خانه » آگهی رپورتاژ » چهره نگاری؛ پردازش تصویر و شناسایی مجرمان

چهره نگاری؛ پردازش تصویر و شناسایی مجرمان

در مورد چهره نگاری و نرم افزار شناسایی مجرمان بیشتر بدانید!

چهره نگاری؛ پردازش تصویر و شناسایی مجرمان

مقدمه

امروزه جرم و جنایت در کشور، روز به روز افزایش یافته است و کشف و پیشگیری از جرم یکی از موضوعات مهم در زندگی بشر بوده است. طی سال های اخیر، چهره نگاری به پلیس ها در شناسایی مجرمان کمک زیادی کرده است و این امکان را در اختیار ماموران پلیس قرار می دهد تا در کم ترین زمان ممکن، مجرم را شناسایی و دستگیر کنند.

 

چهره نگاری یعنی چه؟

چهره نگاری از طرف پلیس برای پرونده های مهم پلیسی و جنایی انجام می شود و برای شناسایی افراد مشکوک مرتکب به جرم  به کار می رود و در آن چهره فرد مجرم را براساس حدس و گمان شاهدان عینی و براساس رسم و نقاشی جزییات چهره بازنمایی می کنند.

چهره نگاری چه کاربردهایی دارد؟

·        کشف کردن کلاهبرداری

از تشخیص چهره برای کشف کلاهبرداری در بانک ها، مراکز بهداشتی، صنایع نظامی استفاده می شود و مجرم را شناسایی می کنند.

·        شناسایی مجرمین

با استفاده از چهره نگاری، می توان افراد مشکوک را به راحتی در صحنه جرم شناسایی کرد و ارتباط آن ها با جرم را مورد بررسی قرار داد.

شناسایی مجرمین

·        پیگیری مجرمین

تصاویر و ویدئوهایی که از مجرمین و افراد مشکوک در صحنه جرم ضبط شده است در سازمان پلیس ثبت می شود و به محض شناسایی افراد، به سرعت دستگیر می شوند.

·        پیشگیری از وقوع جرم

با وجود نرم افزار چهره نگاری می توان از وقوع جرم پیشگیری کرد و با نصب دوربین های مدار بسته در سطح شهر می توان متخلفان را از انجام جرم ترساند و باعث امنیت بیشتر در بین افراد جامعه می شود.

·        کشف کلاهبرداری با خرید آنلاین

در گوشی های هوشمند مانند اپل و نرم افزار گوگل، تشخیص چهره وجود دارد و مشتریان اگر تراکنش مالی را با گوشی خود انجام دهند و کلاهبرداری انجام شود ، می توان احراز هویت با استفاده از چهره آن ها انجام داد.

در غیر از مراکز پلیس، در سازمان های دیگر  هم برای رعایت حقوق و امنیت بیشتر از سیستم چهره نگاری استفاده می شود که در زیر به برخی از آن ها می پردازیم:

·        معاینه بیمار

وقتی که بیماری وارد بیمارستان می شود با ثبت چهره او، با چهره های موجود در پایگاه داده بیمارستان مقایسه می شود  و دیگر نیازی به ثبت اطلاعات به صورت دستی نیست. این کار از تقلب و شناسایی اشتباه بیمار، جلوگیری می شود. این روش برای بیمارانی که مبتلا به بیماری های عفونی هستند کاربرد دارد و نیازی به نزدیکی و تماس با بیمار نیست.

·        ساعت کاری کارمندان

برای حضور و غیاب کارکنان بیمارستان و برای پیگیری ساعت کاری آن ها کاربرد دارد و از کارشکنی کسانی که سرکار حضور ندارند جلوگیری می کند.

·        مراکز درمانی

تشخیص چهره در مراکز بیمارستانی به عنوان یک سیستم امنیتی مورد استفاده قرار می گیرد و وقتی بیمار در مراکز درمانی قرار دارد می تواند حالت چهره او را بررسی کرد و حتی امکان ردیابی هم با استفاده از این فناوری میسر است. حتی افرادی که از بیمارستان اخراج می شوند ، قصد ورود دوباره  به بیمارستان را داشته باشند توسط این سیستم، شناسایی می شود.

از چهره نگاری در چه ارگان هایی استفاده می شود؟

از مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزار هایی که در اداره های پلیس به کار می رود نرم افزارهای چهره نگاری است که در سازمان هایی مانند سی آی ای، اف بی آی و ارتش ایالات متحده آمریکا و دیگر سازمان هایی که در حال کشف جرم و جنایت و کلاهبرداری است به کار برده می شود.

امروزه از دستگاه های چهره نگاری برای امنیت سازمان های مختلف استفاده می شود و بسیاری از این پرونده ها در سامانه عدل ایران مورد پیگیری قرار میگیرد.

بهترین نرم افزارهای چهره نگاری کدامند؟

·        FBI FACES

از قدرتمندترین نرم افزارهای چهره نگاری در جهان است و با استفاده از این نرم افزار می توان در سطح پیشرفته، چهره نگاری را انجام داد و توسط نیروهای امنیتی به خصوص FBI انجام می شود و بیشترین و بهترین امکانات را نسبت به نرم افزارهای دیگر دارد و دارای هزاران مدل چشم و ابرو و بینی و لب و سیبیل می باشد و درصد بالایی از شکل ساخته شده به واقعی را فراهم می کند.

نرم افزارهای چهره نگاری

·        DIGITAL PHYSIOGNOMY

از بهترین نرم افزارهای حرفه ای در زمینه تشخیص هویت و چهره نگاری می باشد و دارای ۹۰۰ چهره اشخاص معروف جهان است که می توان برای تشخیص چهره استفاده کرد.

·        FACEGEN MODELLER

از قدرتمندترین و گران ترین نرم افزار ها می باشد که برای چهره نگاری ادارات پلیس کاربرد دارد و با ساخت مرحله به مرحله ، چهره واقعی افراد را به ما نشان می دهد. از نرم افزارهای دقیقی است که  به قابلیت تغییر سن، جنس، نژاد، جزییات پوست  می توان اشاره کرد.

·        FACE FIRST

این نرم افزار قابلیت شناسایی افراد از راه دور را دارد و این برنامه به صورت آنلاین قابل اجرا می باشد

شناسایی متهم به کمک چهره نگاری

برای امنیت بیشتر در داخل شهر و سازمان ها، نیروی انتظامی از چهره نگاری برای جلوگیری از جرم و جنایت در سطح شهر استفاده می کند و با استفاده از این سیستم و با عکس جمع آوری شده از متهمان و انتقال آن به داده ها، عملیات تشخیص را با نرم افزارهای چهره نگاری، افزایش کیفیت تصویر و تشخیص چهره را انجام می دهند.

ماموران پلیس با در دست داشتن عکس و یا قسمتی از چهره مجرم، می توانند اطلاعاتی از قبیل نام خانوادگی، سوابق و آدرس را فراهم کنند و با انجام چنین کاری، از  میزان جرم و جنایت و دزدی در سطح شهر و کشور کاسته می شود.

چهره نگاری در سامانه دانش بنیان نهان نما

سامانه نهان نما، یکی از سامانه های چهره نگاری در رفع تاری و بهبود کیفیت عکس و فیلم دوربین مداربسته، کمک شایانی داشته است. بهترین متخصصان در زمینه پردازش تصویر در این سامانه هستند که با دریافت فیلم ها و تصاویر شما که از دوربین های مداربسته بر روی فلش ریخته شده است در سامانه بارگذاری می کنند.

 

بعد با استفاده از همین نرم افزار که اولین نرم افزار بهبود دهنده تصاویر دوربین های مداربسته در ایران است تمامی تاری ها و نویزهای تصویر شفاف سازی می شود. بررسی اولیه چهره نگاری حداقل دو روز طول می کشد و هزینه آن حدود ۲.۵ میلیون تومان است.

برای کسب اطلاعات بیشتر از روند بررسی پرونده، مجوزها، و راه های ارتباطی با سامانه دانش بنیان نهان نما می توانید از طریق وب سایت NahanNama.ir اقدام نمایید.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *