همچنین طبق تعهدی که با کارفرما دارد باید از بهترین مصالح ساختمانی استفاده نماید.

– بر تمام قراردادهای پیمانکاری ساختمان مسلط باشد و اطلاع داشته باشد چه قراردادی برای کدام پروژه مناسب است.

پیمانکار برق

به شخص حقیقی یا حقوقی که در زمینه برق‌کشی ساختمان تخصص دارد و طبق امضای قرارداد با کارفرما متعهد به اجرای برق‌کشی ساختمان و دیگر موارد می‌شود پیمانکار برق می‌گویند.

وظایف پیمانکار برق

– طراحی و اجرای تأسیسات برق

– نصب و راه‌اندازی آیفون صوتی و تصویری

– سیم‌کشی تأسیسات برقی

– هوشمندسازی ساختمان و سیستم‌های روشنایی

– نصب و راه‌اندازی سیستم‌های امنیتی

– طراحی و نصب انواع سیستم‌های اعلام حریق

– طراحی و نصب سیستم‌های برق اضطراری

– رفع مشکلات فنی و اتصال برقی در محیط

– و…

پیمانکار  تاسیسات

در یک ساختمان تاسیسات متعددی برای تامین نیازهای ساکنین آن لازم است. این تاسیسات شامل آسانسور، سیستم‎‌های گرمایشی و سرمایشی، آب، گازرسانی و … است. پیمانکار تاسیسات که یک فرد حقیقی یا حقوقی است که طی امضای قراردارد با کارفرما، متعهد به انجام مفاد قرار داد می‌شود و وظیفه تاسیس تاسیسات و رفع مشکلات را برعهده می‌گیرد.

پیمانکار حمل و نقل

شرکت‌های کوچک و بزرگ برای رساندن کالاهای خود به دست مشتریان به خدمات حمل و نقل دارند. همچنین در زمینه حمل و نقل بنگاه‌های تجاری وجود دارد که خدمات حمل و نقل را به صورت تخصصی ارائه می‌دهند. پیمانکار حمل و نقل طی قراردادی با کارفرما خدمات خود را برای رساندن کالاها به مشتریان ارائه می‌دهد.

پیمانکار خدمات

پیمانکار خدمات به معنای شخصی حقیقی یا حقوقی است که طی قرارداد با کارفرما و و طبق روال تعیین شده خدمات ارائه خواهد داد.

پیمانکار آب و فاضلاب

یکی از مهمترین بخش‌های هر ساختمان سیستم آب‌رسانی، لوله‌کشی آب و فاضلاب است و به دلیل اهمیت بالای آن، انجام این پروژه‌ها نیاز به انعقاد قرار داد با یک پیمانکار آب و فضلاب دارد. در یک ساختمان ممکن است پیمانکار اصلی وظیفه آب‌رسانی و لوله‌کشی را برعهده بگیرد یا به دلیل حساسیت بالا و سایر موارد انجام این پروژه را به یک پیمانکار آب و فاضلاب بسپارد.

پیمانکار کشاورزی

در برخی موارد افراد یا شرکت‌هایی که دارای زمین و باغ هستند تمایل دارند اختیار اداره زمین خود را برای توسعه، تولید محصول بیشتر و با کیفیت‌تر به دست یک شخص حقیقی یا حقوقی بسپارند. در اینجا شخص دارای زمین می‌تواند با انقعاد قرارداد پیمانکاری کشاورزی، از تجربه و دانش تخصصی پیمانکار کشاورزی و همچنین ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته کشاورزی استفاده نماید.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *