خانه » آگهی رپورتاژ » آیا لیزر موهای زائد عوارض دارد؟

آیا لیزر موهای زائد عوارض دارد؟

در مورد عوارض لیزر موهای زائد بیشتر بدانید!

آیا لیزر موهای زائد عوارض دارد؟

داشتن پوستی صاف و عاری از موی زائد یکی از معیارهای زیبایی مدرن و آرزوی بسیاری از افراد است که از این مشکل رنج می برند.

لیزر موهای زائد برای کسانی که از روش‌های سنتی حذف مو یعنی اصلاح، اپیلاسیون و … خسته شده‌اند یک راه حل ایده‌آل است که در آن از یک پرتو لیزر متمرکز برای هدف قرار دادن رنگدانه فولیکول‌های مو استفاده می‌کنند که منجر به کاهش مو در نقاط تحت درمان بدن می‌شود. این تکنیک یکی از مطمئن‌ترین و موثرترین و البته ماندگارترین روش‌ها برای از بین بردن موهای زائد بدن است.

با این همه، لیزر موهای زائد نیز یک روش پزشکی است و مانند هر روش پزشکی دیگری دارای برخی خطرات و عوارض جانبی بالقوه است و بهتر است هر شخصی قبل از شروع درمان، پاسخ این پرسش را که آیا لیزر موهای زائد عوارض دارد یا نه پیدا کرده و با خیالی آسوده روی به استفاده از این روش درمانی و زیبایی بیاورد. در این مقاله با ما همراه باشید تا با هم به بررسی دقیق عوارض جانبی ناشی از لیزر موهای زائد بدن بپردازیم.

 شایع‌ترین عوارض لیزر موهای زائد

شایع‌ترین عوارض لیزر موهای زائد

در پاسخ به این سوال که آیا لیزر موهای زائد عوارض دارد یا نه بایستی بیان کنیم که مانند هر تکنیک زیبایی دیگری استفاده از این روش نیز دارای برخی عوارض جانبی است که می‌توان آن را به عوارض جانبی جزئی و عوارض جانبی جدی تقسیم بندی کرد:

عوارض جانبی جزئی و ناچیز

این نوع عوارض جانبی معمولاً گذرا بوده و ظرف چند روز و حتی چند ساعت بعد از لیزر خود به خود برطرف می شوند:

قرمزی و تحریک

از آنجائی که لیزر موهای زائد از گرمای لیزر برای آسیب رساندن به فولیکول‌های مو استفاده می‌کند. بدن ما نیز ممکن است به این گرمای ناشی از لیزر واکنش نشان داده و منجر به قرمزی و ناراحتی پوست در مناطق درمان شود. در این نواحی ممکن است پوست گزگز کرده و حتی دردناک و متورم شود ولی جای نگرانی نیست و این علائم معمولاً موقتی هستند و در عرض چند ساعت پس از درمان از بین می‌روند. شما می‌توانید از کمپرس یخ برای به حداقل رساندن میزان تورم و ناراحتی استفاده کنید و در صورت ادامه یافتن علائم به بیش از یک روز با متخصص پوست تماس بگیرید.

تغییرات در رنگ پوست

برخی از افراد ممکن است تغییرات کوچکی در رنگ پوست خود در ناحیه تحت درمان تجربه کنند که می‌تواند باعث ایجاد رنگدانه‌های تیره در افراد با رنگ پوست روشن‌تر و رنگدانه‌های روشن در افراد با رنگ پوست تیره شود. اما این تغییرات به تدریج ناپدید می‌شوند و پوست ظاهر طبیعی خود را مجدداً به دست خواهد آورد.

عفونت پوست

از آنجایی که لیزر درمانی ممکن است به فولیکول‌های مو و پوست اطراف آسیب برساند، بنابراین احتمال جذب باکتری و بروز عفونت در محل آسیب دیده بیشتر است. در نتیجه، اگر اصول مراقبتی در طول مرحله بهبودی رعایت نشود، ناحیه تحت درمان با لیزر ممکن است عفونی شود. برای جلوگیری از بروز سایر خطرات احتمالی لیزر موهای زائد، و یا در صورت مشاهده علائم عفونت، مانند جوش یا چرک در ناحیه تحت درمان، فوراً به متخصص پوست مراجعه کنید.

پوسته پوسته شدن محل درمان

برخی از افراد ممکن است پوسته پوسته شدن در ناحیه تحت درمان را که به دنبال خشکی پوست و خنک نبودن نوک پروب لیزر ( به منظور پیشگیری از بورز سوختگی‌های جزئی) رخ می‌دهد تجربه کنند. هرچند که این مشکل اهمیتی ندارد ولی از نظر ظاهری ممکن است حس خوبی به شما ندهد، پس برای جلوگیری از این مشکل از مرطوب کننده در محل آسیب دیده استفاده کنید.

پوسته پوسته شدن محل درمان

آسیب چشم

با توجه به اینکه رفع موهای زائد با استفاده از لیزرهای قوی انجام می‌شود پس خطر آسیب به چشم نیز وجود دارد، چرا که لیزر به طور خاص روی صورت شلیک می‌شود. پس توصیه می‌شود برای پیشگیری از بروز هر نوع آسیب در ناحیه چشم حتما از عینک محافظ استفاده کنید.

عوارض جانبی عمده و جدی

لیزر موهای زائد عوارض دارد و حتی ممکن است در مواردی آسیب‌های جبران‌ناپذیری برای فرد به بار آورد، عوارضی که در ادامه عنوان می‌شوند کمتر محتمل هستند ولی با اینحال آگاهی از آنها لازم است.

سوختن پوست و تاول زدن

سوختگی‌ها و تاول‌ها عوارض نامطلوب لیزر موهای زائد هستند که در صورت انجام غیراصولی این روش توسط افراد غیرحرفه‌ای بروز می‌کنند.

جای زخم

جای زخم یکی دیگر از اثرات نامطلوب و نادر لیزر موهای زائد است که به دنبال استفاده بیش از حد از لیزر ایجاد می‌شود. اگر پوست شما شکننده یا حساس است، باید در طول درمان اقدامات احتیاطی بیشتری انجام دهید. اسکارها معمولاً در اثر سوختگی ایجاد می‌شوند و به صورت نواحی ناهموار قهوه‌ای روی پوست ظاهر می‌شوند که جلوه چندان زیبایی ندارند.

انجام لیزر برای چه کسانی ممنوع است؟

انجام لیزر برای افراد با مشخصات زیر ممنوع است:

  • افراد مبتلا به لوپوس و ساير بيماری‌هايی که در آن فرد به نور حساس است.
  • کسانی که برای افزایش پرمویی در حال مصرف ماینوکسیدیل هستند.
  • کسانی که مبتلا به اگزما و آکنه هستند، این افراد تنها در صورتی که آکنه‌های عفونی نداشته باشند می‌توانند لیزر انجام دهند در غیر اینصورت ممکن است عفونت روی صورتشان پخش شود.
  • افراد مبتلا به کلوئید، هر چند زخم و سوختگی از عوارض نادر انجام لیزر هستند ولی افرادی که به این بیماری مبتلا هستند بهتر است از انجام لیزر خودداری کنند.
  • کسانی که راکوتان مصرف می‌کنند چرا که این دارو علاوه بر نازک کردن پوست، اثر بخشی ليزر را به شدت کاهش می‌دهد.
  • زنان باردار
  • کسانی که دارای تبخال فعال هستند.
  • کسانی که موهای روشن، کرکی و پوست تیره دارند نیز نمی‌توانند از لیزر استفاده کنند.

برای افراد با مشخصات بالا لیزر موهای زائد عوارض دارد و تا حد امکان باید از انجام این تکنیک خودداری کنند مگر اینکه پزشکشان به آنها اجازه استفاده از روش لیزرموهای زائد بدن را بدهد.

آیا لیزر موهای زائد سرطان زاست؟

این که آیا لیزر موهای زائد سرطان‌زاست افسانه‌ بی‌اساسی بیش نیست چرا که لیزرها برای عبور از سلول‌های پوست طراحی شده‌اند و فقط فولیکول‌های مو در عمق پوست را هدف قرار می‌دهند. از طرفی قدرت لیزرهای مورد استفاده در لیزر موهای زائد بدن نسبتاً ضعیف بوده و پرتوهای ضعیفی ایجاد می‌کند که مضر نبوده و هیچ مدرکی مبنی بر اینکه درمان لیزر موهای زائد باعث سرطان پوست می‌شود، وجود ندارد.

انجام لیزر برای چه کسانی ممنوع است؟

جمع بندی

حال که با پاسخ آیا لیزر موهای زائد عوارض دارد یا نه آشنا شدید، بهتر می‌توانید به اهمیت انتخاب پزشک متخصص و نیز یک کلینیک معتبر برای انجام لیزردرمانی پی ببرید. انجام این تکنیک دارای یکسری قاعده و اصول است که در صورت عدم رعایت آنها ممکن است عوارض جانبی غیرقابل جبرانی چون آسیب به چشم و یا ایجاد جای زخم برای فرد به جای بگذارد، پس قبل از هر گونه اقدامی در این راستا حتما در رابطه با پزشک متخصص خود تحقیقات کافی را انجام دهید.

-همچنین جهت دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر میتوانید به آدرس وب سایت DRMOSTAFAMAHDAVINIA.COM  و شماره تماس ۲۲۶۲۴۵۸۰-۰۲۱ در ارتباط باشید.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *