خانه » اطلاعات عمومی » تحقیق در مورد پژوهش دانش آموزی و چند نمونه از آن

تحقیق در مورد پژوهش دانش آموزی و چند نمونه از آن

درباره پژوهش دانش آموزی بیشتر بدانید!

تحقیق در مورد پژوهش دانش آموزی و چند نمونه از آن

امروزه کشور‌های جهان، همگی برای دستیابی به توسعه و رشد بیشتر با نیروی انسانی کارآمد، رقابت فشرده‌ای با یکدیگر دارند. پژوهش یکی از مهمترین دلایل دستیابی به توسعه و پیشرفت است، و پژوهشگر همان نیروی انسانی است که کشور‌ها برای توسعه به آن نیاز دارند. این افراد با انجام تحقیقات و پژوهش‌های خود جامعه را به سمت یک تحرک و دگرگونی علمی سوق می‌دهند. در این مطلب سعی داریم به بررسی اهمیت پژوهش دانش‌آموزی بپردازیم.

پژوهش چیست؟

پژوهش، سفری پرماجرا در دنیای ناشناخته‌هاست، سفری که با کنجکاوی آغاز می‌شود و با کشف حقیقت به پایان می‌رسد. گویی در تاریکی مطلق به دنبال گمشده‌ای می‌گردیم، گمشده‌ای به نام دانش. اما این سفر بدون نقشه و راهنما امکان‌پذیر نیست. در اینجا، روش علمی به مثابه چراغ راهی عمل می‌کند که مسیر را روشن می‌کند. گام به گام، با دقت و ظرافت، به دنبال پاسخ سوالاتمان می‌گردیم.

همه چیز با یک ایده آغاز می‌شود، جرقه‌ای در ذهن که شعله‌ور می‌شود و ما را به دنبال خود می‌کشد. با طرح سوال، مسیر تحقیق مشخص می‌شود. سپس، با جمع‌آوری اطلاعات و شواهد، گام به گام به پاسخ نزدیک‌تر می‌شویم. در این مسیر، گاه با بن‌بست مواجه می‌شویم، گاه فرضیه‌هایمان رد می‌شود و گاه به نتایج غیرمنتظره‌ای می‌رسیم. اما ناامیدی جایی در این سفر ندارد. آزمایش و خطا، جزئی جدایی‌ناپذیر از پژوهش است.

پژوهش، موتور محرکه پیشرفت در تمام زمینه‌هاست. از علم و فناوری گرفته تا پزشکی و اقتصاد، در هر زمینه‌ای که به دنبال پیشرفت هستیم، نیازمند پژوهش هستیم. پژوهش، فقط مختص دانشمندان و متخصصان نیست. هر انسان و دانش آموزی می‌تواند در دنیای خود به کاوش بپردازد و به دنبال پاسخ سوالاتش باشد.

پژوهش دانش آموزی و اهمیت آن

پژوهش دانش آموزی در واقع راهی است که می‌توان با آن به جستجو و دستیابی به علم و کشف اسرار پرداخت. بهتر است بدانید که پژوهش یک فن می‌باشد و همانند دیگر فنون، قابل آموزش و یادگیری است. و نهادی که در این زمینه نقشی حیاتی و کلیدی دارد، آموزش و پرورش می‌باشد. این نهاد که امر آموزش به شما آینده سازان کشور را در اختیار دارد، می‌تواند زیرساخت و الگوی توسعه هر جامعه‌ای را شکل دهد.

حس کنجکاوی و پرده‌برداری از مجهولات، شما را به سمت پژوهش سوق می‌دهد. پس بهتر است این حس کنجکاوی درون خود را هدفمند به سمت علم و دانش هدایت کنید. دانش و علم انتها ندارد و هنوز مسائل ناشناخته و کشف نشده زیادی وجود دارد. برای رسیدن به این باور، با دید متفاوت‌تری به دنیای اطراف خود نگاه کنید. سؤال‌های جدیدی را برای خود مطرح کنید. به ذهن جستجوگر خود بالا و پر دهید و از تخیل کردن هراسی نداشته باشید. که دلیل اختراع هواپیما، بر مبنای تخیلات برادران رایت بود. هدف این نیست که ذهن خود را از اطلاعات پر کنید، هدف این است که یادگیری برای شما جذاب‌تر شود. پژوهش برای شکوفایی و رشد خلاقیت و استعداد‌های نهفته شما است.

نمونه پژوهش دانش آموزی

برای شروع کار بهتر است یک موضوع انتخاب کنید، و این موضوع را در ابتدای کار متناسب با علاقه خود انتخاب کنید تا در نیمه راه، آن را به دلیل سختی کار ر‌ها نکنید. از تکراری بودن موضوع خود پرهیز کنید و قابل تحقیق بودن و داشتن منابع کافی برای آن را بررسی کنید.

برای نمونه چند موضوع در اختیارتان قرار می‌گیرد.

  • نحوه استفاده از انرژی خورشیدی و شارژر خورشیدی.
  • درباره میتو، کتری آینده.
  • در مورد سیاه چاله‌ها چه می‌دانید.
  • علت چسبنده بودن تار عنکبوت.
  • مراحل تولید یک سفینه فضای و زیردریایی.
  • درباره ترفند نوری آرمسترانگ.
  • نحوه استفاده از صفحه کلید نامرئی لپ تاپ.

روش تحقیق برای دانش آموزان

بعد از انتخاب موضوع سؤالات و نکاتی که به ذهنتان می‌رسد را یادداشت‌برداری کنید. سؤالات خود را با چه چیز، چه زمانی، کجا، چگونه و چرا شروع کنید و به آن‌ها پاسخ دهید. و سپس مطالب جمع‌آوری شده را سامان دهی کنید.

بهتر است هنگام پژوهش با معلم و دبیران خود در ارتباط باشید و نظرات او را جویا شوید.

از پژوهش خود یک فرضیه بسازید، فرض می‌کنیم که موضوع شما در مورد زندگی انسان در کرات(جمع کره) دیگر باشد. آیا از نظر شما این امر اتفاق خواهد افتاد یا خیر. جواب شما به این سؤال با علت آن، همان فرضیه پژوهش شماست. در واقع شما می‌خواهید با پرسیدن سؤال و جواب دادن به آن، فرضیه خود را به محک بگذارید. و آن را بار‌ها با زمینه های‌اندیشه و درک خود و بر اساس یک روش علمی مطابقت دهید. اینگونه است که به این موضوع مهم پی می‌برید که آیا مسأله و سؤالی که عنوان کرده‌اید درست است یا خیر.

در منابع مختلف به دنبال پاسخ سؤالات خود بگردید. می‌توانید از کتاب‌های موجود در کتابخانه مدرسه‌تان و یا کتابخانه عمومی محل زندگی خود و یا سایت‌های علمی معتبر استفاده کنید. وقتی در پی یافتن سؤالات خود منابع مختلف را بررسی می‌کنید در حقیقت، در حال سازماندهی قسمت‌های مختلف مغز خود هستید.

و در پایان بر پایه نتایج آزمایشتان برای پژوهش خود یک نتیجه‌گیری در نظر بگیرید.

برای راهنمایی بیشتر می‌توانید به کتاب روش تحقیق و پژوهش ویژه دانش‌آموزان و نوجوانان، نویسنده جنیس ون کلیو، مترجم زهرا اسمعیل پور، ناشر انتشارات راشدین. و کتاب پژوهش دانش‌آموزی، نویسنده علیرضا مصباح‌فر، ناشر انتشارات تیک. مراجعه کنید.

معرفی چهار مرکز علمی جهان اسلام
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *