خانه » دانستنی ها » نقش هویت کلامی برند در مشاغل کوچک و متوسط از زبان استودیو برند رخ

نقش هویت کلامی برند در مشاغل کوچک و متوسط از زبان استودیو برند رخ

در مورد نقش هویت کلامی برند در مشاغل بیشتر بدانید!

هویت کلامی از زبان استودیو برند رخ

وقتی صحبت از برندسازی و اجرای کمپین‌های معرفی برند می‌شود همه تصورات به سمت شرکت‌های بزرگ می‌رود. این تصور غلط در مورد تهیه برند بوک، طراحی هویت بصری و کلامی نیز وجود دارد. امّا واقعیت این است که ساخت برند برای شرکت‌های کوچک نیز ضرورت دارد. زیرا کسب وکارهای کوچک نیز با داشتن رسانه‌های ارتباطی نظیر واحد روابط عمومی، شبکه‌های اجتماعی و وب سایت باید بر روی هویت کلامی خود سرمایه‌گذاری کنند.

یک کسب و کار کوچک معمولا منابع محدودی برای تبلیغ برند خود دارند. این محدودیت باعث می‌شود تا امکان هزینه زیاد و برگزاری کمپین برندینگ وجود نداشته باشد. اینجا است که با کمک هویت کلامی برند می‌توان به سادگی شخصیت برند را به مشتریان معرفی کرد و یک برند متمایز از رقبا را بوجود آورد.

قدرتی که یک برند در طراحی هویت کلامی خود به نمایش می‌گذارد موجب می‌شود تا اثرگذاری برند در بین مشتریان به شدت افزایش پیدا کند و این کار هزینه چندانی برای کسب وکارهای کوچک نخواهد داشت.

برندینگ توسط آژانس برندسازی ماورای

ویژگی‌های یک هویت کلامی برتر

هویت کلامی تنها چند دستورالعمل ساده و مکتوب شده نیست. برای ساخت یک هویت کلامی بهتر است از مشاور برندی که در این زمینه تجربه دارد استفاده کنیم. برخی از ویژگی‌های مهمی که در زبان برند باید مورد توجه قرار بگیرند:

۱-  طراحی براساس استانداردها

یک آژانس برندسازی سعی می‌کند تا هویت کلامی را براساس برندبوک و استانداردهای رسمی طراحی و در اختیار تمامی واحدهای سازمانی قرار دهد تا از آن در ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی استفاده کنند. و تمامی اجزای برند حتی طراحی لوگو، باید از این هویت پیروی کنند.

۲-  مقاومت

هویت کلامی برند باید ساختارمند باشد و در مقابل جریان‌های گذرا دچار تغییر نشود.

۳-  انعطاف‌پذیری

یک برند ممکن است از لحن‌های متفاوتی برای هویت کلامی خود استفاده کند. ممکن است یک کارمند در شرایط گوناگون برای برقراری ارتباط با مشتریان مختلف از لحن‌های متفاوتی استفاده کند. هویت کلامی برند باید به حد کافی منعطف باشد تا ظرفیت استفاده از لحن‌های مختلف در گفتار یا حتی نوشتار وجود داشته باشد.

۴-  زبان برند باید قابلیت آموزش داشته باشد

هویت کلامی برند را باید بتوان از طریق آموزش به کارمندان یا حتی مشتریان انتقال داد. با کمک آموزش زبان برند به تیم‌های جدید بازاریابی و تبلیغات، می‌توان یکپارچگی برند را حفظ نمود.

۵-  از درون به داخل هویت کلامی را ترویج دهید

زبان برند ابتدا باید در داخل سازمان شکل بگیرد و سپس به خارج سازمان انتقال یابد. هویت کلامی برند باید منسجم باشد تا قابلیت انتقال به مشتریان را داشته باشد.

۶-  فراتر از کلمات

هویت کلامی برند تنها چند کلمه یا عبارت مشخص نیست. بلکه زبان برند باید بتواند روح و شخصیت برند را بازتاب دهد. هویت کلامی باید به خوبی نشان دهد که یک برند چه کاری انجام می‌دهد و هدف آن چیست.

طراحی لوگو توسط استودیو برند رخ

راه‌های تدوین هویت کلامی

برای آن که اثر بخشی هویت کلامی را ببینید و به اهمیت و ارزش آن پی ببرید، ناگزیر از ساخت هویت کلامی هستید. برای ساخت و ایجاد این هویت، جدای اینکه می‌توانید از یک استودیو برند، مانند استودیو برند رخ کمک بگیرید، چند راه وجود دارد که توجه به ویژگی‌های هر یک و دقت در اجرای هر کدام از آن‌ها می‌تواند شما را برای ساخت هویت کلامی موثر یاری و نام تجاری شما را در یادها ماندگار کند.

  • ساده کردن تعاریف مبهم

اگر دقت کرده باشید، می‌بینید که شرکت‌های بسیاری وجود دارند که هر کدام هویت‌های کلامی خود را با شکل‌های متفاوت تجزیه می‌کنند. کاری که شما برای شرکت خودتان باید بکنید این است که تعاریف مورد نظرتان را یک جا جمع کنید. سپس تعریف‌های مبهم را جدا کنید و به ساده‌سازی آن مشغول شوید.

افرادی که با برند شما برخورد می‌کنند و در واقع زبان برند شما را می‌خوانند، می‌توانند لحن و بیان خاص شرکت شما را تشخیص دهند و آن را به عنوان امضای شخصی نام تجاری‌تان بشناسند. هر چه این کلام ساده‌تر باشد، ارتباط موثرتری نیز میان برند و مخاطب برقرار می‌شود.

  • بیان صفات شخصیت برند

شخصیت برند یا در اصطلاح همان صدای برند، چیزی است که مشتریان، آن را از لا‌به‌لای هویت‌های کلامی برند شما پیدا می‌کنند. پس ضروری است که صفت‌های موجود در برند خودتان را بیان کنید. بیان ویژگی‌های برند، به شما کمک می‌کند که میان نام تجاری شما و مشتریانتان یک رابطه دو طرفه عاطفی ایجاد شود.

در این حالت مخاطب‌ها، برند شما را با چند ویژگی و صفت خاص می‌شناسند که برای فهم بهتر آن، جلوی هر ویژگی، می‌توانید چند خطی درباره این بنویسید که چرا این صفت نشانگر برند شماست.

  • داشتن استانداردهای درست برای لحن

صدا و لحن برند شما، بسته به این که چه طیفی از مخاطبان را دارید و یا مشتریان شما چه احساساتی دارند، دائما در حال تغییر است. بنابراین اگر می‌خواهید یک هویت قوی بسازید، باید استانداردهای درستی را برای لحن برند خود انتخاب کنید. توجه به این معیارها باعث می‌شود که مخاطب به راحتی با شما ارتباط برقرار کند و زبان برند شما را بفهمد.

  • توجه به اندازه و پیچیدگی برند

برای ساخت هویت‌های کلامی لازم است که به اندازه و پیچیدگی برند توجه کنید. این بررسی به شما امکان می‌دهد که معیارهای واقعا مهم را برای ساخت هویت در نظر بگیرید و از وارد کردن ویژگی‌های دیگر با درصد اهمیت پایین‌تر خودداری کنید.

برای اینکه این کار را بهتر و موثرتر انجام دهید، می‌توانید اعضای گروه را دور هم جمع کنید. سپس با انجام بارش فکری و تفکر جمعی معیارهای مهم در برند را با توجه به پیچیدگی‌های خاص آن مشخص کنید. در این صورت می‌توانید مشخص کنید که این معیارها برای ساخت هویت در کلام اهمیت دارد یا می‌توان آن را در دفترچه‌ای جداگانه منتشر کرد.

طراحی هویت کلامی برند توسط آژانس برندینگ ماورای

سخن پایانی..

هویت کلامی برند به عنوان یک ابزار استراتژیک در برندسازی محسوب می‌شود که می‌توان با استفاده از آن تمایز مناسبی را با دیگر رقبا ایجاد کرد.

آژانس‌های برندسازی می‌توانند نقش موثری در طراحی یک زبان برند و به کارگیری آن در فرآیندهای ارتباطی یک سازمان داشته باشند.

آژانس برندینگ ماورای با بیش از ۱۰ سال تجربه و کار با برندهایی نظیر، بانک ملت، بانک صادرات، فروشگاه اینترنتی لیون کامپیوتر، مرکز مبادله ایران و بسیاری از برندها و بیزینس‌های بزرگ و کوچک دیگر، می‌تواند در ایجاد یک هویت کلامی منسجم، یکپارچه و اصولی در کنار بیزینس شما قرار بگیرد. کافیست به وبسایت مجموعه سر بزنید و از طریق راه‌های ارتباطی با ما ارتباط برقرار کنید.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *