خانه » آگهی رپورتاژ » کود کامل NPK چیست؟ برای گیاهان آپارتمانی مناسب است؟

کود کامل NPK چیست؟ برای گیاهان آپارتمانی مناسب است؟

در مورد کود NPK بیشتر بدانید!

کود کامل NPK چیست؟ برای گیاهان آپارتمانی مناسب است؟

اگر گل و گیاه آپارتمانی نگهداری می کنید، اگر باغچه کوچکی دارید که انواع گیاهان و میوه ها را پرورش می دهید و در نهایت اگر صاحب یک باغ بزرگ میوه و گیاه هستید، حتما می دانید که گیاهان شما برای سالم و زیبا ماندن، نیاز به مراقبت هایی دارند. این مراقبت از گیاهی به گیاه دیگر فرق می کند اما اکثر آنها برای رشد بهتر و سریع تر خود نیاز دارند که با کود تغذیه شوند.

کود انتخاب کردن برای گیاه کار حساسی است و باید متناسب با گیاه خود علاوه بر اینکه کود خوب تهیه کنید، در نحوه کوددهی هم دقت داشته باشید و باعث سوختگی گیاه نشوید. کود NPK که به عنوان یک کود کامل و پر خاصیت شناخته می شود، می تواند به تغذیه بهتر و رشد بیشتر گیاه شما کمک کند.

این کود منبع غنی از سه عنصر مهم نیتروژن، فسفر و پتاسیم است و از سایر عناصر هم به مقادیر مناسب در داخل کود NPK یافت می شود. برای اینکه بدانید ترکیبات کود NPK چیست و آیا برای گیاهان آپارتمانی مناسب است یا خیر، از شما دعوت می کنیم مطلب زیر را که کمتر از ۱۰ دقیقه از شما وقت می گیرد را مطالعه کنید. همراه ما باشید.

خرید کود ۱۰ ۵۲ ۱۰ از فروشگاه اینترنتی باغ ارم.
https://bagheeram.com/product-tag/10-52-10-fertilizer/

کود کامل NPK چیست

کود کامل NPK چیست

کود NPK یا کود کامل از مواد مغذی ضروری برای انواع گیاهان تشکیل شده است. هر گیاهی برای رشد و ادامه بقا خود نیاز به عناصری همچون نیتروژن، فسفر، پتاسیم و … دارد که کود NPK می تواند تمام نیازهای غذایی گیاه را تامین کرده و به رشد بیشتر آن کمک شایانی کند. کود NPK در صنعت کشاورزی بسیار پر مصرف است و دلیل انتخاب نام NPK برای این کود، وجود مقادیری از نیتروژن، فسفر و پتاسیم در آن است.

معنی اعداد کود کامل NPK چیست

اگر برای خرید کود NPK به یک فروشگاه، گلخانه یا سایت فروش کود مراجعه کرده باشید، حتما دیده اید که انواع مختلف این کود با اعداد مختلف ۳ رقم مثل ۱۰-۱۰-۱۰، ۱۸-۱۸-۱۸، ۱۵-۵-۳۰، ۲۰-۲۰-۲۰ تفکیک شده اند و برایتان سوال پیش آمده است که معنی اعداد چیست؟

سه شماره موجود بر روی کود NPK نشان دهنده ارزش کود برای گیاه است. کود شامل نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) می باشد که کودهای با اعداد بیشتر یعنی اینکه میزان بیشتری از هر یک از این عناصر را دارد مثلا کود NPK با ترکیب ۳۰-۱۰-۱۵ پتاسیم بیشتری دارد یا کود سه بیست ۲۰-۲۰-۲۰ یعنی اینکه در یک واحد از کود میزان پتاسیم، نیتروژن و فسفر برابر است. همچنین وجود عدد صفر به این معناست که کود آن عنصر را ندارد برای مثال کود ۰-۰-۱۰ فقط از پتاسیم تشکیل شده است.

اهمیت استفاده از کود NPK برای گیاهان آپارتمانی

اهمیت استفاده از کود NPK برای گیاهان آپارتمانی

عناصر موجود در کود NPK، مواد مغذی را به داخل خاک تزریق می کنند و گیاه هم از طریق خاک تغذیه می شود. بنابراین برای حفظ شادابی و سلامتی گیاهان آپارتمانی نیاز به استفاده از کود NPK می باشد و باید هر چند ماه یکبار با توجه به نوع گیاه خود، مقدار مناسبی از کود را به خاک گیاه اضافه کنید.

بررسی عناصر موجود در کود کامل NPK

کود کامل با نماد NPK معروف است و هر یک از این حروف نشان دهنده یکی از عناصر موجود در کود است. حرف N نماد نیتروژن حرف P نماد فسفر و حرف K هم نماد فسفر موجود در کود است اما هر کدام از این عناصر، چه نقشی در حفاظت از گیاه دارند ؟

نقش نیتروژن موجود در کود

نیتروژن موجود در کود NPK به رشد سریع تر و رنگ شادتر گیاه کمک می کند. اگر گیاه به میزان کافی نیتروژن دریافت نکند، رشد برگ ها کندتر شده و رنگ پریده به نظر می آید. البته زیاد بودن میزان نیتروژن خاک گیاه ممکن است باعث ریختن برگ ها شود پس در مصرف کود حد اعتدال را در نظر بگیرید.

نقش فسفر موجود در کود

فسفر داخل کود NPK انرژی مورد نیاز گیاه را تامین می کند و در روند تبدیل انرژی خورشید به انرژی شیمیایی، موثر است. این عنصر حیاتی مانع از ضعف ریشه گیاه می شود به همین دلیل است که داخل کود NPK استفاده شده است تا باعث استحکام و سالم باقی ماندن گیاه شود.

وظیفه پتاسیم موجود در کود

پتاسیم به رشد و تقویت ریشه گیاه کمک می کند و این کار را با گسترش شبکه ریشه انجام می دهد. همچنین وجود پتاسیم داخل کود NPK باعث می شود که گیاه در مقابل انواع بیماری های قارچی و آفات، مقاوم باشد و ایمنی گیاه را افزایش می دهد.

انواع کود کامل NPK

کود NPK به دو صورت مایع و پودری موجود است که به نوع پودری، گرانول هم گفته می شود. انتخاب کود مایع یا پودری بر حسب نتیجه آنالیز خاک و میزان کمبود مواد مغذی خاک می باشد برای مثال اگر سبزیجات پرورش می دهید، کود با نیتروژن بالا مناسب است یا برای تهیه کود برای گل جهت افزایش ریشه زایی، کود با فسفر بالا انتخاب می شود.

ایا گیاه آپارتمانی من کود NPK لازم دارد ؟

مقدار و اندازه مصرف از کود NPK بستگی به نوع گیاه شما دارد و لازم است که مقدار عناصر موجود داخل خاک گیاه هم بررسی شود. بنابراین قبل از تهیه کود NPK ابتدا خاک گیاه را بررسی کنید شاید عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم به میزان کافی در خاک موجود باشند و نیاز به تهیه کود کامل نباشد.

بهترین زمان و نحوه استفاده از کود NPK

کود NPK باید در زمانی استفاده شود که عناصر موجود در آن مورد مصرف گیاه قرار بگیرد و به دلیل آنکه چرخه زندگی هر گیاه متفاوت است، زمان مصرف کود NPK نیز برای هر مدل گیاهی فرق می کند.

برای گیاهان گلدار بهتر است زمان کوددهی قبل از آغاز گل دهی گیاه باشد اما اگر گیاه شما گل و شکوفه ندارد، کوددهی در تمام مراحل رشد می تواند انجام گیرد. کوددهی با NPK می تواند در مراحل مختلف رشد گیاه، با ترکیبات متفاوت انجام گیرد به طور مثال در زمان کشت گیاه، استفاده از کود NPK با فسفر بیشتر، مفید تر است یا از کود NPK با درصد نیتروژن بالاتر معمولا در زمان رویشی و تشکیل شاخه و برگ گیاه استفاده می شود.

مزایای استفاده از کود کامل NPK برای گیاهان آپارتمانی

مزایای استفاده از کود کامل NPK برای گیاهان آپارتمانی

  • افزایش رشد گیاه
  • بهبود تولید کلروفیل و سبز تر شدن گیاه
  • افزایش تعداد ریشه های گیاه
  • کمک به تسریع فرایند تبدیل انرژی خورشیدی به انرژی شیمایی مورد نیاز گیاه
  • جلوگیری از بیماری های و آفات گیاهی
  • جلوگیری از ریزش برگ ها
  • جلوگیری از رویش علفی گیاه
  • کمک به پهن تر و ضخیم تر شدن برگ های گیاه

 

سخن پایانی

کود کامل (NPK) یکی از محبوب ترین کود های شیمیایی است که هر سه عنصر گفته شده را در خود جای داده است این کود به جهت استفاده آسان می تواند برای گیاهان آپارتمانی نیز مورد استفاده قرار بگیرد که در این مطلب نحوه استفاده از آن را به شما آموزش دادیم. در صورت تمایل به خرید اینترنتی کود NPK می توانید از فروشگاه اینترنتی باغ ارم (bagheeram.com) سفارش دهید.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *