خانه » اطلاعات عمومی » تحقیق درباره رشته ریاضی فیزیک و آینده آن

تحقیق درباره رشته ریاضی فیزیک و آینده آن

معرفی بهترین رشته های ریاضی فیزیک

تحقیق درباره رشته ریاضی فیزیک و آینده آن

انتخاب رشته، امری بسیار مهم است چون زندگی شما سال‌ها درگیر آن خواهد بود. پس لازم است که انتخاب درستی داشته باشید. ما در این مطلب همراه شما هستیم؛ تا با رشته ریاضی فیزیک، رشته‌های آن در دانشگاه و بازار کار این رشته‌ها، بیشتر آشنا شوید.

نکات مهم در مورد رشته ریاضی فیزیک

رشته‌ای را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید تا اگر در این رشته، می‌خواهید، کاری را دنبال کنید از آن لذت ببرید؛ نه اینکه کار برای شما، فقط به دلیل نیاز مالی یا از سر اجبار و عادت باشد. یک نویسنده به‌خاطر عشق به نوشتن هیچگاه از نویسندگی خسته نمی‌شود.

قبل از انتخاب رشته، حتماً با فارغ‌التحصیلان این رشته صحبت کنید، تا با روش مطالعه و سختی‌های این رشته آشنا شوید. التبه بهتر است، کسی را برای مشورت انتخاب کنید که تیپ شخصیتی و تفکری، شبیه به شما را داشته باشد و حتی از لحاظ شرایط و سبک زندگی نیز در حد شما باشد. و از یک مشاور تحصیلی حرفه‌ای، مشورت بگیرید.

رشته‌های ریاضی اغلب مهندسی و دروس فنی و عملی دارند. پس اگر می‌خواهید در این رشته‌ها موفق باشید باید مهارت لازم را داشته باشید. نرم‌افزار‌های متفاوت یاد بگیرید؛ در بعضی رشته‌ها نیاز است که مدتی به صورت کارآموزی مشغول به کار شوید. فقط با داشتن مدرک، نمی‌توانید موفق باشید. باید خودتان را به دانش روز دنیا مجهز کنید و به دنبال یادگیری باشید، تا جایگاه کاری خوبی کسب کنید.

شرایط ورود به رشته ریاضی فیزیک

برای ورود به سال دهم و انتخاب رشته ریاضی، باید پس از دریافت نمرات امتحانات نهایی خرداد، و در زمان تعیین شده، به تکمیل فرم‌ها و آزمون هدایت تحصیلی اقدام کنید. پس از آن نیز، طبق زمان‌بندی آموزش و پرورش، از طریق «سامانه پادا» انتخاب رشته کرده و مدرسه خود را انتخاب می‌کنید.

شرط لازم دیگر؛ کسب حد نصاب امتیاز لازم در آزمون هدایت تحصیلی، داشتن حداقل معدل ۱۴ و حداقل نمره ۱۳ در دو درس ریاضی و علوم در سال تحصیلی پایه نهم است.

شاید از نظر آموزش و پرورش، حداقل نمره مورد قبول، ۱۳ باشد؛ اما توصیه ما به شما این است که این نمره را حداقل ۱۷ در نظر بگیرید.

باید علاوه بر علاقه، استعداد و درک بالایی از مفاهیم ریاضی داشته باشید. و توانایی حل مسأله و تجزیه و تحلیل داده‌ها را داشته باشید.

اگر به هر دلیلی بعد از انتخاب رشته ریاضی پشیمان شدید؛ نگران نباشید. در یکی از سال‌های دهم به یازدهم یا یازدهم به دوازدهم، با وجود شرایط لازم مانند معدل، امکان تغییر رشته خود را دارید. شما باید مجدداً در رشته‌ای که می‌خواهید، ثبت نام کنید. و سپس در آزمون آن شرکت کنید. زمان برگزاری آزمون تعیین رشته مجدد، شهریور ماه می‌باشد.

دروس اختصاصی رشته ریاضی فیزیک در دوره متوسطه دوم

رشته ریاضی فیزیک یکی از رشته‌های، شاخه نظری در دوره متوسطه دوم است. از این نظر، دروس عمومی این رشته، با سایر رشته‌های نظری یکسان است. تفاوت اصلی در دروس اختصاصی رشته ریاضی فیزیک است، که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

دروس اختصاصی پایه دهم؛ ریاضیات، هندسه ۱، فیزیک ۱، شیمی ۱، آزمایشگاه ۱.

دروس اختصاصی پایه یازدهم؛ هندسه ۲، حسابان ۱، آمار و احتمال، فیزیک ۲، شیمی ۲، آزمایشگاه ۲، و زمین‌ شناسی.

دروس اختصاصی پایه دوازدهم؛ هندسه ۳، حسابان ۲، ریاضیات گسسته، فیزیک ۳، شیمی ۳.

آینده بهترین رشته های ریاضی فیزیک

آینده شغلی این رشته به عوامل مختلفی از جمله گرایش تحصیلی، مهارت های فردی و شرایط بازار کار بستگی دارد. با این وجود، تقاضا برای فارغ التحصیلان ریاضی فیزیک در حال افزایش است، زیرا این افراد توانایی حل مسائل پیچیده در زمینه های مختلف را دارند.

زمانی که داوطلب کنکور در رشته ریاضی فیزیک هستید، می‌توانید ۱۵۰ رشته را بر اساس اولویت‌های خود انتخاب کنید. از میان این ۱۵۰ رشته، رشته‌های زیر برای داوطلبان ریاضی فیزیک، جذاب‌تر بوده‌ است و آینده بهتری دارند.

– مهندسی کامپیوتر، عمران، برق، مکانیک، IT، معماری، دبیری ریاضی و فیزیک، صنایع، مهندسی شیمی، معدن، مهندسی شهرسازی، مهندسی پزشکی.

– مهندسی اپتیک و لیزر، مکانیزاسیون کشاورزی، ماشین‌های صنایع غذایی، ایمنی و بازرسی فنی، ماشین‌آلات دریایی، مهندسی دریا، نساجی، سازه‌های ریلی و مهندسی انرژی

نکات مهم در رشته ریاضی فیزیک

دقت داشته باشید که، در ریاضی فیزیک، رشته‌های غیرمهندسی متنوعی وجود دارد؛ و اگر شما قصد دارید که سریع وارد بازار کار شوید؛ می‌توانید رشته‌های کاردانی را انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر به کامپیوتر علاقه دارید ولی نمی‌خواهید؛ مهندسی کامپیوتر را انتخاب کنید، می‌توانید کاردانی علوم کامپیوتر بخوانید. در زیر به تعدادی از رشته‌های کاردانی اشاره می‌شود. شما می‌توانید برای اطلاع از تمامی رشته‌ها، به سایت سنجش مراجعه کنید.

  • کاردانی علوم و مهندسی آب
  •  آمار و سنجش آموزشی
  • کاردانی پالایش گاز
  • شهرسازی
  • فنی برق و تأسیسات
  • نقشه‌برداری
  • فنی جوشکاری
  • فنی عمران
  • فنی صنایع
  • فنی عملیات پتروشیمی
  • فنی مکانیک
  • کاردانی فنی معدن.

قبل از انتخاب رشته، حتماً در مورد انتخاب خود مطالعه و دقت کنید که بعداً به دلیل شرایط خاص آن رشته پشیمان نشوید. به عنوان مثال:

– در مهندسی هوافضا؛ خبری از فضا نیست و این رشته به طراحی، ساخت و آزمایش هواپیما، موشک و بالگرد مربوط می‌شود.

– مهندسی متالورژی؛ که بیشتر واحد‌های آن حالت کارگاهی و آزمایشگاهی دارد. ایران نسبت به کشور‌های دیگر در این رشته فناوری کمتری دارد. پس برای این‌که در این رشته به‌روز باشید باید به یک زبان خارجی برای آشنایی با مطالب آن تسلط داشته باشید.

– مهندسی ماشین‌های ریلی، مهندسی کشتی، مهندسی نفت و مهندسی هوافضا و برخی رشته‌های دیگر، فقط در بخش دولتی و نظامی کاربرد دارند.

– محل کار مهندسی نفت در خارج از محدوده شهری و در نقاط نفت خیز می‌باشد. که امکان زندگی برای خانواده شما در آن محل وجود ندارد.

به طور کلی در رشته‌های ریاضی، علاوه بر داشتن علم آن رشته، باید توانایی‌کار گروهی، توانایی جسمانی حضور در محل پروژه‌ها، ساعت‌های طولانی کار با نرم‌افزار‌های رایانه‌ای را داشته باشید.

نتیجه‌گیری

در آخر باید بگوییم، حتی اگر انتخاب اشتباهی کردید و مجبور شدید از نیمه راه برگردید یا رشته‌ای انتخاب کردید و در آن موفق نشدید. مهم نیست و فدای سرتان. آن چیز که مهم است شما هستید. البته، در زمینه تحصیلات، موفق بودن، عالی است. اما نه به اندازه یک انسان خوب بودن. سعی کنید، برای خانواده و جامعه خود در هر شغل و شرایطی که هستید، مفید و با ارزش باشید و همین کافی است.

اطلاعات عمومی
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *