جواب به سوالات و فعالیت درس سیزدهم نگارش چهارم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس سیزدهم کتاب نگارش چهارم لطفِ حق صفحات ۷۶، ۷۷، ۷۸، ۷۹، ۸۰ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات نگارش چهارم درس سیزدهم لطفِ حق ( پاسخ گام به گام )
املا و واژهآموزی درس سیزدهم
۱- با توجّه به جای نشانههای هر کلمه، مانند نمونه کلمه بسازید.
نمونه: منزل: مادر، سنگر، آرزو، جلیل
توفان:📗 پاسخ: تردید، جوراب، متفکر، سوزان، حیران
۲- کلمههایی را که یکی از نشانههای «ه» و «ح» دارند از متن درس پیدا کنید و بنویسید.
ه: 📗 پاسخ: گفته، نگاه، بیگناه، رهی، چه، رهرو، آنچه، تنها، مهر، شیوه، بندهپروری، گاهوارش، دایه، رودها، نه، به، میدهیم، بِه
ح: 📗 پاسخ: ساحل، حسرت، وحی، سطح، حق، حکم
۳- هر یک از کلمههای زیر را در جای خالی مناسب بنویسید. (پاسخها با رنگ سبز)
گرداگرد – دمادم – سراسر – لبالب
هنگام ورود امام، خیابانهای مسیر استقبال لبالب از جمعیت مشتاق بود. مردم از اینکه پس از پانزده سال دوری، میتوانستند امام را در جمع خود ببینند، سراسر شور و شادی بودند. بالاخره هواپیمای امام بر دلهای عاشق فرود آمد. وقتی امام آمدند، مردم گرداگرد او حلقه زدند. صدای تکبیر دمادم از هر سو شنیده میشد.
املا
۱- متن زیر را با استفاده از کلمههای داده شده، کامل کنید. (پاسخها با رنگ سبز)
طغیان – باطل – ربّ جلیل – عشق – اندوه – عدل
مادر حضرت موسی به فرمان رب جلیل وی را به رود نیل انداخت و با اندوه و نگرانی به فرزندش نگاه کرد. در این هنگام وحی آمد : «نگران نباش! شیوهی ما عدل و بندهپروری است. رود بدون فرمان ما طغیان نخواهد کرد. فرزندت را به ما بسپار.»
۲- کلمههای جدول را از متن درس پیدا کنید و بنویسید.
📗 پاسخ: لطف، مهر، مادر، سیلاب، بی ناخدای
هنر و سرگرمی
۱- از روی سرمشق زیر، خوش خط و زیبا بنویسید.
📗 پاسخ: گفتم به گوش باغ، این نقشها از کیست پیداست استاد است، نقّاشیاش عالی است
۲- حروف این کلمات را در جدول رنگ بزنید؛ سپس با حروف باقیمانده، یک کلمهی معنادار بنویسید که در درس آمده باشد.
گفته – رب – خرد – عشق – عدل – موج – چه – حکم – بسپرد
📗 پاسخ: کلمه: طغیان
درک متن
الف) جملههای زیر را بخوانید و به کلماتی که مشخّص شده است، توجّه کنید.
ابتدا در شهر مرند اقامت گزیدم و در مدرسههای این شهر به معلّمی پرداختم؛ سپس به تبریز رفتم.
برای مادرِ شیر کوچولو آب و غذا میگذاشت؛ بعد هم در قفس را میبست و میرفت.
نرگس آبپاش پلاستیکی قرمز را برمیدارد و پر از آب میکند؛ بعد به طرف من میآید.
نخستین کار این مسافرانِ از راه رسیده، این است که لانههای سال گذشتهی خود را بیابند. سپس اگر آسیب دیده باشند، آنها را مرمّت کنند و اگر خراب شده باشند از نو بسازند.
در مثالهای بالا کلمههای «سپس» و «بعد» مفهوم جملهها را به هم پیوند داده است. این کلمهها ترتیب زمانی را نشان میدهند؛ مثلاً در جمله شمارهی یک، نویسنده اول در شهر «مرند» بوده است و بعد به «تبریز» رفته است.
ب) از متن درس «قدم یازدهم» و «انتظار» جملههایی را که مفهوم آنها با کلمههای «سپس» و «بعد» به هم وصل شده است، پیدا کنید و بنویسید.
📗 پاسخ:
نگهبان باغ وحش هر روز میآمد و در قفس را باز میکرد؛ برای مادر شیر کوچولو آب و غذا میگذاشت؛ بعد هم در قفس را میبست و میرفت.
در باز ماند و شیر کوچولو از لای در بیرون را تماشا کرد؛ بعد پایش را از قفس بیرون گذاشت و راه افتاد.
چشمهای خوابآلودش را مالید؛ بعد ده قدم دوید و از لای در قفس که باز بود، برگشت توی قفس.
نرگس آبپاش را برمیدارد و پر از آب میکند. بعد به طرف من میآید.
نفس عمیقی میکشد و نگاهش مهربانانه روی من میلغزد؛ سپس با اندوه میگوید: «کاهش همانطور که تو آمدی، محمدتقی هم به مرخصی بیاید.»
نگارش
متنی بنویسید که سه بند داشته باشد. موضوع کلی متن «بهار» است. ابتدا بند مقدمه را بنویسید. موضوع کلی «بهار»، به دو موضوع کوچکتر زیر تقسیم شده است، آنها موضوع هر یک از دو بند بعدی هستند.
بند دوم: زیبایی طبیعت و شکوفه دادن درختان
بند سوم: عید نوروز
بهار
📗 پاسخ: بهار اولین فصل سال است. در این فصل، سال ما جدید میشود. از دیرباز مردم ما خود را برای رسیدن فصل بهار آماده میکردند. خانهتکانی اسفند ماه و خریدهای قبل از سال نو همگی برای استقبال از حضور بهار است.
در این فصل طبیعت هم جانی دوباره میگیرد. زیبایی طبیعت و شکوفه دادن درختان، صدای شر شر آبی که در جویها روان میشود و عطر دلانگیز شکوفههای بهاری هر بینندهای را مسحور زیبایی خود میکند.
با آمدن فصل بهار، عید باستانی نوروز فرا میرسد. مردم ما این عید را جشن میگیرند، سفره هفتسین میاندازند و برای تازه شدن دیدارها، در آغازین روزهای سال به مهمانی و دید و بازدید میروند.
جواب درسهای بعدی نگارش چهارم دانلود PDF کتاب نگارش چهارم